Als je bijvoorbeeld op die bosbaan op de Hoge Veluwe staat met je camera naast de fotografen met hun top spiegelreflex camera's en met hun 600mm lens, dan zul je zien dat de foto's die zij maken mooier zullen zijn dan die jij ooit kan maken met een Canon powershot. Wat je dan. niet moet vergeten is dat het geld wat zij hebben moeten betalen factoren hoger is dan dat jij voor een powershot hebt moeten betalen. Het setje wat ik zonet beschreef kost al snel meer dan € 10.000,- Wat ik maar wil zeggen is dat alle waar naar zijn geld is. Dit geldt zeker in de fotografie.
De Canon 70D is een mooie camera. Voor het doel waar jij de camera voor in wilt gaan zetten, denk ik dat een 70D een betere keuze is. De 70D zal veel sneller scherpstellen, je zult meer beelden per seconde kunnen maken en de kwaliteit van de foto uit een 70D bij slecht licht is simpelweg gewoon beter dan die uit een powershot. Het setje met een 70D is alleen wel zwaarder en duurder.
Je kijkt naar een 100-400mm lens. Dit is zeker een mooie lens, maar deze is niet zo lichtgevoelig. De consequentie hiervan is dat je relatief veel licht nodig hebt om foto's te kunnen maken zonder bewegingsonscherpte. Als dit vele licht (zonnetje) er niet is, zul je al snel de iso-waarde moeten verhogen waarmee je weer ruis introduceert in je foto. Zelfs op een zonnige dag kan het zo zijn dat een hert in de schaduw toch vraagt om een hoge iso-waarde.
Een full frame kan beter omgaan met ruis bij hoge iso-waarden, maar is ook weer duurder dan een cropcamera. Daarbij is een 100-400mm lens op een full frame gewoon een 100-400mm lens, maar op een cropcamera als de 70D, zal een 100-400mm lens je het gevoel/beeld geven van een 160-640mm lens door die cropfactor van 1,6 (omdat je hier dus moet omrekenen naar het full frame equivalent).
Een 100-400mm f/3.5-f/5.6 zal bij inzoomen tot 400mm je een minimaal diafragma van f/5.6 opleveren. Je hebt het over het tussenplaatsen van een convertor, maar let op! Afhankelijk van de bouw van de lens en de convertor, kan er wel of niet een convertor op de lens. Als er een convertor op past, dan zal een convertor tot lichtverlies leiden. In de praktijk betekent dit dan je f/3.5-f/5.6 diafragma moet vermenigvuldigen met de "factor van je convertor", dus met 1.4x, 1.7x of 2.0x. Er sijn slechts enkele camera's die nog in staan zijn om met f/8 automatisch scherp te stellen (er moet simpelweg voldoende licht in de camera komen om automatisch scherp te kunnen stellen). Ik verwacht niet dan een 70D bij f/8 automatisch kan scherpstellen, dus... als je er een convertor op plaatst, zul je hoogstwaarschijnlijk handmatig moeten scherpstellen. Is dat wel wat je wilt... Een optie is weer een duurdere lens (lichtgevoeliger lens) aanschaffen. Wat ik al eerder zei: alle waar naar zijn geld... Uiteindelijk zul je zien dat de ideale set een topcamera met een toplens is, dus die € 10.000 "plus"- set.. De vraag is dan weer of je dit er voor over hebt. Zo nee, dan zul je de beperkingen moeten accepteren. Als uiteindelijk gewicht de bepalende factor is, dan is de powershot wellicht de juiste keuze en daarmee accepteer je wel een aantal beperkingen....