Het is 16 jul 2025 00:45

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Canon extender 2x iii icm EF 100-400mm F4.5-5.6
 Canon extender 2x iii icm EF 100-400mm F4.5-5.6
BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 15:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jammer dat je niet de moeite neemt om de antwoorden te lezen en te begrijpen die door diverse mensen hier en in je andere topic al een aantal keer zijn gegeven op jouw vraag:

Citaat:
Vraag van mij hoe het kan dat een F2.8 lens op dezelfde extender op F11 wel AF heeft. De verkoper heeft de 70-200 F2.8 en beweert dat ook op F11 de AF het doet.

Nogmaals:
Een Canon body kan de AF bedienen als het gezamenlijke minimale diafragma niet kleiner of gelijk is dan f/5.6 en in enkele gevallen niet kleiner of gelijk is dan f/8.0.

Door de software op jouw body 5dIII te upgraden heb je er voor gezorgd dat jouw body kan meten tot en met f/8.0. Het gaat daarbij om het kleinst mogelijke diafragma, NIET om het INGESTELDE diafragma, de body meet op basis van het kleinst mogelijke.

Dus een f/2.8 lens ingesteld op f/11 op een 2x convertor op jouw body gaat gewoon goed, omdat het minimale diafragma f/2.8 x 2 (van de convertor) = f/5.6 groter of gelijk is aan f/8.0

Dus een f/4.0 lens ingesteld op f/11 op een 2x convertor op jouw body gaat gewoon goed, omdat het minimale diafragma f/4 x 2 (van de convertor) = f/8.0 groter of gelijk is aan f/8.0

Dus een f/4.5 lens ingesteld op f/11 op een 2x convertor op jouw body gaat NIET goed, omdat het minimale diafragma f/4.5 x 2 (van de convertor) = f/9.0 NIET groter of gelijk is aan f/8.0

Dus de verkoper beweert niet zo maar iets, hij/zij heeft gewoon gelijk.

Edit: typo

Laatst bijgewerkt door __Erik__ op 22 okt 2014 16:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 16:13 
Lid
Fotografie

Jammer dat jij zo snel oordeelt en denkt te kunnen bepalen dat ik de antwoorden niet lees.

Je uitleg daarentegen is zeer duidelijk en zelfs door mij te snappen. :up

Arno

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 17:32 
Lid
Fotografie

Arno1, het antwoord van Erik is al eerder gegeven, maar ook door mij al gegeven in je andere post... Wellicht viel het bekende "muntje" toen nog niet. :)

Kijk maar eens hoe je lens reageert als je f/11 instelt, tenminste.... als je een courante lens hebt. Bij de oudere lenzen kun je het diafragma ter plekke aanpassen door aan een diafragmaring te draaien. Er gebeurt bij moderne lenzen dus helemaal niks met het diafragma als je aan het knopje op je camera draait (de lamellen blijven in de meest open stand staan) totdat je:
- of op de ontspanknop drukt (je maakt een foto en de camera stelt op het juiste moment het gevraagde diafragma in),
- of op de scherptediepteknop drukt (dan kun je een beeld krijgen van het resultaat, zonder dat je een foto maakt).

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 18:40 
Lid
Fotografie

Henry,
ik twijfel geen seconde aan de goede intenties en aan het feit dat iets in de ogen van een ander al uitgelegd is. In mijn brein valt het 'kwartje' wanneer ik het in mijn eigen logica kan vatten. Het feit dat de verkoper op F11 wel AF had was voor mij de reden om te twijfelen aan eerder gegeven uitleg. Plus het feit dat alleen het plaatsen van de extender al maakte dat de camera in M-modus sprong. Dan zit er nog geen lens op. In de laatste post van Erik legt hij het zo duidelijk uit dat het 'kwartje' viel. M.a.w. dat heeft te maken met mijn leerstijl en dus niks met onwil of disrespect van mijn kant. Thats's all. :proost

Arno

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 18:47 
Lid
Fotografie

Arno1, de opmerking over moeite nemen etc. kwam van Erik :)

Enne... No hard feelings. Je bent echt niet de enige die met deze vraag worstelt.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2014 16:49 
Lid
Fotografie

Blij dat het opgelost is en nu ook begrepen.
Op mijn body (7d) zit een knop die je kunt indrukken en waarmee je dan het actuele beeld ziet bij het ingestelde diafragma.
Heet geloof ik scherptediepteknop. Zoek ik nog even op. Zal op jouw body vast en zeker ook zitten.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2014 16:52 
Lid
Fotografie

Op pagina 165 van je manual vind je

De diafragmaopening verandert alleen op het moment dat er een opname wordt gemaakt. Voor de rest blijft het diafragma op de maximale opening staan. Wanneer u via de zoeker of op het LCD-scherm naar het onderwerp kijkt, ziet u daarom een kleine scherptediepte.
Druk op de knop voor scherptediepte- controle om de huidige diafragma- instelling te activeren en de scherptediepte (het bereik van de acceptabele scherpstelling) te controleren.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2014 18:29 
Lid
Fotografie

Dank je Frans,
dat sluit aan bij de uitleg van Henry. De camera gebruikt je maximale diafragma opening van het objectief (dat bij mijn lens niet groot genoeg was) en pas bij het indrukken van de ontspanknop verandert het diafragma.

Arno

BerichtGeplaatst: 27 nov 2014 17:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Edit: mijn (deze) reaktie maar verwijderd, antwoord was al gegeven ;)

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 00:35 
Lid
Fotografie

Ik heb zelf ook de 100-400 en ik weet dat de 1.4 en 2x extender niet werkt met deze lens, waarom weet ik niet. Ik weet wel dat ik ergens gelezen heb dat je bepaalde contactjes moet afplakken om hem voor de gek te houden. op een of andere manier werkt de communicatie niet juist waardoor er geen AF is. Ik heb idd ook gelezen dat kenko de enige is die wel werkt met de 100-400? maar volgens mij ook alleen de 1,4. van een bepaald merk weet zo niet welke schijnt ook de 1,7x extender te werken. Ik zelf heb het nooit geprobeerd omdat ik weet uit de verhalen dat het een en al ellende is met de 100-400.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 01:44 
Lid
Fotografie

Arno, ik vraag me af waarom je juist voor de III-serie hebt gekozen ipv de goedkopere II.
De extenders uit de III-serie die bevatten een chip die communiceert vooral met de nieuwste serie L-lenzen destijds (2012 en later) bij de L-lenzen uit de II serie bv. de 300mm II en 400mm II. Dit schijnen ze gedaan te hebben ivm de vele klachten over het scherpteverlies bij gebruik van een extender.

Bij aankoop van mijn extender en objectief in 2012 is mij nadrukkelijk geadviseerd te allen tijde eerst de extender op het objectief te zetten, daarna op de camera, dit ivm een goede werking van de chip.

Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de 2x extender III , ik vind hem vrij soft op de 800 mm. De 1.4 x III vind ik geweldig maar die combinatie was bij de vorige serie ook al goed.

Ik heb deze 2x extender III ook uitgeprobeerd op mijn 100-400 mm met handmatige scherpstelling en vind de resultaten niet bijzonder, trouwens ook niet icm de 70-200 mm f2.8 naar mijn bescheiden mening doe je hiermee je mooie objectieven tekort.
Als je persé 800 mm wilt bereiken waarom dan niet met een 400mm f4? Dat zou je na het updaten van je camera moeten kunnen halen?
* Hoe heb jij trouwens die firmware ge-update? zelf gedaan of laten doen? Ik moet dat ook nog maar heb toch wat angst als het fout gaat.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 06:14 
Lid
Fotografie

De handleiding om de firmware te updaten is eenvoudig op het internet te vinden. Het belangrijkste van dit proces is:
1. Zorg dat je batterij van de camera volledig opgeladen is voordat je aan de operatie begint.
2. Zorg er voor dat je de operatie niet plotseling afbreekt door bijvoorbeeld de camera per ongeluk uit te zetten.
3. Formatteer je kaartje voordat je aan de operatiembegint

Volgorde (even uit mijn hoofd):
A. Zorg voor een volle batterij/accu in de camera
B. Formatteer je memory card in je camera
C. Zoek op internet en Download de nieuwe firmware op je memory card
C. Plaats de memory card met nieuwe firmware terug in de camera
D. Ga in het menu naar firmware updaten en selecteer de juiste versie
E. Druk op OK
F. Wacht geduldig tot de update is afgerond en zet de camera tussentijds niet uit. Het beste is om de camera tijdens dit proces gewoon rustig neer te zetten en niet aan te raken.
G. Als het proces is afgerond, controleer of de juiste firmware cersie verschijnt in het menu.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 11:48 
Lid
Fotografie

Dank je Henry, zoals je t beschrijft ziet t er niet zo moeilijk uit, ik zal nog eens een poging wagen.
Ben jij altijd zo vroeg wakker? :shock

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 11:53 
Lid
Fotografie

Sandra, gisteren een afscheidsfeestje gehad van een collega die met pensioen ging en daar een 2 glaasjes wijn gedronken. Probleem is dat ik erg slecht slaap van wijn :S Ik zou het gewoon niet moeten drinken, mede omdat ik het niet eens lekker vind.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 19:02 
Lid
Fotografie

@Henry, voordeel ervan is wel dat je lekker op tijd bent voor de mooiste ochtendfoto's :rof
Nou de upgrade voor de camera is gelukt :) , ik heb het gewoon gedaan, stelde eigenlijk niets voor :blush

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 19:24 
Lid
Fotografie

Persoonlijk merk ik nauwelijks verschil na een upgrade en vraag me dan wel eens af welke functies het na de upgrade beter doen... :)

BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 20:58 
Lid
Fotografie

Grappig om te constateren dat deze link nog 'leeft'.
Alle uitleg over het wel of niet functioneren is gegeven.
Cinemovie, na de update deed de AF van Kenko 1.4 het wel. Daar laat ik het dan nu ook bij.
Sandra, de volgorde van aanbrengen heb ik allemaal geprobeerd. De keuze voor de III versie in plaats van de II versie was vanwege de positieve recensies die ik gelezen had.
Henry, ik hoop dat je 'kater' wat verdwenen is.

Arno

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2