Ik weet zeker dat je dat verschil gaat zien.
De "grap" van een Sigma op 10mm of een Nikon / Tokina op 12mm is dat je dicht op je onderwerp kunt zitten, deze groot in beeld krijgt en dat bijna alles scherp is.
Uiteraard kun je de supergroothoeken ook inzetten om "veel op de foto te zetten", maar die foto's missen het wow-effect.
Naast supergroothoek heb je ook de fisheyes. Het aantal mm's kan "overlappend" zijn, echter... een fisheye levert je een mega-vervorming op. Dit kan ook leuk zijn

Ik heb nog een Nikon 10.5mm fisheye voor cropcamera in bezit, die ik nieuw had aangeschaft. Deze lens is nauwelijks goedkoop tweedehands aan te schaffen trouwens. Er worden daarvan gewoon te weinig van verkocht en de mensen die zo'n lensje kopen hebben dat als een bewuste keuze gedaan. Ik heb de lenskap van de 10.5mm bij overstap op een full frame "chirurgisch" verwijderd (omdat ik geen serieuze biedingen ontving en hij zonder lenskap ook op full frame te gebruiken is). De Nikon 10.5mm op full frame levert je bijna (...) een circulaire fisheye op. Een fisheye is een leuk speeltje om er soms een foto mee te maken, zeer beperkt toepasbaar dus. Waar hij veel voor wordt gebruikt is om 360 graden videobeelden mee te maken.
Nog even iets over het grote diafragma van fisheyes en supergroothoeken. Dat is niet bijzonder. Het is namelijk veel eenvoudiger om met een grote beeldhoek veel licht te vangen dan met een kleine beeldhoek (telelens)