Matthijs schreef:
@Henry, Gisteren heb ik alles zo'n geprobeerd op gebied van diafragma en iets uitzoomen. Maar alles was nog onscherper dan hiervoor..

Naar mijn idee zijn mijn sluitertijd/ISO/diafragma in de meeste gevallen toch wel in orde?
ISO, sluitertijd en diafragma lijken allemaal wel in orde te zijn.
Komt het aan op juist scherpstellen en zorgen dat je geen beweging in de foto krijgt met die grote brandpuntsafstanden. Zie ook de reactie van Rob hierboven. Zelfs Rob, die na een aantal jaren overstapte op een 500mm prime, moest leren met de nieuwe apparatuur goede foto's te maken.
Ik krijg de indruk dat je heel graag wilt, maar dat het niet snel genoeg gaat. Mijn advies is dan ook: geef niet op, blijf kritisch kijken en probeer jezelf elke dag te verbeteren. Op een gegeven moment gaat het jou ook lukken, ik weet het zeker! Velen zijn je immers voor gegaan.
Tot slot nog iets over het scherpstellen. Bij bewegende onderwerpen is het heel belangrijk dat je camera + lens het onderwerp goed kunnen volgen, dus scherp kunnen houden terwijl het beweegt. Als je camera + lens daar wat meer tijd voor nodig heeft, dan heb je dus gewoon wat meer missers. Wat kun je daar aan doen?
Koop nog betere (= duurdere) apparatuur. Apparatuur die nog meer geschikt is voor het maken van actiefoto's. Dit is wel een hele dure oplossing. Als je het geld hebt liggen en het er voor over hebt, dan zeker doen. Anders moet je dit gewoon niet willen. Volgens mij heb jij (net als vele anderen op deze aarde) dit geld niet ergens liggen of er voor over. Helemaal niet erg! Ook met jouw apparatuur moet je goede actiefoto's kunnen maken. Onder de vogelaars zijn er ook enkelen die de "perfecte apparatuur" in bezit hebben, de rest doet het met apparatuur die minder perfect geschikt is, maar waar het ook goed mee kan.
In mijn artikel hier op deze site over
actiefotografie heb ik dit ook al geschreven. Maar zelfs dat is geen garantie dat je geen missers meer hebt. De Nikon Dx-lijn is dé cameralijn voor actiefotografie van Nikon. De D4s is het huidige topmodel, nog duurder en op sommige onderdelen nog trefzekerder, maar alles heeft een prijs en een grens. Ook voor mij

Als ik sportfoto's maak met mijn 70-200mm f/2.8 vr II, en ik wil minder missers hebben, dan monteer ik bijvoorbeeld de 1.4x teleconverter er NIET op. Het gaat om details, maar ik heb vastgesteld dat ik zonder 1.4x teleconverter meer gelukte foto's heb dan met een 1.4x teleconverter. Bij de 1.7x teleconverter was het resultaat nog slechter. De camera heeft met teleconverter er op meer tijd nodig om scherp te stellen; de hele set was gewoon trager. Aan onscherpe foto's heb je niks, zeker niet als anderen die van hetzelfde beeld een foto maken wel in staat zijn om er scherpe foto's van te produceren.
Het voordeel van een camera voor actiefotografie is dat deze ook beter in staat is om het onderwerp te blijven volgen via een auto-track stand en (zoals Rob dit al heeft aangegeven) via de vele autofocuspunten. Dit systeem is nog niet perfect, maar de ontwikkelingen gaan snel. De D4s is bijvoorbeeld nog beter in het volgen van de actie dan de D4, de D4 is weer flink beter dan de D3s, die ook weer beter is dan de D3. De ontwikkeling staat niet stil.
Wat als je het geld niet hebt liggen of er voor over hebt? Kun je dan helemaal geen actiefoto's of vogelfoto's maken? Natuurlijk kan het wel! Je hebt alleen iets meer missers, maar door je techniek aan te passen kun je een hoop bereiken. Een
nog niet besproken onderdeel heet "anticiperen": zorg dat je al scherp hebt gesteld voordat de actie gaat plaatsvinden. Doordat je al hebt scherpgesteld, hoeft de camera op "het moment" alleen nog maar te fine-tunen. Het verschil in succesvolle scherpe hits is enorm. Als ik bij mijn sportmomenten te laat ben met anticiperen, dan zijn de eerste drie foto's die ik in burstmode (hij maakt er 10 per seconde) neem onscherp. Pas bij de vierde foto is de scherpte er, maar de actie is dan al lang voorbij...
Je hebt inmiddels een hele berg tips gekregen. Belangrijk is dat je gewoon deze tips gaat toepassen en ja... het gaat niet gelijk de eerstvolgende keer goed. Het heeft ons ook flink wat tijd gekost om te komen waar wij nu zijn, of het gaat om het fotograferen van vogeltjes of van sportmomenten.
Geef niet op! Het ligt niet aan de apparatuur die je hebt. De tip van Frans om te kijken of je eens met je buurjongen kunt wisselen is een goede. Ook voor hem zal het wennen zijn om met jouw setje goede scherpe foto's te maken. Als hij zich in jouw setje verdiept, dan zal hij wellicht aanpassingen willen doorvoeren in jouw camera-instellingen. Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met zijn setje.