Het is 10 sep 2025 23:41

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Canon? Of toch nog Nikon.....?
 Canon? Of toch nog Nikon.....?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 08:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik sluit me helemaal aan bij wat er gezegd wordt over het leren kennen van je apparatuur. De lens van Sigma, daar hoor ik vaker van dat ie niet zo goed presteert. Die inruilen voor een andere lijkt me wel een goede zaak.
Maar ik denk dat je eens heel goed zou moeten kijken naar hoe je werkt, wat je kunt doen met je camera's.
Eigenlijk heb ik een gevoel (neem me niet kwalijk als het anders is) dat je meer bezig bent met het zoeken naar wat er allemaal niet goed werkt aan je apparatuur dan zoeken naar wat jezelf allemaal kunt doen om je foto's zodanig te maken dat je er meer tevreden mee bent.
Nikon is goed hoor. Canon is ook goed.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 10:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Tsjonge, wat veel reacties!

@Alchemist, Klopt, mijn Sigma had veel last van een afwijking. Dat kan een fout van de lens zelf zijn (komt niet vaak voor) maar dat kan ook door de reparatie komen. (+/- een paar maanden geleden.)
Inderdaad zijn vogels in de vlucht niet makkelijk. Maar aangezien de Meeuw net opvloog ging hij nog helemaal niet snel.
Ik heb daar ook flink zitten verscherpen. Frans had dat ook nog gedaan, maar als ik hem dan wat groter bekijk zie je dat toch best goed..

@Henry,

Gisteren heb ik alles zo'n geprobeerd op gebied van diafragma en iets uitzoomen. Maar alles was nog onscherper dan hiervoor.. :dk

Naar mijn idee zijn mijn sluitertijd/ISO/diafragma in de meeste gevallen toch wel in orde?

@Fotosmurf, Ik vind de VR toch wel van belang, omdat ik eigenlijk altijd vanuit de hand fotografeer en vaak bij weinig licht en VR in de meeste gevallen wel prettig. Scheelt toch al weer een paar stops.. :)

@Eelke, klopt, de Sigma zou gewoon scherp moeten zijn. Maar omdat hij (denk ik) een flinke afwijking heeft (door de reparatie, denk ik..) is hij niet scherp. En ik denk dat de reparatie het probleem is, mijn vriend heeft ook de Sigma 150-500mm en maakt er gewoon prachtige scherpe foto's mee, ook zonder enige nabewerking..

@Bas, de Sigma 150-600mm "S" valt buiten mijn budget en is ook wat te zwaar.

@Xafke, ik heb alleen mijn Nikon D300s & D7100 + Sigma 150-500mm laten kalibreren. :)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 10:40 
Lid
Fotografie

Ik denk dat iedereen heel juiste en waardevolle dingen zegt.
Blijkbaar kunnen we Matthijs daar niet mee overtuigen.

Misschien heeft Matthijs, die schepte heel belangrijk vind, wel de zwakte van zijn objectief feilloos in beeld gebracht.

Matthijs kun je met je buurjongen niet een deal maken.
Dat je samen met hem een dag op pad gaat en dat jij dan zijn camera en lens gebruikt en hij jouw spullen. Dat jullie dan dezelfde vogels fotograferen uit dezelfde standpunten.
Belangrijk is dan dat je achteraf niet alleen kijkt of je tevreden bent met de foto's die jij hebt gemaakt met zijn spullen maar ook kijkt hoe je de foto's vind die hij met jouw camera gemaakt heeft.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 10:56 
Lid
Fotografie

Voor vogelfotografie (en andere bewegende onderwerpen) valt er zeker voordeel te halen uit bepaalde camera's. Bijvoorbeeld de Canon 7D mark II maakt 10 beelden per seconde wat vooral bij vliegende vogels een enorm voordeel is. Ook heeft deze camera maar liefst 65 autofocuspunten zodat de scherpte goed het onderwerp kan volgen. Maar Nikon heeft vast ook vergelijkbare camera's (daar heb ik me nooit in verdiept) en je gaat echt geen opmerkelijke kwaliteitswinst halen uit welk merk je kiest.

Maar zoals al vele malen hiervoor gezegd is kennis van je apparatuur en ervaring in het veld zijn vele malen belangrijker. Vogelfotografie is niet makkelijk en dat heb je niet binnen korte tijd onder de knie. Ook de meer ervaren vogelfotografen maken heus niet alleen maar schitterende vogelfoto's. Ik schiet ook 600 foto's om er vaak maar een handjevol van over te houden die ik de moeite van het bewaren waard vind. Of ik kom na een ochtend fotograferen thuis en alles verdwijnt in de prullenbak.
Een camera en lens moet je ook leren kennen. Toen ik van mijn Sigma 50-500 overstapte naar mijn grote droom de Canon 500 f4 vielen mij de resultaten bitter tegen en dat verbeterde maar heel geleidelijk.

Ik meen me uit een ander topic te herinneren dat je ook veel uit de hand fotografeert. Met 500mm is het dan bijna niet te doen om haarscherpe foto's te krijgen. Dus een kwalitatief goed statief is een minsten even belangrijk onderdeel van je uitrusting. Ook liggend op de grond zal je een goede steun onder je lens moeten hebben.

Matthijs schreef:
En ik denk dat de reparatie het probleem is, mijn vriend heeft ook de Sigma 150-500mm en maakt er gewoon prachtige scherpe foto's mee, ook zonder enige nabewerking..

Heeft je vriend al eens met jouw lens en camera gefotografeerd? Zo ja, hoe was toen het resultaat?

Edit: Frans is me met de laatste tip net voor. ;)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 11:27 
Lid
Fotografie

Bijzonder om te lezen dat Mathijs met objestief van 500mm uit he hand fotografeert. Lijkt me niet te doen. Je ademhaling kan dan al tot een onscherpe foto's leiden. Ik fotogrqfeer weleens met de nikkkor 400mm maar niet uit de hand! De minste beweging van mij als persoon heeft grote invloed op de opnames.
In mijn beleving vraagt een objestief van 500mm om een zeer degelijk statief die het gewicht kan dragen van jou combinatie.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 11:36 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
@Henry, Gisteren heb ik alles zo'n geprobeerd op gebied van diafragma en iets uitzoomen. Maar alles was nog onscherper dan hiervoor.. :dk Naar mijn idee zijn mijn sluitertijd/ISO/diafragma in de meeste gevallen toch wel in orde?

ISO, sluitertijd en diafragma lijken allemaal wel in orde te zijn.
Komt het aan op juist scherpstellen en zorgen dat je geen beweging in de foto krijgt met die grote brandpuntsafstanden. Zie ook de reactie van Rob hierboven. Zelfs Rob, die na een aantal jaren overstapte op een 500mm prime, moest leren met de nieuwe apparatuur goede foto's te maken.
Ik krijg de indruk dat je heel graag wilt, maar dat het niet snel genoeg gaat. Mijn advies is dan ook: geef niet op, blijf kritisch kijken en probeer jezelf elke dag te verbeteren. Op een gegeven moment gaat het jou ook lukken, ik weet het zeker! Velen zijn je immers voor gegaan.

Tot slot nog iets over het scherpstellen. Bij bewegende onderwerpen is het heel belangrijk dat je camera + lens het onderwerp goed kunnen volgen, dus scherp kunnen houden terwijl het beweegt. Als je camera + lens daar wat meer tijd voor nodig heeft, dan heb je dus gewoon wat meer missers. Wat kun je daar aan doen?

Koop nog betere (= duurdere) apparatuur. Apparatuur die nog meer geschikt is voor het maken van actiefoto's. Dit is wel een hele dure oplossing. Als je het geld hebt liggen en het er voor over hebt, dan zeker doen. Anders moet je dit gewoon niet willen. Volgens mij heb jij (net als vele anderen op deze aarde) dit geld niet ergens liggen of er voor over. Helemaal niet erg! Ook met jouw apparatuur moet je goede actiefoto's kunnen maken. Onder de vogelaars zijn er ook enkelen die de "perfecte apparatuur" in bezit hebben, de rest doet het met apparatuur die minder perfect geschikt is, maar waar het ook goed mee kan.

In mijn artikel hier op deze site over actiefotografie heb ik dit ook al geschreven. Maar zelfs dat is geen garantie dat je geen missers meer hebt. De Nikon Dx-lijn is dé cameralijn voor actiefotografie van Nikon. De D4s is het huidige topmodel, nog duurder en op sommige onderdelen nog trefzekerder, maar alles heeft een prijs en een grens. Ook voor mij :) Als ik sportfoto's maak met mijn 70-200mm f/2.8 vr II, en ik wil minder missers hebben, dan monteer ik bijvoorbeeld de 1.4x teleconverter er NIET op. Het gaat om details, maar ik heb vastgesteld dat ik zonder 1.4x teleconverter meer gelukte foto's heb dan met een 1.4x teleconverter. Bij de 1.7x teleconverter was het resultaat nog slechter. De camera heeft met teleconverter er op meer tijd nodig om scherp te stellen; de hele set was gewoon trager. Aan onscherpe foto's heb je niks, zeker niet als anderen die van hetzelfde beeld een foto maken wel in staat zijn om er scherpe foto's van te produceren.

Het voordeel van een camera voor actiefotografie is dat deze ook beter in staat is om het onderwerp te blijven volgen via een auto-track stand en (zoals Rob dit al heeft aangegeven) via de vele autofocuspunten. Dit systeem is nog niet perfect, maar de ontwikkelingen gaan snel. De D4s is bijvoorbeeld nog beter in het volgen van de actie dan de D4, de D4 is weer flink beter dan de D3s, die ook weer beter is dan de D3. De ontwikkeling staat niet stil.

Wat als je het geld niet hebt liggen of er voor over hebt? Kun je dan helemaal geen actiefoto's of vogelfoto's maken? Natuurlijk kan het wel! Je hebt alleen iets meer missers, maar door je techniek aan te passen kun je een hoop bereiken. Een nog niet besproken onderdeel heet "anticiperen": zorg dat je al scherp hebt gesteld voordat de actie gaat plaatsvinden. Doordat je al hebt scherpgesteld, hoeft de camera op "het moment" alleen nog maar te fine-tunen. Het verschil in succesvolle scherpe hits is enorm. Als ik bij mijn sportmomenten te laat ben met anticiperen, dan zijn de eerste drie foto's die ik in burstmode (hij maakt er 10 per seconde) neem onscherp. Pas bij de vierde foto is de scherpte er, maar de actie is dan al lang voorbij...

Je hebt inmiddels een hele berg tips gekregen. Belangrijk is dat je gewoon deze tips gaat toepassen en ja... het gaat niet gelijk de eerstvolgende keer goed. Het heeft ons ook flink wat tijd gekost om te komen waar wij nu zijn, of het gaat om het fotograferen van vogeltjes of van sportmomenten.

Geef niet op! Het ligt niet aan de apparatuur die je hebt. De tip van Frans om te kijken of je eens met je buurjongen kunt wisselen is een goede. Ook voor hem zal het wennen zijn om met jouw setje goede scherpe foto's te maken. Als hij zich in jouw setje verdiept, dan zal hij wellicht aanpassingen willen doorvoeren in jouw camera-instellingen. Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met zijn setje.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 12:32 
Lid
Fotografie

@Frans,

Mijn buurjongen had de Nikon D7100 i.c.m. met de Tamron 200-500mm, en was ook helemaal niet tevreden. Ook niet na een paar jaar ervaring.
Daarom was hij ook overgestapt op Canon vanwege de vele pluspunten. :)

Ik zal het ééns met hem overleggen of het mogelijk is.

@Rob,

De Nikon D7100 is een klein beetje vergelijkbaar tegenover de 7D Mark II, alleen is de 7D Mark II toch op verschillende punten toch wat beter.

Ik fotografeer nooit op statief, alleen uit de hand of rijstzak. En de onscherpte is geen bewegingsonscherpte. Ik heb een behoorlijke vast hand en kan nog gerust op 1/200 sec. fotograferen met OS (VR/IS/VC ect., beeldstabilisatie) fotograferen. En daaronder word het lastig..

"Toen ik van mijn Sigma 50-500 overstapte naar mijn grote droom de Canon 500 f4 vielen mij de resultaten bitter tegen en dat verbeterde maar heel geleidelijk", Waarom dan toch voor de 500mm F/4 gekozen?

@ArtenCo,

Zoals ik hierboven al schreef is 1/200 sec. voor mij nog gewoon te doen. Een statief vind ik altijd maar onhandig, kan er niet goed mee overweg..

@Henry, dank voor je aanmoediging!

De D7100 & D300s zijn/waren de beste cropfactors van Nikon, dus aan de body's kan het echt niet liggen. Maar de Sigma weigert het gewoon, zelfs als ik alles probeer. Ik heb de Sigma nu dik een jaar, maar ben er pas een klein jaar echt mee gaan fotograferen. Ik ken hem dus goed genoeg.

Alleen wat ik jammer vind is dat jullie zeggen dat ik een mooie/goede combinatie heb, maar in praktijk geen scherpe foto's mee kan maken. En als iemand anders mijn combi gebruikt zal het er echt hetzelfde over denken, daar ben ik van overtuigd. En als die man zegt (waar ik hem heb laten kalibreren) dat de lens een flinke afwijking heeft. En ja, wat kan daar dan de oorzaak van wezen?
Verkeerde reparatie?

Maar ik zal mijn vriend ook ééns wat foto's laten maken.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 12:47 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Ik fotografeer nooit op statief, alleen uit de hand of rijstzak. En de onscherpte is geen bewegingsonscherpte. Ik heb een behoorlijke vast hand en kan nog gerust op 1/200 sec. fotograferen met OS (VR/IS/VC ect., beeldstabilisatie) fotograferen. En daaronder word het lastig..

:chapeau mij lukt dat helaas niet uit de hand.

Citaat:
"Toen ik van mijn Sigma 50-500 overstapte naar mijn grote droom de Canon 500 f4 vielen mij de resultaten bitter tegen en dat verbeterde maar heel geleidelijk", Waarom dan toch voor de 500mm F/4 gekozen?

Omdat ik wist dat het een betere lens was en omdat ik het ervoor over had er tijd in te investeren om de apparatuur te leren kennen.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 13:46 
Lid
Fotografie

Matthijs, je hebt het alleen maar over wat er niet goed is, en heel eerlijk gezegd krijg ik ook een beetje het idee dat je de adviezen die je hier krijgt (en stiekem verdomd veel op elkaar lijken) negeert/wegwuift. Een brandpunt van 500mm op een cropcamera met 1/200ste zou best een deel van het probleem kunnen zijn... Nogmaals, als jouw 150/500 een ondeugdelijk exemplaar is dan zou je kunnen overwegen deze in de verkoop te doen, en op marktplaats een ander exemplaar te kopen. (Kleine upgradeprijs, wees wel eerlijk over de afwijking) Of zou een nieuwe reparatie een optie zijn? (Hoe oud is de lens? Eventueel nog garantie op de lens/reparatie?)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 13:50 
Lid
Fotografie

Een andere kijk...

Ik heb altijd Nikon lenzen gekocht, met uitzondering van 1 keer. Toen liet ik me door allerlei testen op het internet verleiden tot de aanschaf van een Tamron groothoek zoomlens, de 12-24mm f/4. Een goede lens, waar weinig op aan te merken was. Echter als ik hem op mijn Nikon body schroefde voelde het al voor mij minder goed. Omdat het voor mij minder goed voelde, beleefde ik er ook minder plezier aan. De foto's waren goed, maar kennelijk was het voor mij belangrijk dat de lens ook van Nikon was.

Na een jaartje deze situatie te hebben aangekeken, nam ik het besluit om de lens te verkopen en er een Nikon 12-24mm voor in de plaats te kopen. Omdat de Nikon duurder was dan de Tamron, moest ik geld bijleggen, maar dat vond ik niet erg. Het plezier wat ik vervolgens beleefde met mijn (weer volledig) Nikon setje was dat extra geld meer dan waard!

Wat ik maar wil zeggen is dat als jij niet meer in je setje gelooft, als dit setje jou het plezier in fotografie niet of niet voldoende nog kan geven, dan zou ik het wel weten! Weg ermee en gelijk het setje kopen waar je dit plezier wel mee denkt terug te krijgen. Je loopt wel het risico dat het uiteindelijk niet aan de apparatuur ligt...

In mijn geval leverde de Nikon 12-24mm f/4 me geen betere foto's, maar ik had wel meer plezier als ik met mijn setje over straat liep. Een tweetal jaren later verkocht ik de Nikon 12-24mm omdat ik tot de conclusie kwam dat ik de lens te weinig gebruikte en dat groothoekfotografie minder mijn "ding" was.

Dus, houd niet vast aan Nikon omdat iedereen hier zegt dat je daar ook mooie foto's mee kan maken. Als jij gelooft dat Canon je meer brengt, dan vooral overstappen. Je bent niet eerste die de overstap gemaakt heeft. Weet wel dat een overstap je hoe dan ook geld gaat kosten. Als je alles ook weer tweedehands koopt, dan kan het "verlies" meevallen of zelfs een kleine winst zijn, maar van dat laatste moet je niet uitgaan.

-------------------------
Update: Typefoutje verwijderd

Laatst bijgewerkt door Henry op 06 nov 2015 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:19 
Lid
Fotografie

Alchemist schreef:
(Hoe oud is de lens? Eventueel nog garantie op de lens/reparatie?)

2,5 jaar.. Ik heb 'm zelf ook 2e hands gekocht.
Ik heb nog wel garantie van de reparatie, ik zal dat dus nog snel moeten doen. Ik had drie maanden en die zijn al bijna voorbij..

Ik ben er eigenlijk al wel over uit, de Nikon 300mm F/4 + Kenko 1,4 extender (voorlopig).

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:29 
Moderator
Fotografie

Er staat hier op het forum toevallig zo'n setje te koop van Zoekertje....Canon 7D + 300mm f/4.
Als je eens wist hoelang Harry heeft lopen stoeien om de juiste instellingen te vinden met zijn combinatie en ook heel vaak het bijltje erbij neer wilde gooien, omdat het niet lukte.
Ik heb ook weleens een paar foto's met het spul van Harry gemaakt en ook toen wilde het niet echt lukken.....een vogel in vlucht volgen, maar hij zat er veel vaker naast dan m'n vorige Sony A77, die de vogel veel beter scherp in beeld hield.

Ook ik heb regelmatig onscherpe foto's, maar die zet ik niet op het forum, maar belanden in de prullenbak.
Ik zou ook dolgraag een Canon 1DX met een 500mm f/4 willen hebben, maar dat is niet te betalen voor me.....nieuwprijs ongeveer €16000,-, m'n vrouw ziet me aankomen. :mep :rof
Eigenlijk heb ik een vrij goedkoop setje, m'n camera was nieuw €1000,-[nu nog maar ongeveer €800,-] en m'n lens + 2x teleconverter heb ik ruim 4 jaar geleden gekocht voor €1100,-.
De teleconverter was toen nog bijna nieuw en de lens stamt uit 1989.
Als ik de lens en teleconverter nu zou verkopen dan zou ik er denk weer ongeveer hetzelfde voor terug krijgen.

Mijn advies is dus om die Nikkor 300mm f/4 aan te schaffen en dan het liefst met een 1.4x teleconverter van Nikkor.
Je kunt het natuurlijk proberen met een teleconverter van Kenko, maar als dat niet werkt zou ik het toch zeker ook proberen met een Nikkor teleconverter die je misschien van iemand kunt proberen en als het dan nog niet werkt dan kun je alsnog overstappen op wat anders.
Als je de lens voor een normale prijs koopt kun je die dan altijd weer voor ongeveer dezelfde prijs verkopen en hoef je daar geen verlies op te lijden.
Wat ook een goeie tip was is om een andere lens te huren, of misschien van iemand lenen, of met iemand op pad gaan die ook Nikkon heeft en dan elkaars lenzen uitproberen.

Edit: ik zie dat je dat ook gaat doen. :)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 15:01 
Lid
Fotografie

Ja, ik zat ook al even naar Harry z'n combi te kijken.
Ik ben wel benieuwd wat er dan vaak mankeerde aan Harry z'n instellingen (of wat er vaak fout ging..)

Als ik hem ga kopen, word het sowieso 2e hands. Ik vind het zo dom om al mijn geld uit te geven aan nieuw spul terwijl je het vaak ook voor de helft van de prijs kunt kopen. En vaak mankeert er niets aan..
Heb tot nu toe alles nog 2e hands gekocht.

Hier wat foto's van mijn vriend (niet buurjongen!) en gebruikt ook de Sigma 150-500mm op een Sony A58 en werkt in de "Auto" stand.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 15:17 
Lid
Fotografie

Alle adviezen zijn wel gegeven en steekhoudend.

Als je de afwijking aan de reparatie wijt, moet je hem gewoon terug brengen naar de reparateur (alhoewel je hier erg laat mee bent), dan is dat iig opgelost.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 16:49 
Lid
Fotografie

Klinkt als een eigenwijze jongeman 1/200 met 500mm uit de hand! Tuurlijk ik kan dat ook best uit de hand, maar het levert mij geen scherpe foto's op.
Het zal de leeftijd wel,zijn, alles doen op eigen wijze.....ga je gang.....

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 16:55 
Lid
Fotografie

ArtenCo schreef:
Klinkt als een eigenwijze jongeman 1/200 met 500mm uit de hand! Tuurlijk ik kan dat ook best uit de hand, maar het levert mij geen scherpe foto's op.
Het zal de leeftijd wel,zijn, alles doen op eigen wijze.....ga je gang.....

Nouja... ik wil hier alleen de waarheid vertellen, is het nog niet goed...... :nee :nee

Overigens is iedereen hier 13 jaar geweest!

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 17:17 
Lid
Fotografie

Ja, ik ben ook 13 geweest, maar je komt over alsof je de gegeven adviezen niet allemaal serieus neemt en niet van plan bent om je werkwijze aan te passen. Dan denk ga lekker je gang en fotografeer lekker verder zoals je gewend bent. Een statief wel eens van gehoord, maar ik fotografeer altijd zonder omdat ik dat gewoon 'kan'.

Je eerlijkheid waardeer ik Mathijs, mij heb je niet horen zeggen je eerlijkheid niet goed is. Dat zijn je eigen woorden of de invulling van jezelf.
En neem van mij aan dat de gegevens adviezen van mijn kant ook eerlijke en ter goeder trouw zijn.
Succes verder

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 17:53 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
@Frans,

....................

.................

Wat baat vele woorden van ons dat 1/200 met 500mm en zonder statief niet goed is, als een blinde niet horen wil :dk

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 18:10 
Moderator
Fotografie

Het kan wel hoor, 1/200 met 500mm en dan toch een redelijke foto hebben, maar in de meeste gevallen zal de foto bewegingsonscherpte hebben.

Deze foto maakte ik bij het laatste uitje met 400mm en 1/30 staand uit de hand:

Fotografie

Sommige delen hebben wel bewegingsonscherpte, maar dat kwam omdat m'n onderwerpen niet muisstil stonden. ;)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 18:14 
Lid
Fotografie

Ik zal nog een laatste uitleg geven waar je nog niet aangedacht hebt

Toen ik mijn D300 een half jaar gebruikt heb, ontdekte ik pas na 6 maanden dat mijn scherpstelpunt niet het midden van de lens was maar onderaan in het midden van de lens.....daarom maakt ik geen scherpe foto's :rof
Jij misschien ook :proost

Je kunt het scherpstelpunt instellen.....zie handleiding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende