Het is 16 mei 2025 23:58

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur ND-filter voor UWA-lens.
 ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 11:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik meet het licht zonder het filter en onthoud de gegevens. Vervolgens plaats ik het filter, zet de camera op M, zoek de gegevens op en voer de gegevens in. Vroeger had ik een variabel filter, dat filter kon ik laten zitten. Omdat je niet weet hoeveel stops je precies corrigeerde, was het boven de 30 seconden een beetje gokken...

Over het lichtmeten het volgende:
- een camera meet het licht met volledig geopend diafragma (tenzij je nog een oude lens er op hebt zitten waar je het diafragma handmatig dicht kunt draaien. In dat geval meet de camera het licht met het ingestelde diafragma).
- sommige camera's kunnen automatisch scherpstellen met f/8, het overgrote merendeel van de camera's kan dit niet en moet al eerder stoppen.

Als je aan het criterium van het diafragma voldoet, dan zal de camera dus scherp willen stellen. Om scherp te kunnen stellen, heb je voldoende contrast nodig op het onderwerp.
Ik heb even de proef op de som genomen:
- met een 6 stops filter kan ik in huis nog goed scherpstellen op onderwerpen waar voldoende contrast in zit.
- met een 10 stops filter kan ik in huis nog goed scherpstellen op onderwerpern waar voldoende contrast in zit.
Echter... het beeld wat ik te zien krijg met een 10 stops fliter is veel donkerder dan met een 6 stops filter. Met andere woorden: ik loop daar ook eerder tegen het probleem aan dat er onvoldoende contrast gezien wordt door mijn camera en dan houdt het dus allemaal op.

Conclusie: het hangt af van de hoeveelheid licht en het contrast van je onderwerp of je camera automatisch kan scherpstellen.

Als er voldoende licht is, kan de camera ook berekenen wat de juiste combinatie: iso-diafragma-sluitertijd moet zijn. Je loopt bij een 10 stops fliter wel sneller de kans dat de sluitertijd boven de 30 seconden uit komt (gaat over in bulb), waarna de camera je niet verder kan helpen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 12:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Nu weet ik intussen wanneer je een 9 stop ND-filter op een spiegelreflexcamera zet, het bijna onmogelijk is om het schot voor de compositie en het AF-systeem te zien en werkbaar is het ook niet. De elektronische zoeker op mijn spiegelloze camera compenseert dit voor de filter en toont me de foto in real time. Dit systeem werkt voor flitsers ook zo bij het fotograferen met een flitser op een mirrorless systeem. Bij een spiegelreflexcamera’s dien je High Speed sync te gebruiken.

** Vandaar mijn vraag hoe het nu zit met de zichtbaarheid door de optische zoeker door een ND-filter op een spiegelreflexcamera?

Je schrijft:
- met een 6 stops filter kan ik in huis nog goed scherpstellen op onderwerpen waar voldoende contrast in zit.

Om een beter idee te krijgen, wat was hierbij de lichtsterke van je lens?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 12:08 
Lid
Fotografie

f/4 (f/2.8 met 1.4x converter)

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 12:51 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Thnx ;)

In dat geval worden het de onderstaande ND-filters.

1x Hoya ProND 6 Stops Filter ->67mm
1x Hoya ProND 10 Stops Filter ->67mm

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 15:15 
Lid
Fotografie

Ja het klopt, ik zet die voornamelijk in voor flitswerk in portretfotografie om onder de synctijd te kunnen blijven.
Vooral bij volle zon in tegenlicht heb ik problemen bij het stapelen. Wat zonder filter een flare opleverd zal met filters echt een rommeltje worden als ik ze stapel.
Het beeld kijkt dan echt niet lekker.

Een 10 stops heb ik (voorlopig) nog niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2