Ron62 schreef:
Met of zonder converter scherper ligt natuurlijk helemaal aan de lens....misschien is je 300mm. met converter wel scherper dan de sigma 500mm. zonder converter.
Lichtsterkte is natuurlijk wel een voordeel, maar het grotere gewicht is weer een nadeel.
Daar heb je gelijk in, maar ik ga er vanuit dat een vaste 500mm zonder converter toch scherper is dan een 300mm met converter. En als ik de plaatjes zo zie van de link die Frans hierboven heeft gezet zien het erg toch knap uit.
Ik ga kijken of ik die mannen op de één of andere manier kan bereiken. mijn vraag is dan of ik dan wat beelden mag zien (op 100% crop).

Wat betreft het gewicht, daar heb je wel een punt. Maar aangezien ik veel vanuit een (mobiele = auto) hut werk is dat geen probleem.
Ik wil mijn 300mm gaan gebruiken voor de langere loop- en fietstochten wat ik ook graag doe.
Ron62 schreef:
Als je het echt goed zou willen doen dan zou je een Nikon 500mm f/4 of een Nikon 400 f/2.8 aan moeten schaffen.
Die 500mm kan makkelijk een 1.4x converter er tussen hebben en die 400mm. zelfs een 2x converter, dan heb je dus 800mm.....maar ik weet zeker dat je zelfs dan zo af en toe mm's te kort komt.
Heb je die prijzen al wel ééns gezien?

Het zijn wel spulletjes waar ik (voorlopig nog even) over droom.
Frans schreef:
Vond op birdpix een aardige discussie.
Daar blijkt weer eens "zoveel hoofden zoveel zinnen".

Een koppel dat veel gebruikt maakt van de Sigma 500 heeft een uitgebreide verzameling foto's gepubliceerd.
Als ik je een beetje ken op dit gebied zul je daar niet heel blij van worden.

Wat Ron zegt is denk ik heel erg waar.
Er zullen altijd vogeltjes zijn die verder weg zitten dan je met jouw milimeters aan kunt.
Zo blijf je altijd teleurgesteld.
Hoi Frans, dank voor je linkjes.
De eerste had ik al gelezen, de 2e nog niet.
Moet toch zeggen dat ze knappe beelden maken! Maargoed, de scherpte is op zo'n klein formaat niet goed te beoordelen.