Zeker! De lichtmeter meet gewoon het licht. Als je wilt weten hoeveel licht er op bepaalde plekken valt, dan kun je dat met de lichtmeter meten.
Voor het moment, eerst even verdiepen in de werking van de lichtmeter. Ik zeg dit omdat ik mijn lichtmeter niet zo vaak gebruik (ik maak weinig portretfoto's) en ik moet altijd weer even uitzoeken hoe ik de lichtmeter moet instellen.
Op het moment zelf:
- Je apparatuur opstellen (fliters, statief, paraplu, triggers)
- Het licht op verschillende plekken meten.
Omdat het licht snel zwakker wordt (de omgekeerde kwadraatregel, recent in een plaatje goed zichtbaar gemaakt door Dave in
deze post), markeer ik altijd op de vloer de plek waar ik de proefmeting heb gedaan. Vervolgens kun je bepalen hoe de lampen en je camera moeten worden ingesteld.
Als alles goed staat, kun je het model (of de familie in dit geval) laten komen. Hun fysiek op de juiste plek zetten. Voor alle zekerheid nog een paar lichtmetingen doen. Als er niks is veranderd (wat zeer waarschijnlijk niet het geval is), dan een proefshot maken. Let bij een familiefoto op schaduwen die verkeerd kunnen vallen (zie je foto van de muziekband).
Over de lichtopstelling: bij het maken van een groepsfoto is het vervelend als de schaduw van een persoon op het gezicht valt van de persoon naast hem/haar. Dit kun je (mijns inziens) voorkomen door het licht niet teveel van opzij te laten komen. Ik plaats bij een groepsfoto het licht links en rechts van mij, onder een hoek van 30-45 graden. Omdat het mooier is als het licht van boven komt, probeer ik ook een hellingshoek aan te houden van 30-45 graden. Zoiets als in de
volgende opstelling of met meer lichten zoals in
deze opstelling. De achterliggende gedachte: als licht niet van opzij komt, heb je ook minder last van slagschaduwen. Hoe zou dat in het echt er uit kunnen zien? Bijvoorbeeld
zo.
Succes!