DE2_186 schreef:
Het enige wat in mijn huishouden geduldig is en stil wil poseren zijn de knuffelbeesten.... en dat vind ik dan weer niet zo inspirerend om vast te leggen.
Wat een onzin eigenlijk. Leereffect boven resultaat stellende is zo'n knuffelbeest fanatastisch inspirerend.

Alleen een gedicht en geen surprise schept gelukkig tijd
Graag wat feedback op onderstaand experiment. Ik vind persoonlijk foto 4 het beste, maar denk dat de beer toch nog meer licht mag hebben. Graag uw mening!
Ik heb een knuffelijsbeer gekozen. De muur er achter is i.r.l. witter dan deze beer. De beer zit ongeveer 1,5 meter van die muur. De flitseropstelling ziet u op foto 1, u krijgt daar een idee van de hoeveelheid het omgevingslicht, kunstlicht van links, daglicht van rechts, zie exif-data voor de hoeveelheid omgevingslicht. De sluitertijd scheelt dacht ik 9 stops met de ander foto's, het diafragma 1, waarmee ik er op uit kom dat de flitsers samen 10 stops overbruggen.
De rechterflitser heeft een gary fong half cloud zonder dome. De linker flitser heeft een gary fong cloud met naturelkleur dome waarvan de de bolling naar binnen steekt. Helaas heb ik pas naderhand
deze post van Henry getroffen met nuttig advise over de hoek wat betreft de hoogte van de flitsers, al is dat met de gary fongs wellicht minder een punt, en daarbij vormt de neus van deze beer ook een wat andere schaduw dan de personen waar het mij uiteindelijk om gaat.
De overige foto's zijn allen genomen met een Contax 85mm f/1.4 lens, diafragma op f/5.6, sluitertijd 1/100 sec, ISO: 100. De flitskracht wordt bepaald door e-ttl. De flitscompensatie voor de flitsers gezamenlijk is telkens 0. De flitszoom is telkens 24, in de exif staat 35 omdat dit het aps-c equivalent is.
Foto 1 setup overzicht
ƒ/4.0
26.0 mm
"6"
ISO: 100
geen flits

Foto 2:
Flitser links uit, Flitser rechts compensatie 0

Foto 3:
Flitser links compensatie -3, Flitser rechts compensatie 0

Foto 4:
Flitser links compensatie -2, Flitser rechts compensatie 0

Foto 5:
Flitser links compensatie -1, Flitser rechts compensatie 0

Foto 6: (voor de volledigheid)
Fliters links compensatie -1, flitser rechts uit.

Ik had bij de instellingen van foto 6 een ander beeld verwacht, waarbij de linker flitser meer licht zou geven om te compenseren voor dat de rechter flitser uit staat, maar gek genoeg lijkt het zo niet te werken.