Gefeliciteerd met je camera! Daar ga je een hoop plezier mee beleven denk ik.
Ik denk dat het korrelige ruis is, wat komt doordat je hem misschien op auto hebt staan, waardoor de camera denk ik hoge iso waarde kiest. Juist de iso waarde is een rede om voor DSLR te kiezen. Want je sensor is een stukje kleiner dan die van SLR, en toch zitten er 12 miljoen pixels op! Dit maakt dat ze dichterbij elkaar moeten staan, en daardoor heb je wat meer last van ruis.
Maar goed ruis kun je heel goed oplossen door zelf te bepalen wat je doet, en de iso niet echt hoger te zetten dat iso 400 (is vaak de grens).
Het fotorolletjeskokertje (leuk voor scrabble) is een goede tip. de interne flitsers flitsen vaak erg hard en direct op je onderwerp. door dat kokertje erover heen te doen, verspreid je het licht een beetje. Ook zou je met een wit ondoorzichtig stukje plastic het licht via het plafond kunnen laten weerkaatsen, dan wordt het volgens mij nog mooi.
Over het voldoende licht nodig hebben is al gesproken, met 600mm moet je de camera wel heel stil kunnen houden. Je hebt wel stabilisatie, maar weet niet hoe dat werkt. ( ik probeer het te vermijden, omdat het verslavende werkt schijnt. Een statief scheelt hierbij een hele hoop. Dus een statief is geen verkeerde aankoop. Bij statieven geld overigens hoe duurder hoe beter!
mido schreef:
(overigens kan de fz28 volgens mij ook tot 20 of 24 optisch zoom als je het fotoformaat kleiner instelt)
Het is nu niet boeiend meer, maar wat je hier beschrijft klinkt heel erg als digitale zoom. door dat je het fotoformaat verkleind wordt de sensor als het ware kleiner, en dus heb je dan meer crop.
Overigens bij mijn berekening met het genoeg hebben aan 400mm ben ik vergeten dat ik zelf ook nog een crop heb waardoor ik ook op 600mm kom.