Het is 05 aug 2025 12:16

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur De één of de ander
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 10:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met je camera! Daar ga je een hoop plezier mee beleven denk ik.
Ik denk dat het korrelige ruis is, wat komt doordat je hem misschien op auto hebt staan, waardoor de camera denk ik hoge iso waarde kiest. Juist de iso waarde is een rede om voor DSLR te kiezen. Want je sensor is een stukje kleiner dan die van SLR, en toch zitten er 12 miljoen pixels op! Dit maakt dat ze dichterbij elkaar moeten staan, en daardoor heb je wat meer last van ruis.
Maar goed ruis kun je heel goed oplossen door zelf te bepalen wat je doet, en de iso niet echt hoger te zetten dat iso 400 (is vaak de grens).
Het fotorolletjeskokertje (leuk voor scrabble) is een goede tip. de interne flitsers flitsen vaak erg hard en direct op je onderwerp. door dat kokertje erover heen te doen, verspreid je het licht een beetje. Ook zou je met een wit ondoorzichtig stukje plastic het licht via het plafond kunnen laten weerkaatsen, dan wordt het volgens mij nog mooi.

Over het voldoende licht nodig hebben is al gesproken, met 600mm moet je de camera wel heel stil kunnen houden. Je hebt wel stabilisatie, maar weet niet hoe dat werkt. ( ik probeer het te vermijden, omdat het verslavende werkt schijnt. Een statief scheelt hierbij een hele hoop. Dus een statief is geen verkeerde aankoop. Bij statieven geld overigens hoe duurder hoe beter!

mido schreef:
(overigens kan de fz28 volgens mij ook tot 20 of 24 optisch zoom als je het fotoformaat kleiner instelt)

Het is nu niet boeiend meer, maar wat je hier beschrijft klinkt heel erg als digitale zoom. door dat je het fotoformaat verkleind wordt de sensor als het ware kleiner, en dus heb je dan meer crop.

Overigens bij mijn berekening met het genoeg hebben aan 400mm ben ik vergeten dat ik zelf ook nog een crop heb waardoor ik ook op 600mm kom.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 12:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
@ Nagtie; ja kan me voorstellen dat je dat denkt, dat zegt iedereen in eerste instantie; je bedoeld digitale zoom....maar het is echt optisch.
Ik wist het zelf ook niet toen ik m kocht en vond het wel een leuk weetje....veel verkopers en gebruikers blijken dit ook niet te weten.
De digitale zoom heb ik standaard altijd uitstaan....als je het formaat veranderd van de foto kan mijn camera echt tot 18x optisch, terwijl hij in principe tot de 12x optisch kan.
Hier kan je het ook zien in de gebruikershandleiding, het staat het op pagina 37: panasonic fz8 en zover ik weet hebben iig de fz18 en de fz 28 deze mogelijkheid ook.
Echt zaligmakend is het ook niet omdat je resolutie veel kleiner ligt...maar heb onlangs wel een vosje nog een beetje dichtbij kunnen halen door de 18x zoom...kwaliteit is dan 2...maar kan wel laten zien dat ik m gezien heb en er een heb geschoten :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:09 
Lid
Fotografie

Het blijft mij nog steeds klinken als een digitale crop. wat dus bijna het zelfde is als digitale zoom. Maar ik zal thuis eens kijken, want ben wel benieuwd, naar of mijn lens ook langer kan worden als ik de sensor kleiner maak!

Nee heb het nu echt over een lens! :rof

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 11:47 
Lid
Fotografie

Bij digitale camera's zijn er twee soorten zoom. Zo heb je de optische zoom en de digitale zoom. Optische zoom is het dichterbij halen van het onderwerp dat je wilt vastleggen d.m.v. het verschuiven van lenzen. Met de optische zoom verander je ook daadwerkelijk de brandpuntafstand. Hierdoor kan je de beeldhoek zowel vergroten als verklenen. Bij optische zoom zorgt de lens voor het vergrootte beeld en dat beeld beslaat de hele oppervlakte van de sensor. De gezoomde foto heeft dus de maimale resolutie van de camera in tegenstelling tot een foto gemaakt met digitale zoom.

Optische zoomlenzen van digitale compactcamera's zijn meestal niet verwisselbaar , het is daarom belangrijk voor een camera te kiezen, die past bij het soort fotografie waarvoor je de camera wilt gebruiken. Een groot voordeel van een zoomlens is dat het gezichtsveld van de foto eenvoudig aangepast kan worden zonder dat daarvoor het standpunt veranderd hoeft te worden. Dit is vooral handig wanneer je niet genoeg ruimte hebt het standpunt te veranderen om alles op de foto te kunnen krijgen of het onderwerp dichterbij te halen.
Bij kopen van een digitale camera kun je daarom het beste kijken naar de OPTISCHE ZOOM.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 12:34 
Lid

Ik ben echt erg blij met jullie enthousiaste reactie. :up :yahoo

Heb afgelopen weekend toch nog getwijfeld om 'm te ruilen voor een Panasonic TZ7/FZ7 (die met 12x optische zoom, maar wel compact), maar gezien jullie reacties doe ik het toch niet. :blush

Ik heb inderdaad alleen nog maar de automatische stand gebruikt. Ga de handleiding nog ff uitdraaien en daarmee uitproberen. Gisteren in de dierentuin werd ook manlief enthousiast, de optische zoom is echt geweldig. En dat schermpje, helemaal ideaal als je de kids op de grond wilt fotograferen. Of over een menigte heen (ben niet zo groot namelijk).

Ik heb de foto's nog niet op pc gezien, misschien valt de korreligheid dan wel mee. Vanavond maar eens mee aan de slag. En een showfoto, waar moet ik die ook al weer neerzetten?!

Iets over de flitser plakken/schuiven zou de binnenfoto's beter moeten maken, ik ga het zeker uitproberen.

Heb nog een vraag. Ik moet nog een nieuwe geheugenkaart kopen. Wat is nu het verschil tussen een SD-kaart en een SDHC-kaart?! En hoeveel GB is voor huis-tuin-keuken gebruik voldoende?!

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Groetjes, Esther

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 12:54 
Lid
Fotografie

Je hebt alleen JPEG dan heb je aan 2 gb denk ik wel genoeg! ik zou er dan denk ik 2 van 2gb kopen. Mocht de ene eens vol zijn... 1 van 4gb heeft als nadeel dat als die stuk is je 4 gb (4000?? foto's) kwijt bent.

Ik denk niet dat de ruis minder is op je pc! meestal juist andersom. Het is gewoon kwestie van je camera leren kennen, wat zijn de uiterste van dat apparaat, en wat kun jij ermee bla bla.

Let er wel op dat wanneer je door het schermpje om een foto te nemen, het ondersteunen van je camera niet of nauwelijks voldoende kan.
Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je je armen recht vooruit houdt, dat houdt je niet lang vol. Daarom kun je het beste je armen laten steunen op je lichaam. zo werkt je eigenlichaam als statief, maar dan moet je wel het kijk gaatje gebruiken.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 12:55 
Lid
Fotografie

Ben blij dat de camera goed bevalt ;)

Foto's die je niet ter beoordeling wil zetten, zet je bij Ratjetoe in een nieuw topic ;)
Over het plaatsen van foto's lees dit even...viewtopic.php?f=23&t=16

Over de kaartjes,
SDHC is de nieuwe benaming voor SD-kaarten met meer dan 2 GB opslagcapaciteit.
Fabrikant vond het nodig om HC (High Capacity) aan de benaming toe te voegen. Om het voor de consument makkelijk te maken :wacko

Denk dat je aan 4Gb genoeg heb, zijn niet zo duur meer :D

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 13:04 
Lid

Heb ook een ministatiefje gekocht, dus die ga ik gebruiken bij ver inzoomen (vergezichten of juist macroopnamen). Verder ga ik dus de camera uitgebreid onderzoeken (eerst die handleiding uitdraaien, en die is thuis en ik zit op het werk, ggrr).

Foto's plaatsen, ik ga het eerst doorlezen en dan zien jullie mijn eerste officiele creatie wel verschijnen.

Over de kaartjes, waarom moet de fabrikant nu weer zoiets doms toevoegen, ik maar denken dat het een ander type kaartje was. Maar goed. Is SD Ultra wel beter dan gewoon SD?! En welke smaakjes zijn er nog meer?!

Groetjes, Esther

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 13:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ultra SD kaartjes zijn snellere kaartjes dan de gewone SD kaartjes. De andere smaken zijn Extreem III en Extreem IV. :D
Een snel kaartje is heel prettig, want dan wordt de informatie snel weggeschreven op je kaartje en is de camera zo snel mogelijk weer klaar om de volgende foto te maken. Je zou nu dus kunnen concluderen dat je het best een Extreem IV zou kunnen kopen, want dat is de snelste kaart. Maar dat zou weer te makkelijk zijn en zoals je net al ontdekte doen fabrikanten meestal niet aan makkelijker maken. :rof
Je camera kan maar een bepaalde snelheid schrijven en dat blijft de max. snelheid, hoe snel je kaartje ook is. Ik verwacht dat jou camera niet sneller kan schrijven dan de snelheid van een Ultra kaartje dus de Extreem kaartjes zijn alleen maar zonde van je geld.

Ik zou je wel een 4GB kaartje willen adviseren. Deze kaartjes zijn helemaal niet meer zo duur en wanneer je dan in RAW gaat fotograferen (eventueel met een volgende camera) heb je ook nog genoeg ruimte...

Mocht je trouwens je camera snel onder de knie willen krijgen, dan kan je natuurlijk altijd een workshop volgen. Er worden er genoeg aangeboden (o.a. door mij :DD), dus er zit er vast wel één bij die je aanspreekt.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 14:11 
Lid

Ik ga dus een 4GB ultra SDHC (want 4gb of meer is HC) kaartje kopen. Ik was overigens al van plan om 4GB te kopen, ruimte genoeg. Want ik had al wel ff de sportstand ontdekt, bij kinderen is dat altijd handig, lachen namelijk nooit op het goede moment, dus dan zit er altijd een leuke foto bij.

En een workshop, daar zat ik ook aan te denken. Alphen ad Rijn is wat ver weg. En de tijd ontbreekt me nu een beetje. Na de zomervakantie wil ik dat zeker doen. Waar kan ik nog meer van dat soort workshops vinden?!

Groetjes, Esther

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 16:01 
Lid
Fotografie

anti-foto schreef:
En een workshop, daar zat ik ook aan te denken. Alphen ad Rijn is wat ver weg. En de tijd ontbreekt me nu een beetje. Na de zomervakantie wil ik dat zeker doen. Waar kan ik nog meer van dat soort workshops vinden?!
Veel fotografen bieden workshops aan. Als je Googled vind je er verscheidenen, maar als je je woonplaats meldt, kan ik ook wel even kijken of er bij jou in de buurt een fotograaf zit die ik ken.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 16:52 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Het blijft mij nog steeds klinken als een digitale crop. wat dus bijna het zelfde is als digitale zoom. Maar ik zal thuis eens kijken, want ben wel benieuwd, naar of mijn lens ook langer kan worden als ik de sensor kleiner maak!

Nee heb het nu echt over een lens! :rof

Ook goed.
Ik heb het ook niet verzonnen...en? je lens nu minstens 3 meter langer?

@ anti-foto;
Nou klinkt goed allemaal!
Ben benieuwd naar de foto's die je er uit zal laten rollen :DD
Ja wat betreft dat kokertje kan ik de website maar niet vinden hoe je dat kan doen, daar staan plaatjes bij waardoor je duidelijk krijgt wat ik bedoel.
Ik blijf nog even zoeken ;)

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 18:39 
Lid
Fotografie

mido schreef:
Ja wat betreft dat kokertje kan ik de website maar niet vinden hoe je dat kan doen, daar staan plaatjes bij waardoor je duidelijk krijgt wat ik bedoel.
Die website ken ik niet, het trucje met het kokertje wel. Het is heel simpel: men neme een melkwitkleurig kokertje van een kleinbeeldfotorolletje. Eerst haal je het dekseltje eraf. Je snijdt vervolgens met een scherp stanleymes o.i.d. het kokertje open. Je begint bij de opening en je snijdt in een rechte lijn naar beneden naar de bodem. Dit herhaal je op een afstand van zo'n 3mm van de vorige snede. Het strookje van 3 mm breed dat je nu hebt gemaakt, snijd je bij de bodem af. De gecreëerde gleuf maakt het mogelijk om het kokertje over je popupflitser te schuiven. Vervolgens kan je het dekseltje weer op het kokertje doen (dan kan het er niet afvallen) en voila, je hebt je eigen omnibouncer gemaakt. Houdt er wel rekening mee dat het flitslicht nu naar alle kanten wordt verspreidt, dus ook naar de achterkant, waar jouw ogen zitten! :wacko Dus even ogen dichtknijpen als je afdrukt of de achterkant van het kokertje afplakken/zwart kleuren. :cool

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 23:53 
Lid
Fotografie

Nou de website was ook echt even zoeken :wacko
Natuurlijk de verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Toen ik zelf de site tegen kwam was ik er eigenlijk beetje per ongeluk op terecht gekomen....sprong een gat in de lucht met het verschil in resultaat.
Tof dat je het even hebt uit willen leggen @wolves fotografie :upc
Mocht TO nog even beeld als ondersteuning van verhaal willen; hier vind je het: het kokertjes verhaal.
Ik doe het meestal alleen met kokertje en zonder het papiertje....het is gewoon even uittesten wat je camera doet en wat je het mooist er uit vind zien.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 09 jun 2009 01:13 
Lid
Fotografie

Hoi Esther.
Waar woon je? Ik ben best wat leuke workshops aanbieders.
Maar ik zou zeggen lees de handleiding eens heel goed door, en ga dan fotograferen, lees het dan na 3 maanden nog eens. Grappig is dat je nu alles waar je 3 maanden daarvoor nog niet aan toe was, nu waarschijnlijk als nieuw zou lezen want de rest heb je niet opgeslagen.

Ik denk dat je eerst wat bezig moet gaan, in een workshop gaat het vaak best snel, en als je nog niet zo ver bent, dan moet je er ook nog klaar voor zijn.

Ik heb ook wel eens het idee dat veel basis workshops zo ongeveer precies vertellen wat er in de handleiding staat. Dus probeer het eens met het boekje, en ga heel veel met verschillende fora uitjes mee. Ik ben nog nooit mee geweest met PD uitjes, maar heb heel veel van andere uitjes geleerd.
Of probeer zelf eens wat fotografen op te trommelen naar iets wat je leuk vind. En wees gretig op zo'n dag. Verwacht dan geen wereld platen, maar wel inzicht in wat je doet.
Groet Niels

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 09 jun 2009 02:21 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Ik heb ook wel eens het idee dat veel basis workshops zo ongeveer precies vertellen wat er in de handleiding staat.
Waarom heb je dat idee? :S

Ik geef zelf een beginners workshop en ik weet niet hoe andere deze workshop geven (want ik heb er zelf nog nooit één bijgewoond :P ), maar ik vertel toch echt niet het zelfde als wat er in de handleiding staat. :neen

In een handleiding staat meestal hoe je iets moet doen, maar het waarom staat er bijvoorbeeld niet bij. Dat is één van de redenen dat veel mensen in de automatische stand blijven fotograferen. Ze weten niet wat ze allemaal kunnen bereiken als ze met diafragma- of sluitertijdvoorkeuze gaan werken (of de manuel-stand natuurlijk). Daar komt nog bij dat veel handleidingen niet duidelijk zijn geschreven en er vanuit gaan dat basisbegrippen als diafragma, sluitertijd, ISO, enz. bekend zijn. Ik heb zelf een uitgebreide syllabus geschreven in leesbare taal, met voorbeeldfoto's ter verduidelijking. Behalve de theorie help ik mijn cursisten natuurlijk ook met de instelling van hun camera en ja, dat hadden ze ook uit hun handleiding kunnen halen, maar het is soms veel makkelijker als iemand je het even laat zien. Ook is er een praktijkgedeelte waarin de cursisten de theorie mogen gaan uitvoeren en na afloop daarvan worden hun foto's nog nabesproken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2