Niels, ik heb er nog eens naar zitten kijken.
De kortste scherpstel afstand volgens Sigma is WEL 1.4 en de 1.0 is is de (macro) stand van de oudere modellen zoals jij hebt

Ergo de Sigma heeft een scherpstel afstand van 1.4 meter en dus ook niet meer een grotere vergroting tov de Canon. Een 488 euro kostende scherpere, lichtere EF 70-200 f/4 is dus scherper, lichter, heeft een kortere scherpstelafstand, vergroot daardoor ook meer, en is beter gebouwd.
Als je dus een Sigma wilt die anders is dan moet je een oudere nog niet verkochte vinden, dus alles zonder OS in de naam, maar dan wel de HSM versie of via marktplaats. Of je kiest de nieuwe die alleen lichtsterker is en stabilisatie heeft en 150% is van de kostprijs van de Canon.
Ergo bij het huidige systeem moet je je afvragen of je veel volopen doet, en als je dat doet of je dan zelfs niet voor een EF 70-200 f/2.8 zou moeten gaan zonder IS. Als ik 650 euro had dan zou ik 150 euro door sparen en voor een 2e hands non IS Canon gaan of als ik geen f/2.8 nodig zou hebben zou ik voor de 70-200 f/4 van Canon gaan.
Want Niels denkt het te weten maar Niels weet alleen wat hij heeft maar niet wat de markt heeft

Zo die krijg je terug

Dus binnen scheelt het je 20cm. Of lichtsterker welke niet sneller is met AF dan de f/4 van Canon of onmeetbaar sneller

Ik zou echter de nieuwere van Sigma niet willen uitsluiten omdat de HSM en OS lang niet aanwezig waren en de rest ook marginaal was maar sinds die toevoegingen zijn het wel begerenswaardige objectieven.