Frans schreef:
wat ik nooit zo goed begrijp is dat mensen met fractionele ervaring geen fouten mogen maken en mensen met een dikke beurs wel.
Frans dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan. Ik zeg dat je best fouten mag maken, ik zeg altijd dat bepaalde dingen voor bepaalde doelgroepen zijn gemaaktmen dat fotografie wat anders is dan afdrukken. Dus dunne of dikke beurs heb ik niet bedoeld of aangehaald.
Het verschil zit hem in dit. Veel topics op fora na het verschijnen van nieuwe bodies in het kwijl segment, worden gestart door hen met een dikke of dunne beurs, omdat zij foto's van anderen gezien hebben die ze mooi vinden, en die vergelijken met hun exemplaren. En dan de fouten van de fotograaf denken te compenseren met pro materiaal. En dat doen omdat ze zien dat die mensen na veel tijd tijdens, en na het fotograferen erin hebben gestoken, mooi werk afleveren. En in plaatsmdat zemzich afvragen hoe en waarom denken ze dat het hen ook lukt met dergelijke hardware.
Ipv dat die fotografen amateur of niet die hardware niet vanwege de badge maar vanwege de meerwaarde of fysieke beperkingen. Dus dat is wat anders. Een body kopen omdat je niet kunt maar wel kunt met andere dingen is wat andersmdan dat je iets niet kunt en met andere hardware ook niet.
Ik doel even op de 7D topics van velen die na aanschaf van aa bv 1000D overgestapt waren van wege de AF en ruis, en daarna nog steeds onscherpe foto's hadden met ruis. En dan maar naar een 5D zijn overgestapt, let wel niemand op dit forum!
Dat ze geen scherpe foto's hadden was omdat ze krampachtig te lage ISO waaden gebruikte daardoor te lag sluitertijden hadden en met f/11 in de winter maanden in een bos dat gedaan hebben.
Kijk dit forum, is veel minder technisch van aardt omdat hier veel meer mensen zijn die met gevoel fotograferen en zie de dagelijkse superieure foto's.
Maar behalve compositie kan het soms zijn dat je ook hulp nodig hebt op HW vlak omdat je idd beter met een grotere sensor kunt gaan fotograferen in donkere omstandigheden en niet voor een hoog ISO monster moet kiezen. Je kunt betere resultaten behalen met fotografische techniek en eenfullframe dan een crop cam met ISO waarden van boven de 128.000.
Het gaat mij dus niet om mensen die advies willen omdat ze ergens tegenaan lopen, maar wel om topics waar appels met peren vergeleken worden als moet ik een 7 of 5D/D300 of 800.
En dan een ff willen maar wel vogels willen fotograferen met een lens waar dan nog geld vooroverblijft. Maar geen top crom cam willen omdat die vanuitzichzelf ruist

Frans dat bedoel ik maak ik denk dat je dat wel begrijpt, toch?