Nagtie schreef:
Jah het mee verlegen en onverlegen zou imo een goed argument zijn als je het er gratis bij krijgt.
Wendy zal er gewoon voor moeten betalen, en hoe je het ook wend of keert, het kost of meer geld of je levert in op je objectief.
voor niets gaat de zon op..dat is nog altijd zo geweest, en zal altijd ook zo blijven..ik zou trouwens zelf ook niet gaan voor een 55-250 IS, of en tamron of sigma met OS oid..dan kun je idd beter op e-bay of marktplaats kijken voor een leuke 2e handse tamron of sigma, zonder OS, kost geen drol, en daar kun je gewoon lekker mee beginen.. heb zelf een sigma 28-200 en een tamron 28-200 XR gehad, beiden voor een prikkie gekocht op marktplaats, en heb daar hele leuke plaatjes mee mogen schieten..die sigma was een afdankertje met wat AF-problemen, maar daar was de prijs dan ook naar, en na 1,5 jaar gaf ie de geest (was nog een van de beruchte plastiekerige ASPHERICAL-types, die niet tegen het draaimoment van de AF-motor konden)en die hen ik toendertijd vervangen door een vrijwel nieuwe tamron 28-200.. die tamron was natuurlijk een superzoompje, niet echt lichtsterk, maar er zat nog garantie op en dat voor slechts 70 euri..ik heb daar zelfs opdracht-repo´s voor een persburo mee geschoten, en die werden zondermeer goedgekeurd.. trage AF, dat wel, maar zeker scherp mits goed gebruikt..nadat ik een upgrade gemaakt had, naar een 70-200 2.8 was ie helaas overbodig geworden, en heb hem geschonken aan een lieve vriendin van mij, die er tot op heden nog hele mooie bearded-collie plaatjes mee schiet..polaatje meegegeven, en ze knalt er lekker op los met haar a100..ik vond die tamron een iedeale wandellens, en ik kon er hele leuke dingen mee doen..
ik kijk eigenlijk niet snel of de SSS van mijn sony aanstaat of niet, soms staat ie aan, maar meestal niet.. en ik schakel regelmatig over op analoog, zonder IS of iets dergelijks, en zelfs met de wat langere tele´s gaat dat uit de hand ook nog redelijk goed.. je moet gewoon wat uit durven te proberen, en met digitaal kun je de onscherpe plaatjes er gewoon uitmikken..ikzelf hecht ook niet al tevele waarde aan IS, VR of SSS, maar soms is het gewoon handig, zonder dat je er ineens wonderen van moet verwachten..
maar als je net begint, dan is IS wel handig..nadat je wat verder bent, en de basics beter begrijpt, dan kun je nog altijd voor iets kwalitatief beters met of zonder IS gaan, en dat scheelt idd veel centjes..(de non-IS versies dan) ik ken beroeps die op geen enkele lens IS hebben zitten, puur vanwege de hogere prijs, en nog een reden die aangegeven wordt, is het bewegende beeld in je zoeker.. voor de casual shooter zal dat niet altijd een probleem zijn, maar als je 10 uur per dag bezig bent, kan ik me voorstellen , dat je er af en toe wat gek van wordt..het meergewicht is trouwens ook voor sommigen een nadeel..komt nog bij, dat die high-end toestellen erg goed presteren op hogere iso´s, dus dan kan ik me voorstellen, dat je die IS niet per defenitie nodig hebt..
daarom is het ook zo ontzettend moeilijk om iemand advies te geven, omdat het zo enorm persoonlijk is..
een goed boek van john freeman oid is trouwens nog altijd een goede aanschaf, fotowinkels en testsites vind ik altijd wat vertekend beeld geven..fotoboeren zullen al snel de duurdere optie aanprijzen, en testsites gaan puur en alleen op de specs in, niet op wat je voor jezelf nodig denkt te hebben.. moeilijk, moeilijk...