Het is 25 apr 2024 20:31



Auteur Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 09:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo

Begin volgend jaar gaan wij op vakantie naar Costa Rica. Super mooi daar; veel dieren/insecten, mooie natuur. Die dieren zitten echter hoog in bomen of in het donkere bos.
Ik wil zo "licht" mogelijk reizen cq zo min mogelijk meenemen.

Momenteel heb ik:
Camera's:
- Canon 600 D
- Canon 5 D mk IV

Lenzen (canon)
- 50 mm 1.8 STM
- 100 mm 1.8 macro USM
- 70-200 mm 2.8 USM II
- kitlenzen van 600D (standaard lens en goedkope 75-300mm)

Ik dacht er zelf aan om de 5D mee te nemen met de 50 mm lens en de 70-200 ivm low light conditions. Als ik de 5D meeneem heb ik meer kwaliteit, mooiere foto's in low light conditions , maar minder bereik.

Ik zou er voor kunnen kiezen om de 600 D mee te nemen voor meer bereik, echter dat gaat dan weer ten koste van de kwaliteit. Ik zou bv een 100-400 ii kunnen kopen of een 2x iii extender. Als ik de 100-400 koop heb ik natuurlijk mooiere kwaliteit dan de 2x iii op de 70-200. Echter dan zal ik denk ik beide grote lenzen mee moeten nemen om ook in slecht licht een mooie foto te kunnen maken. Bovendien is de 100-400 ook erg duur (voor hobby fotograaf).

Wat is jullie ervaring met een 2x iii extender op een 70-200 ii en denken jullie dat dat goede kwaliteit foto's oplevert? Hebben jullie misschien andere ideeen/opties?

groetjes


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je kwaliteit erg belangrijk vind, dan zul je gewoon kwaliteit mee moeten nemen. Vaak vertaalt zich dit in "veel kilogrammen".
Als je voor elke situatie de juiste lens bij je wilt hebben, dan vertaalt zich dit in "veel lenzen".
Als je ook nog eens op elke lichtsituatie voorbereid wilt zijn, dan zul je ook een of meerdere flitsers mee moeten nemen.
Sommige effecten kun je niet krijgen in Photoshop, dus een setje filters zul je wellicht ook mee moeten nemen.
Ook kan soms een statief noodzakelijk zijn.

Als je licht wilt reizen, dan zul je dus keuzes moeten maken.
Als het geen fotoreis wordt, dan kun je je afvragen of je wel al die spullen mee moet nemen.
Ikzelf neem op mijn vakanties alleen 1 body met 1 lens mee. Alle onderwerpen zijn namelijk op vele manieren vast te leggen en soms is vakantie ook gewoon vakantie. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 11:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Als je kwaliteit erg belangrijk vind, dan zul je gewoon kwaliteit mee moeten nemen. Vaak vertaalt zich dit in "veel kilogrammen".
Als je voor elke situatie de juiste lens bij je wilt hebben, dan vertaalt zich dit in "veel lenzen".
Als je ook nog eens op elke lichtsituatie voorbereid wilt zijn, dan zul je ook een of meerdere flitsers mee moeten nemen.
Sommige effecten kun je niet krijgen in Photoshop, dus een setje filters zul je wellicht ook mee moeten nemen.
Ook kan soms een statief noodzakelijk zijn.

Als je licht wilt reizen, dan zul je dus keuzes moeten maken.
Als het geen fotoreis wordt, dan kun je je afvragen of je wel al die spullen mee moet nemen.
Ikzelf neem op mijn vakanties alleen 1 body met 1 lens mee. Alle onderwerpen zijn namelijk op vele manieren vast te leggen en soms is vakantie ook gewoon vakantie. ;)


Dat klopt. Het wordt dus kiezen. Maar kiezen is moeilijk haha.
Vakantie is voor mij juist wél een periode waarin ik graag foto's maak overigens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 18:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10427
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ga volledig met Henry mee. Dit is zo persoonlijk dat het mi geen zin heeft om hier een mening te vragen. Ik draag liever kilo’s bij me en kom dan (hopelijk) met een kwaliteits foto thuis. Ik heb ook wel eens een superfoto met mijn mobiel gemaakt. Dikke spijt dat ik hem daarna lastig kon bewerken en niet groter als A4 kon printen. Voor anderen maakt dat weer helemaal niet uit of gaan voor de comfort van weinig kg...Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 18:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Harry schreef:
Ik ga volledig met Henry mee. Dit is zo persoonlijk dat het mi geen zin heeft om hier een mening te vragen. Ik draag liever kilo’s bij me en kom dan (hopelijk) met een kwaliteits foto thuis. Ik heb ook wel eens een superfoto met mijn mobiel gemaakt. Dikke spijt dat ik hem daarna lastig kon bewerken en niet groter als A4 kon printen. Voor anderen maakt dat weer helemaal niet uit of gaan voor de comfort van weinig kg...Gr. Harry



Het ging niet zo zeer om een mening over of ik zelf wel of niet veel lenzen moet meenemen. In mijn openingspost staat een vraag over of de kwaliteit van een extender iii op een 70-200 acceptabel is? Of dat dat weggegooid geld is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 18:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10427
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sorry, niet goed gelezen dan. Feit blijft dat goede lenzen veel glas hebben en zwaar en duur zijn. Geen ervaring met Canon en/of extenders. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 19:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn ervaring (Nikon) is dat een 2x converter je teveel kwaliteitsverlies gaat opleveren. Misschien dat Canon dat beter voor elkaar heeft, maar dat weet ik niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018 21:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zijn best veel voorbeelden te vinden op het web van de combinatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018 00:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Straatwerk en zo kan je met de 5D en daar de 50mm op. Prima combo.
Wil je telewerk doen op stilstaande objecten dan is de Canon 70-300 IS USM (NIET L) een zeer goede lens voor zijn geld en past ook op de FF.

Er zijn mensen die graag met ander lenzen werken maar ieder zo zijn ding.
Tenzij je een compact of een smartphone wil kan je niet ontlopen aan het sleuren van materiaal wil je enigzinds kwaliteit in je beeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018 11:13 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zelf Sony, dus niet zoveel sjoege van Canon, maar heb gehoord dat de laatste versie van de 100-400mm van Canon een erg goeie lens is en dat het met die lens ook nog mogelijk is om een 1.4x teleconverter te gebruiken
Je hebt dan 140-560mm, maar moet er wel rekening mee houden dat ook je diafragma kleiner wordt, dat wordt dan F/6.3 - F/8 maximaal waarschijnlijk, maar in wat donkerdere omstandigheden kun je dan de teleconverter natuurlijk ertussen verwijderen en heb je gewoon F/4.5 - F/5.6.
Ga je lichtgevoeligere objectieven bekijken dan kom je al gauw uit op een 400mm F/2.8(die wel met een 2x teleconverter te gebruiken is) en zijn zowel de prijzen als het gewicht niet echt leuk meer. ;)
Terugkomend op jou 70-200mm F/2.8 objectief......ik weet van Joop(Fotosmurf), die met Nikon fotografeert, dat bij Nikon die lens wel te gebruiken is met een 1.4x teleconverter, maar dat de resultaten met een 2x teleconverter wat tegen vallen en ik denk dat dat bij Canon niet veel anders zal zijn. :dk
Als je voor kwaliteit en wildlife naar Costa Rica gaat(dat zou ik wel doen ;) ) zou ik de 70-200mm en als je het kunt betalen ook de 100-400mm mark II meenemen + een 1,4x teleconverter.....die kun je dan op beide objectieven gebruiken.
Ik zou sowieso de andere camera ook meenemen en ook de 100mm macro lens.
Als ik op vakantie ga neem ik meest zoveel mogelijk mee, maar als ik daar dan op pad ga neem ik alleen mee wat ik denk nodig te hebben en laat ik de rest gewoon in het hotel of appartement liggen.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets kapot gaat(bijvoorbeeld je camera) en dan heb je altijd nog iets bij je, al is dat wel een stukje minder qua kwaliteit.

Het blijft altijd moeilijk, want je hebt meest wel mm's te kort, of juist teveel, maar je moet proberen het beste eruit te halen met de spullen die je voorhanden hebt.
Dus als het niet lukt om de 100-400mm te kopen dan zal je het moeten doen met de 70-200mm en dan wat meer croppen en/of wat meer ruimte accepteren. :)
Veel plezier op je mooie reis in ieder geval. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018 19:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ron62 schreef:
Ik heb zelf Sony, dus niet zoveel sjoege van Canon, maar heb gehoord dat de laatste versie van de 100-400mm van Canon een erg goeie lens is en dat het met die lens ook nog mogelijk is om een 1.4x teleconverter te gebruiken
Je hebt dan 140-560mm, maar moet er wel rekening mee houden dat ook je diafragma kleiner wordt, dat wordt dan F/6.3 - F/8 maximaal waarschijnlijk, maar in wat donkerdere omstandigheden kun je dan de teleconverter natuurlijk ertussen verwijderen en heb je gewoon F/4.5 - F/5.6.
Ga je lichtgevoeligere objectieven bekijken dan kom je al gauw uit op een 400mm F/2.8(die wel met een 2x teleconverter te gebruiken is) en zijn zowel de prijzen als het gewicht niet echt leuk meer. ;)
Terugkomend op jou 70-200mm F/2.8 objectief......ik weet van Joop(Fotosmurf), die met Nikon fotografeert, dat bij Nikon die lens wel te gebruiken is met een 1.4x teleconverter, maar dat de resultaten met een 2x teleconverter wat tegen vallen en ik denk dat dat bij Canon niet veel anders zal zijn. :dk
Als je voor kwaliteit en wildlife naar Costa Rica gaat(dat zou ik wel doen ;) ) zou ik de 70-200mm en als je het kunt betalen ook de 100-400mm mark II meenemen + een 1,4x teleconverter.....die kun je dan op beide objectieven gebruiken.
Ik zou sowieso de andere camera ook meenemen en ook de 100mm macro lens.
Als ik op vakantie ga neem ik meest zoveel mogelijk mee, maar als ik daar dan op pad ga neem ik alleen mee wat ik denk nodig te hebben en laat ik de rest gewoon in het hotel of appartement liggen.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets kapot gaat(bijvoorbeeld je camera) en dan heb je altijd nog iets bij je, al is dat wel een stukje minder qua kwaliteit.

Het blijft altijd moeilijk, want je hebt meest wel mm's te kort, of juist teveel, maar je moet proberen het beste eruit te halen met de spullen die je voorhanden hebt.
Dus als het niet lukt om de 100-400mm te kopen dan zal je het moeten doen met de 70-200mm en dan wat meer croppen en/of wat meer ruimte accepteren. :)
Veel plezier op je mooie reis in ieder geval. :)



Ik denk dat die 100-400 er helaas niet in zit dit jaar.
Ik overweeg inderdaad om de 1.4x iii te kopen en ook mijn 600 D mee te nemen. Dan zit in in die gevallen op 448 mm. Dat zal wel voldoende zijn denk ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018 20:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je gelijk op iemand zijn/haar post reageert, dan is het op dit forum niet nodig om het bericht eerst volledig te quoten. Op dit forum zijn we namelijk goed in staat om vast te stellen op welk bericht je reageert. Zelfs als je reageert op een post van eerder terug, dan is dat niet nodig. Je zou dan nog de optie @<forumnaam> kunnen gebruiken, waarmee je duidelijk aangeeft aan wie je reactie gericht is.

Kijk maar eens in dit draadje. Je bent de enige die de quote-functie gebruikt. Al dat ge-quote maakt dat het bericht (vind ik) vermoeiend is om te lezen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Welke lens voor vakantie Costa Rica
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018 20:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik woon al meer dan 60j thuis........en ik heb heden voor de eerste maal "suiker" gefotografeerd :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed