Ik heb zelf Sony, dus niet zoveel sjoege van Canon, maar heb gehoord dat de laatste versie van de 100-400mm van Canon een erg goeie lens is en dat het met die lens ook nog mogelijk is om een 1.4x teleconverter te gebruiken
Je hebt dan 140-560mm, maar moet er wel rekening mee houden dat ook je diafragma kleiner wordt, dat wordt dan F/6.3 - F/8 maximaal waarschijnlijk, maar in wat donkerdere omstandigheden kun je dan de teleconverter natuurlijk ertussen verwijderen en heb je gewoon F/4.5 - F/5.6.
Ga je lichtgevoeligere objectieven bekijken dan kom je al gauw uit op een 400mm F/2.8(die wel met een 2x teleconverter te gebruiken is) en zijn zowel de prijzen als het gewicht niet echt leuk meer.
Terugkomend op jou 70-200mm F/2.8 objectief......ik weet van Joop(Fotosmurf), die met Nikon fotografeert, dat bij Nikon die lens wel te gebruiken is met een 1.4x teleconverter, maar dat de resultaten met een 2x teleconverter wat tegen vallen en ik denk dat dat bij Canon niet veel anders zal zijn.
Als je voor kwaliteit en wildlife naar Costa Rica gaat(dat zou ik wel doen

) zou ik de 70-200mm en als je het kunt betalen ook de 100-400mm mark II meenemen + een 1,4x teleconverter.....die kun je dan op beide objectieven gebruiken.
Ik zou sowieso de andere camera ook meenemen en ook de 100mm macro lens.
Als ik op vakantie ga neem ik meest zoveel mogelijk mee, maar als ik daar dan op pad ga neem ik alleen mee wat ik denk nodig te hebben en laat ik de rest gewoon in het hotel of appartement liggen.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets kapot gaat(bijvoorbeeld je camera) en dan heb je altijd nog iets bij je, al is dat wel een stukje minder qua kwaliteit.
Het blijft altijd moeilijk, want je hebt meest wel mm's te kort, of juist teveel, maar je moet proberen het beste eruit te halen met de spullen die je voorhanden hebt.
Dus als het niet lukt om de 100-400mm te kopen dan zal je het moeten doen met de 70-200mm en dan wat meer croppen en/of wat meer ruimte accepteren.
Veel plezier op je mooie reis in ieder geval.