Het is 28 maart 2024 23:02



Auteur Fuji liefhebbers
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 19:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vraag me eigen af of e ook mensen hier op het forum zitten die Fuji spullen gebruiken.

Dit merk is afgelopen jaren dusdanig verbeterd dat ik overweeg om toch eens wat aan te gaan schaffen. Je hoort en ziet er heel veel goede dingen van. Wat mij het meeste aanspreekt is dat alles lichter is kwa gewicht. En dat bijna alles vooaf met zichtbare draaiknoppen in te stellen is. Zelfs het diafragma is bij de meeste Fuji lenzen op de lens zelf in te stellen.

De nieuwe Fuji XT-3 heeft een autofocus en een face detectie die net zo goed is of beter dan de Sony A9.
Zelf zit ik nu rond te kijken naar een xt-20 omdat deze camera lichter is in gewicht. Ook de 18-55 kitlens is heel erg goed.

Alle hier genoemde Fuji camera's zijn wel APS-C sensoren. Maar toch wel heel erg goed!!! Ze hebben geen full frame camera's. wel hebben ze midenformaat camera's alleen die zijn knetter duur.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 19:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van Canon naar Fuji. Hoodzakelijk vanwegen het gewicht. Ik kon niet meer fotograferen met al de zware spul vanwegen rug problemen.
Ikk ben begonnen met de fuji X-T1 en heb die aan mijn schoonzus overgedaan toen ik de X-T2 heb gekocht. Nu wacht ik vol spanning op mijn x-T3 die waarschijnlijk woensdag wordt bezorgd. :D .
Ik heb geen seconde spijt gehad van de overstap en ik weet dat ik niet de enige ben. Ik ken verschilllende fotografen die ook overgestapt zijn ook vanwegen het gewicht. De kwaliteit lever je naar mijn mening niet op in. In tegendeel zou ik voorzichtig willen zeggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 19:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn interesse is ook al lang gewekt haha. Toch durf ik nog niet helemaal over te stappen. Ik ben nog best gehecht aan mijn canon spullen, en heb de afgelopen jaren stiekem best veel verzameld....

Ik heb gisteren een testfoto weg gezet hier op het forum. Zou je daar eens naar willen kijken? Dit is gemaakt met een 6d en de 35mm F2 IS.

Ik vraag me af of de Fuji 35mm F2 dit kan evenaren. De 1.4 variant word gelijk alweer een stuk zwaarder.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 20:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Moeilijk te zeggen. Ik kan geen test doen, ik heb de 35mm 1.4, wel wat zwaarder (en duurder) maar ik ben gek op een heel beperkte dof. Wat ik wel kan proberen om met de 35mm op f2 te schieten. Zal ik morgen proberen en hier neeretten ter vergelijk. Alleen weet ik niet of die vergelijking echt opgaat omdat ik niet weet of de kwaliteit van de 35mm 1.4 op 2 gelijk is aan de 35mm 2. Maar misschien een leuke test.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 20:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben overgestapt van Canon 5DII met 24-105 naar de XT20 met 18-55, dus vergelijkbaar met wat jij overweegt. Het enige wat ik mis is wat kwaliteit van de lens. Omdat de betere lenzen van Fiji iets zwaarder zijn zou dat betekenen dat ik naar een XT2 zou moeten gaan want bv de 16-55 is een prachtige lens maar echt te groot voor de XT20. Oorspronkelijk was mijn XT20 puur aanvullend bij mijn 5D voor straatfotografie, hij oogt zo klein en onschuldig maar levert formidabele kwaliteit. Daarom ben ik nu in dubio want de XT2 met 16-55 oogt een stuk minder iel. Toch zou ik die combinatie nu aanbevelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 20:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen Fran.

@ petervaneekelen: Misschien is het een idee om over te gaan op primes. Die hebben vaak toch een betere kwaliteit.

Ik heb zelf nog 0 ervaring met Fuji. Het enige wat ik er over hoor zijn goede geluiden op youtube en andere fora. De 18-55 schijnt toch best goed te zijn. Niet dat ik jou mening niet serieus neem hoor in tegendeel zelfs.

Ik heb zelf de xt 20 in gedachte en dan of de 18-55 of de 23 F2 omdat deze ook lekker licht is of misschien nog de 27mm pancake.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 21:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier nog een xt1 gebruiker. Na canon 5DMark3.
isoless sensor moet je eens op googelen.
Prima weinig licht prestaties.y
Ook objectieven zijn perfect. Ook de niet niet-primes.
Grote nadeel. Vreet batterijen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 10:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Primes hebben voor mij twee nadelen. Een is dat de goede primes meestal ook fors zijn. Twee is dat je per definitie regelmatig moet wisselen, of met twee camera's moet wandelen.voor mij is dat laatste de enige serieuze optie, mijn ervaring met primes is dat ik anders vaak te laat ben voor het moment. Batterijen issue herken ik ook, maar dat is simpel op te lossen, ik heb nog nooit meer dan 3 batterijen op een dag nodig gehad.

Over de 18-55: prima lens idd maar ik was ook wel wat gewend. Kritiek heb ik op de scherpte aan de randen die vooral naar de 55 toe te sterk afneemt, en chromatische aberratie die me iets te vaak op omranding van objecten trakteert. Maar kijk mijn foto's op dit forum er maar op na, door de bank genomen goede kwaliteit zeker voor het geld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 14:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb een testje gedaan, helaas niet buiten want er staat veel te veel wind om bloemen te fotograferen. Dus binnen gedaan, vlak achter elkaar dus gelijke omstandigheden.
Direct uit de camera alleen omgezet naar jpg en verkleind zonder verscherping.
35mm f2
Fotografie


35mm f2 crop van 100%
Fotografie


En hetzelfde met de 27mm f2.8
Fotografie


en crop van 100%
Fotografie


Ik weet niet hoeveel invloed het overzetten van raw naar jpg heeft op de scherpte.

De 27mm gebruik ik meestal voor straat fotografie als ik veel loop omdat deze combinatie heel licht is, er niet zo opvallend uitziet en de files groot genoeg zijn om te croppen als je met de 27mm teveel in beeld hebt.

Als ik de T3 heb, houd ik de T2 uitsluitend voor straatfotografie. Vwb de prime lenzen, die zijn idd zwaarder maar de kwaliteit is ook beter. Ik gebruik ze meestal in de studio. Ik heb de 18-135mm en ik heb de 50-140 gelijk met de T3 besteld.
Waarom ik de T3 heb besteld omdat ik met de T2 veel problemen heb gehad tijdens het fotograferen tijdens concerten waar het licht erbarmelijk is. De T2 heeft dan toch teveel moeite met focussen en blijft mij teveel hunten. Ik had teveel net niet scherpe opnames door het te traag focussen. De T3 is volgens de reviews veel sneller plus dat de 50-140 vast f2.8 is en de 18-135 f3.5-5.6 is wat dus niet meehelpt als er weinig licht is.

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van wat je fotografeert en waar je interesse ligt.

Vwb de batterijen deel ik de mening van Peter.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 16:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je twee foto's maakt met dezelfde camera en dezelfde defaultinstellingen van de RAW_converter is het effect van omzetten naar jpg in beide gevallen hetzelfde en dus geen variabele.

Als je het diafragma van de 35 mm ook knijpt naar f/2.8 zie je ook daar een duidelijke verbetering.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018 17:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Frans de boedoeling is niet de 35mm te vergelijken met de 27mm.
De 35mm f2 heb ik gemaakt om fotopapa een vergelijk te geven met zijn 6D 35mm f2 zoals ik had beloofd.
De foto met de 27mm f2.8 is om te laten zien wat de 27mm voor beeld geeft als hij een fuji zou aanschaffen en de 23mm en misschien de pancake 27mm f2.8. Ik kan de 23mm niet laten zien want die heb ik niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018 22:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op die fiets.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018 22:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Het is wel duidelijk er vrijwel geen achteruitgang is kwa Fuji of Canon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018 17:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Graag gedaan. Ik heb trouwens het idee dat de kleuren van Fuji mooier zijn maar dat is een smaak gevalletje. Succes met je beslissing.
Als het binnen je budget valt zou ik een T3 overwegen, heeft toch wel voordelen boven de T2 zeker als je ook filmt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 05 okt 2018 16:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb op YouTube al verschillende filmpjes gezien van de xt3 en het lijkt me idd een hele fijne allround camera waar je veel plezier mee hebt.
Het enige wat mij tegenhoud is de grootte van de camera tegenover de xt-20. Niet dat de xt3 mega veel groter is. Maar ik ben op zoek naar iets handzaams. Over de fotokwaliteit van de 6d ben ik nog steeds erg te spreken. Het is alleen dat ik mezelf erop betrap de camera en spullen thuis te laten als we ergens heen gaan. En dan neem ik maar genoegen met fotos gemaakt met de telefoon.
Wat ik dan achteraf weer jammer vind. Daarom ben ik benieuwd naar de xt30 haha. Maar zo blijf je aan de gang natuurlijk.

Wat ik me ook nog af vroeg. Ik ben gewend om door de zoeker te kijken tijdens het fotograferen. Maar op YouTube zie ik veel fotografen die toch echt alleen maar op de achterkant van het beeldscherm kijken.

Is dit een normale manier van fotograferen met mirrorless camera's? En dan heb ik het niet over landschappen of stills. Maar echt over fotoshoots enzo.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 05 okt 2018 17:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het formaat van de t20 is absoluut een genot, zeker in combinatie met de 18-55. Je zult er overigens wel aan moeten wennen, ik heb de combinatie nu anderhalf jaar maar nog steeds zit mijn rechterhand af en toe onbedoeld tegen knopjes aan. Het touchscreen gebruik ik niet, dat is nog veel moeilijker. De EVF gebruik ik veel vaker dan het schermpje, maar dat laatste is wel handig bij lage shots en bij stiekeme shots.

Ik geef toe dat ik ook al aan de t30 zat te denken, maar waarschijnlijk ga ik over op de combi t3 met 16-55. Een smak duiten en vooral jammer dat er dan geen OIS bijzit, maar wel nog steeds handzaam en kwalitatief een flinke stap vooruit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 09:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 35
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben enkele maanden geleden ook overgestapt naar Fuji. Na een qua fotografie wat inspiratieloze periode (zie ook mijn relatief lange afwezigheid op dit forum) ben ik het nu weer aan het oppikken.

Heb in het verleden bijna alle merken en sensormaten wel gaat, maar dacht met Fuji de sweet spot gevonden te hebben tussen sensorformaat, cameraformaat, handelbaarheid en lenskwaliteit.

Tot dusver ben ik zeer tevreden met de overstap. Ik heb nu een set-up met een X-T1, een X-T20, 18-55, 50-230 en nog wat vintage lenzen.

Ik zat te twijfelen tussen de X-T1 en en X-T20. De laatste is qua formaat erg prettig, maar de grotere zoeker van de X-T1 is voor mij als brildrager toch wel een grote plus.
Heb beide camera's vergeleken en kan nog even niet kiezen. Of ik hou ze beiden, of ik verkoop ze alle twee en ga voor de X-T2.

Ook ik heb bij de X-T20 nog steeds wel dat ik per ongeluk de rechter knop van de D-pad indruk. Die heb ik dan ook uitgeschakeld nu. Heb sinds kort een 3rd party grip gekocht voor de X-T20, maar moet daar nog wat ervaring mee opdoen.

De lenzen zijn niet echt heel goedkoop, maar echt wel zeer fijn te noemen. De XC-lenzen (15-45, 16-50, 50-230) zijn wel goedkoop en voor hun prijs zeer goed. Ga je een stapje hoger dan betaal je wat meer, maar dat merk je ook. De 18-55 is echt wel een zeer fijne lens...

Nadeel is dat je bij specifiekere lenzen, bijvoorbeeld een wat langere macro, wat sneller de hoofdprijs betaalt. Maar bij Macro is een mooie oudere lens met adapter een prima alternatief. Handmatige focus is toch aan te raden. Ik heb zelf net een Tamron 90/2.8 macro voor een schappelijke prijs op de kop getikt. Heeft Pentax-mount en dus een diafragmaring, gaat prima werken.

Beeldkwaliteit is echt zeer goed, ISO-prestaties zijn erg prettig en AF accuraat en snel genoeg voor mij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goed om te horen dat je geen spijt hebt. Merk je veel verschil in beeldkwaliteit tussen de xt1 en de xt20.
Hier zit toch een generatieverschil in.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 10:07 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 35
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
fotopapa schreef:
Goed om te horen dat je geen spijt hebt. Merk je veel verschil in beeldkwaliteit tussen de xt1 en de xt20.
Hier zit toch een generatieverschil in.
Het is maar net wat je eisen zijn. Ik druk niet veel af op groot formaat en kijk en deel de foto's vooral online. En dan moet ik zeggen dat ik het verschil niet enorm groot is. Uiteraard is het fijn om met 24MP meer (crop)marge te hebben en zal er ongetwijfeld verschil in zitten als je gaat pixel-peepen.
Maar vergeet niet dat de 16MP sensor uit de X-T1 ook al hoog aangeschreven stond/staat. Ik heb serieus overwogen om de X-T20 weg te doen en alleen de X-T1 te houden. En dat zou ik niet doen als ik niet tevreden zou zijn met de output van die sensor.

De X-T1's gaan tegenwoordig voor erg weinig weg. Optie zou kunnen zijn om er zo een te kopen met een 18-55 naast je huidige setup en dan te vergelijken... zie hier bijv.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fuji liefhebbers
BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 10:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt dat is ook een optie idd. Ik zal er eens over na gaan denken. Een tx3 plus 18 55 komt nu op 1900 euro


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed