Het is 28 maart 2024 16:14



Auteur [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018 23:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Hoi!

Ik heb een aanbieding gedaan in het aangeboden subforum voor een 18x105mm lens, maar wellicht had ik wat context moeten geven middels een topic. Normaliter ben ik wat langer lid voor ik een advertentie plaats.. maar wellicht was iemand op zoek naar mijn lens en had daar wat moois voor terug.

Dan toch.. de context.
Ik had ooit een D5100 met de standaard 18x55mm lens. Daar was ik blij mee en heb ik deze film mee gemaakt. Foto's waren ook geen probleem. (skip de intro klik naar een kwart) https://www.youtube.com/watch?v=QkIqnyGplkw&t=80s

Nu heb ik weer een D5100 maar dan met de 18x105mm lens. Ik erger me helemaal dood. Na heel wat zoeken kom ik erachter dat ik erg gebaat ben bij een korte focus distance. Als je zoekt naar aquarium fotografie tips dan schieten alle discussies vaak naar fstop. Je wilt snel en veel licht.

Dat klopt ook wel, maar ik belicht zoetwater aquariums extra bij, en bij zout gebruikt ik HQI. Met HQI en wat daglicht komt alles goed. Dus alle eigenschappen behalve Minimum Focus Distance maken me minder uit. Licht heb ik genoeg.

Ik zoek dus lenzen op en kijk naar die Minimum Focus distance, en dan duiken er vele fixed lenzen op zonder zoom die heel dichtbij kunnen. Normaal is een aquarium niet veel dieper dan 60 centimeter. Als je de ruimte verduisterd en veel licht boven de bak hebt komt je met een 18x55mm prima uit, maar je wilt dus heel dichtbij scherp kunnen stellen. Vissen komen vaak naar de lens toe, en je wilt zo dicht mogelijk bij het glas.

Nu is het probleem waar ik maar aan blijf twijfelen die zoom. Met een fixed lens ben je minder mobiel naar mijn gevoel. Vissen en gedrag van vissen of koralen duikt vaak spontaan op. Als je 4 uur met je camera voor de bak hangt zonder te bewegen dan zal alles wel wat natuurlijk gedrag hebben laten zien. Het probleem is alleen dat dit overal in het aquarium gebeurd en niet op de plek waar jij hangt.

Je wilt dus niet stil zitten met de lens ergens op gericht... je wilt de actie opzoeken. Een zoom lens is dan net iets handiger. Veel heb je niet nodig... en ik denk dat ik met 10 of 20 mm zoom al vooruit kan.

De korte focus lenzen zijn er alleen zover ik kan vinden niet echt in zoom. 25 of 28mm focus distance lenzen zijn fixed.

Hoe zouden jullie dit aanpakken. Mis ik bijvoorbeeld een stukje kennis waardoor ik wel met een fixed lens deze flexibiliteit kan bereiken. Ik moet dan een fixed hebben die minstens 50 cm aankan. Maar dan kan ik niet meer tegen de ruit aanhangen. Als ik iets op 10cm van het glas wil.. hang ik best ver van de bak. Je wilt maximaal een cm of 15 van de bak afhangen eigenlijk.

Hoe dan ook.. Die 18x105 lens doet het voor mij niet. Ik wil hem wel verkopen en een andere zoeken... maar ik zie dan liever een deal met een andere hobbyist dan Marktplaats.

Wellicht is een ruil ver gezocht... maar de 18x55 kitlens zou me al enorm helpen. Die ligt niet ver van de 18x105 kitlens.

Alvast bedankt voor elke feedback!. Als ik er compleet naast zit en mijn verhaal nergens op slaat... laat het dan weten :)

World


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018 23:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met macrolenzen kun je je onderwerp heel dicht naderen, die hebben vaak een vast brandpunt. Macrolenzen met een kleine brandpuntsafstand zijn goedkoper en lichter dan die met een lange brandpuntsafstand.
Ik heb geen idee hoe ver je met je lens voor je bak zit. Ik kan me voorstellen dat je er niet te ver vanaf wilt zitten om onnodige reflecties te voorkomen.

Als je een zoomlens wilt gebruiken, dan dus even goed kijken naar de verschillende modellen. Zoomlenzen in het groothoekbereik hebben een kortere scherpstelafstand dan die in het telebereik. Daarbij hebben zoomlenzen in het groothoekbereik ook een veel grotere scherptediepte op die korte afstand dan zoomlenzen in het telebereik.

Ik denk dan ook dat je conclusie (een zoomlens in het groothoekbereik is voor jou het meest geschikt) een juiste conclusie is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018 23:52 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is een Tamron 17-50mm F/2.8 niks....heeft een scherpstelafstand van 27cm. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018 05:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In de prijsklasse die je in de aanbieding hebt zal niet veel interesse zijn.
Zelf de gewenste lens kopen op marktplaats lijkt ook niet een heel groot financieel avontuur.

Je filmpje is mooi maar duurt anno 2018 wel erg lang.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018 18:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Dank voor de antwoorden. Die Tamron ben ik nog niet tegengekomen. Ik zoek vooral naar Nikon lenzen... maar vind een Tamron verder geen probleem. Alleen zie ik dan door de bomen het bos niet meer..

Ik heb hem opgezocht en inderdaad dat lijkt me wel een mooi lensje. Die staat nu ook op de lijst van potentiƫle lenzen.

@henry.. helemaal mee eens :)

@Frans,
Klopt.. als ik hem nu jaren later terug kijk dan zie ik wel 100 dingen die niet goed zijn :D. Maar vooral de duur en het aantal shots per koraal was te veel. Voor koraal insiders was het perfect, maar normaal publiek was na een minuut of 7 afgehaakt. Ik heb echt enorm veel geleerd van dat project... en er komen er vast meer.

(Ik heb er vorige week een gedaan met een iPhone SE, dus echt goed is hij niet.. maar ben stiekem best benieuwd of je daar dan weer andere feedback op hebt. Ik heb deze nog niet 120.000 keer terug gekeken, dus zie de fouten nog niet :D
https://www.youtube.com/watch?v=_j9Lhxeq2Ck&t=1s
)

Allen, dank voor de antwoorden! Elke info/feedback is welkom.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018 21:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien off topic. Maar echt een heel mooi filmpje!!!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 08:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tweede is ook mooi.
Maar ook hier vind ik de meeste takes te lang duren.
Niet het ritme van deze tijd.
Als je heel Zen wilt zijn zie ik liever ook andere overgangen, rustiger en vloeiender en past er andere muziek beter bij.

PS is de muziek van je zelf? Of anders rechtenvrij?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 [Lens] Aquarium Fixed of zoom... welke lens
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 17:58 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
fotopapa schreef:
Misschien off topic. Maar echt een heel mooi filmpje!!!


Dank!

Frans schreef:
Tweede is ook mooi.
Maar ook hier vind ik de meeste takes te lang duren.
Niet het ritme van deze tijd.
Als je heel Zen wilt zijn zie ik liever ook andere overgangen, rustiger en vloeiender en past er andere muziek beter bij.

PS is de muziek van je zelf? Of anders rechtenvrij?


Ik twijfel altijd of ik de filmpjes voor bijvoorbeeld mijn moeder of voor een Aquariumforum wil maken. Beide zijn heel ander publiek. Thanks voor de feedback!

De muziek komt uit de Youtube Audio Library. Dat kun je gratis gebruiken als je in de omschrijving van je film op youtube credits geeft.

https://www.youtube.com/audiolibrary/music


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trikeey en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed