Het is 29 maart 2024 13:02



Auteur Een vraagje over de Canon EOS-R
 Een vraagje over de Canon EOS-R
BerichtGeplaatst: 27 okt 2018 07:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb met veel tegenzin :cry mijn Canon 1DX verkocht omdat hij echt te zwaar werd voor mij.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de nieuwe Canon EOS-R.
Lichtgewicht (rond de 580/660 gram) en snel.
Maar aangezien ik 2 mooie lenzen liggen heb de 100-400 en een 70-200 heb ik een adapter nodig om deze lenzen te kunnen blijven gebruiken.
Ze beloven wel dat dit met behoud is van de snelle autofocus en beeldstabilisatie .......... maar is dat wel echt zo ?

Kortom is er iemand die ervaring heeft met deze camera en deze met mij wilt delen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Een vraagje over de Canon EOS-R
BerichtGeplaatst: 27 okt 2018 17:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De EOS-R heeft geen spiegel en moet het daarom doen met een soort contrast detectie tov fase detectie bij spiegelcamera´s. Het is algemeen geweten dat dit een behoorlijk impact heeft op AF snelheid. Vooral bij relatief snel bewegende onderwerpen ga je dit als behoorlijk nadeel ondervinden. Bestaat uw werk vooral uit portretten en meer passieve beelden zal dat geen nadeel zijn. De EOS-R heeft een soort gecombineerde techniek wat ook wel zijn voordeel heeft.
Het voordeel is dat je eindeloos af punten hebt waardoor je geen focus recompose meer moet doen.

Fase detectie is in staat om een hoeveelheid bijsturing te meten en die precies door te geven aan de lens waardoor je snelle en accurate AF hebt. Bij contrast detectie is het een verhaal van steeds bijsturen tot het scherp is. Je merkt er niet zoveel van maar intern is de lens heel minimaal aan het hunten bij contrast detectie tot het scherp is. Vooral op snelle onderwerpen en grote diafragma´s ga je dit als nadeel ondervinden.

Het is een behoorlijke boterham om uit te leggen. Ik kon deze leuke video voor je vinden. https://www.youtube.com/watch?v=yaJFOH_gmGM

Terzijde ook even opmerken dat de camera dan wel een paar 100 gram minder gaat wegen. Maar als je daar topglas op gaat zetten blijf je met veel gewicht in de hand. Dus echt zoden aan de dijk zal het niet brengen op dat vlak.

Wat wel een plus is bij spiegelloze camera´s is dat je creatieve effecten kan inzetten en dit ook al per direct krijgt afgebeeld waardoor je beeldvorming iets anders is dan bij spiegelcamera´s. Laat ons zeggen dat het een andere manier van werken is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraagje over de Canon EOS-R
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 00:36 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40518
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hmm, ik weet niet hoe het bij Canon zit, maar de spiegelloze camera's van Sony zijn juist razendsnel, ook wat AF betreft.....De A9 is bijvoorbeeld de snelste camera die Sony momenteel produceert.
Als ik het geld ervoor zou hebben zou ik ook overstappen op een Spiegelloze fullframe systeemcamera en dan zou ik gaan voor de A7 III van Sony, vanwege de nog redelijk betaalbare prijs, toch razendsnel en ook geen moeite met hoge ISO's, en ik durf gerust te zeggen dat ik vrij regelmatig snel bewegende onderwerpen fotografeer. ;)
Hiermee wil ik dus zeker niet zeggen dat je op een ander merk over zou moeten stappen, maar ik denk dat die Canon EOS-R toch ook wel een snelle AF zal hebben? :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraagje over de Canon EOS-R
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 05:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt Xafke en Ron.
EOS-R
autofocus :0,05 /s
8 foto's/s
iso : 100/40.000 tot 50/102.400

Ik denk niet dat scherpte en snelheid een probleem zijn.......
En het gebruik van de adapter daar stel ik me toch vragen bij.

Het is wel een feit ....de lenzen blijven zwaar.
Minimaal tot 2,5 kilo met alles erop en eraan.
Dat lukt mij nu nog wel maar blijft dat zo nog een tijd.
Het is het begin van een overstap periode waarin ik nog niet goed weet waar ik sta.
Wat ik wel weet is dat ik op stap wil met mijn camera zonder dat ik thuis kom met pijn en last ;)


Ik denk dat ik iets wil dat nog niet bestaat.
Een alles in 1 FF camera met vaste lens : 50 tot 100mm.- met behoud van scherpte - lichtgewicht - snel.
Begin der maar aan cameramakers :foto


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed