Het is 19 apr 2024 20:54



Auteur Schommelkop
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 16:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heeft hier iemand ervaring daarmee.....zoals welke modellen,waar moet je op letten en dergelijke.... :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 16:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij de vogelaars zoeken Matthijs en BertvanElten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 17:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb zelf de Manfrotto 393 gehad, maar ook snel verkocht. Een groot lomp ding die je niet goed kunt afstellen.
De betere schommelkoppen zijn: de Benro GH2/GH3 schijnt erg goed te zijn, ook over de Jobu Design JR3 hoor ik veelal positieve dingen maar je betaald er dan ook voor...

Maar zelfs met de 5,5 kilo zware 700mm (zonder stabilisatie) fotografeer ik nog vrij veel vanuit de hand. En ja, je hebt missers (meer dan normaal) en je moet je sluitertijd er wel op aanpassen. Maar het geeft zoveel meer vrijheid en flexibiliteit.
Als je de sluitertijd niet meer omhoog kan gooien, of het word echt te donker zal je toch iets van een statief moeten gaan gebruiken, en vanaf dat moment is een schommelkop wel ideaal. Zo'n Benro of Jobu Design kun je perfect afstellen en balanceren zodat je camera eigenlijk 'vrij' is in alle richtingen en bewegingen en tóch stevig ondersteunt is.

Ik weet niet welke 3-poot je nu hebt, maar voordat je een dure schommelkop gaat kopen raad ik je eerst aan om een stevige carbon 3-poot aan te schaffen. Ik heb een Gitzo 5 serie carbon die nog steeds erg zwaar is, maar ook zeer stabiel en kan ook behoorlijk hoog.
Naar mijn mening heb je meer aan een goede 3-poot met balhoofd dan een goedkope 3-poot met een dure schommelkop.

Over een tijdje ga ik wel ook een schommelkop kopen, voor die keren dat ik het toch nodig heb. Zit nu nog wel te twijfelen over ik er €300,- voor over heb, gelukkig zijn er goedkopere opties. Kijk maar 's bij uwcamera.nl. Maarja, alle waar voor z'n geld!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor reactie Matthijs maar als je ergens bent en je kan de sluitingstijd niet kleiner krijgen dan 1/160 denk ik dat het geen overbodige luxe is......ik maak ook soms plaatjes van squirrels of vogels op 1/100 maar zekerheid op scherpte is niet heel hoog.....daarmee......denk dat de meeste zoiets gebruiken in hutten in plaats van rijstzakken wat ik nu ook nog gebruik......dus ga ik verder zoeken...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 19:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen schommelkop, maar als je een zware camera-objectief combinatie hebt, dan zorgt een schommelkop er voor dat de camera-objectief combinatie “in evenwicht” hangt in de schommel. Het kost je weinig energie om de combinatie te richten. Voorwaarde is wel dat je een goed statief hebt. Een Manfrotto 3-serie klaart die klus.

Als je met 700mm schiet (500mm met 1.4x converter), dan zal het hoe dan ook een uitdaging blijven om met 1/160sec een goede foto van een beweeglijk vogeltje of eekhoorntje te schieten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 19:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook jij bedankt van reactie Henry,maar zou moeten dienen om op een tafel te bevestigen in vogelhutten.....dus stabiliteit ga ik zeker hebben....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schommelkop
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018 19:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met 1/100 of 1/160e op 700mm ga je sowieso geen perfecte scherpte krijgen, de trillingen van de sluiter en het indrukken van de ontspan knop zorgt ervoor dat het niet lukt om goede scherpte te krijgen. En dan moet de vogel/dier natuurlijk ook niet bewegen, en jij weet ook dat de Eekhoorn niet van stilzitten houd... :)

Persoonlijk denk ik dat je met een goede rijstzak makkelijker en goedkoper uit bent, maar dat is mijn ervaring en mening. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed