Het is 28 maart 2024 15:40



Auteur Beginner vraag Systeem of DSLR
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 19:08 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1
Hallo,

Ik heb vrij weinig van verstand van cameras, toch wil ik binnenkort beginnen met fotograferen. Nu een paar vragen betreffende DSLR of Systeem cameras.

Kan een systeem camera ook gewoon op een statief?
Men zegt dat een systeem camera veel korter meegaat qua batterij, klopt dit? moet je deze vergeleken met een DSLR veel vaker opladen?
Omdat ik beginner ben en toch wel leuke plaatjes wil schieten, kan je met een DSLR ook auto focus doen? Of zou ik dan toch beter een systeem camera kunnen kopen voor auto focus?

Alvast hartelijk bedankt. Wil voor antwoord ook wel kleine bijdrage geven als u mij uit de brand helpt.

Groeten,
NIck


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 20:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zowel met een systeemcamera als met een DSLR kun je foto's maken. Een systeemcamera heeft beperkingen, maar die heeft een DSLR ook. Zelfs de duurste DSLR (het zogenaamde neusje van de zalm) kent ook zo zijn beperkingen. Het is de kunst dat je weet wat de beperkingen van je camera zijn, want dan kun je daarop inspelen. Als je denkt dat je het niet gaat redden met 1 accu, koop dan een tweede losse accu erbij, desnoods na enkele weken als blijkt dat je hem echt nodig hebt.

Naar een winkel gaan en een camera vastpakken en voelen is zowieso een goed idee. Camera's voelen namelijk anders aan (systeemcamera vs DSLR, maar ook systeemcamera's onderling en DSLR's onderling).
Daarnaast zul je zien dat het ene menu je fijner vind werken dan het andere menu. Sommige camera's hebben iets meer knopjes waardoor je minder door het hele menu moet scrollen en sommige knopjes vind je misschien te klein of juist te groot.

Als je pas begint met fotograferen, dan is het heel moeilijk om een antwoord te geven op "de juiste vragen", simpelweg omdat je het antwoord daarop nog niet kent. Die antwoorden komen vanzelf als je genoeg fotografeer-uren hebt gemaakt.

Mijn advies is dan ook:
- kijk naar je budget
- koop op basis van je budget je eerste camera
- ga er lekker mee fotograferen
Als je aan een instapper denkt, dan zit er niet veel verschil tussen de verschillende merken en tussen een systeemcamera's en een DSLR's.

As je van het fotograferen je hobby wilt maken, dan is het fijn als camera ook andere standen kent naast de automatische stand, ik denk dan aan: diafragma voorkeurstand, sluitertijd voorkeurstand en wellicht een Manual stand.

Laat je in het begin zeker niet gek maken door anderen die met een tas vol met spullen rondlopen. Als je geld teveel hebt, dan is zo'n tas met spullen zo gekocht.

Oh ja, dit advies kost je niks. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 21:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik verkoop mijn nikon D70 (body) voor 100euro........een goede start om de DSLR te leren kennen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 14 nov 2018 13:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik merk aan je vraagstelling dat je denkt dat een systeemcamera simpeler of kwalitatief minder is dan een DSLR, maar dat is een verkeerde insteek.

Een DSLR heeft een spiegelreflex mechanisme, een systeemcamera niet en werkt daarom met een elektronische zoeker (immers geen spiegel die het beeld in de zoeker reflecteert).

Dat is het voornaamste verschil, en hierdoor is een systeemcamera kleiner en lichter.

Het verschil tussen een systeemcamera en een compactcamera is dan weer dat een compactcamera geen verwisselbare lens heeft. Die is dus echt wel wat simpeler dan systeemcamera/DSLR.

De systeemcamera's zijn (relatief) nog niet zo lang op de markt, en daardoor loopt de ontwikkeling van een volledige lijn per merk (eenvoudig, medium, top) achter bij die van de DSLR. Maar wat er is is doorgaans van prima kwaliteit.

Verder sluit ik me aan bij Henry.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 14 nov 2018 21:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Naar mijn mening is de DSLR een technologie die bijna uitontwikkeld is. Er is nog ruimte voor wat fijn slijpen maar de technologie is toch zeer volwassen. Het nadeel aan DSLR is dat je door de zoeker moet kijken en inschatten wat het zal worden. Het vraagt als fotograaf een zekere verbeelding wat het beeld zal worden.

De systeemcamera heeft nog een zeer lange weg te gaan in ontwikkeling. Vooral autofocus is nog een zeer heikel punt bij deze technologie. Het vreet ook batterijen omdat de processor veel harder en permanent moet werken. Anderzijds biedt het toch al veel voordelen vanwaar zijn succes. Zo kan je bv bepaalde afwerkingsstijlen gaan kiezen en je ziet dat resultaat gelijk in de electronische zoeker nog voor de foto gemaakt is. Dat opent nieuwe deuren voor mensen die minder kunnen voorstellen wat een beeld moet worden. Echter moeten we hier een kanttekening bij maken dat je ook niet echt super ver komt. Ergens is er een moment van grens bereikt waarbij het toestel je ook niet meer kan bieden en dat het aan u is om meer uit het beeld te halen. Dus je komt eigenlijk terug op hoe het is bij DSLR. Het is uw verbeelding die de foto maakt en niet de camera. De systeemcamera verlegt daar wel een zekere grens maar je stuit al snel op de beperking ervan dat het "maar" beelden zijn die bijna "geautomatiseerd" tot stand komen. Het zit ook vol beperkingen waar je geen verschil zal merken met DSLR voor wie de foto tot een hoger niveau wil brengen. Denk maar aan het werken met flitsen. Wie een meester is in flitsen zal met een systeemcamera geen voordeel halen tov een DSLR. In tegendeel zit je met een technologie waar je meer last van hebt dan voordeel.

Anderzijds zijn er ook grote voordelen aan systeemcamera´s. Voor mensen die het nog allemaal moeten leren is de systeemcamera echt wel in het voordeel. Omdat je gelijk resultaat ziet nog voor de foto gemaakt wordt zal je in het begin ook veel meer goed belichte foto´s maken. Zo kan je meer oefenen in betere compositie om er maar eentje te noemen. De leercurve wordt met dit soort toestellen wel zachter gemaakt. Wie gelijk stapt in het DSLR verhaal zal merken dat hij toch eerst veel zal moeten leren over belichting en zo. De DSLR is best wel moeilijker om in te stappen.

En zo is er voor ieder een goed toestel :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 08:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 262
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
De systeemcamera's zijn (relatief) nog niet zo lang op de markt, en daardoor loopt de ontwikkeling van een volledige lijn per merk (eenvoudig, medium, top) achter bij die van de DSLR.


Sorry hoor maar ik vind dit onzin. Kijk wat Olympus, Fuji en Sony en recent Nikon doen op het gebied van de systeemcamera. Zeker de nieuwe Olympus die er aan zit te komen is voorzien van het allernieuwste op cameragebied.

Mij advies, lees je in, bekijk camera's en begin desnoods met een 2e hands. Mede door de opkomst van de systeemcamera kun je nu voor lage prijzen een DSLR aanschaffen ;-).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 08:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jammer dat de topicstarter na het plaatsen van dit topic niks meer van zich laat horen. Slechts 1x ingelogd voor de duur van een kleine 2,5 uur... :S
Laten we maar hopen dat de inspanning die AJL, Peter, Xafke en Pedro hebben gedaan niet voor niks geweest is en dat Nickve2000 nog een keer terugkomt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 09:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien tijd om voorstellen toch verplicht te maken voor nieuwe leden.

Vraagstelling was dusdanig simpel dat als je hier kunt inloggen ook de antwoorden kunt vinden op het web.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner vraag Systeem of DSLR
BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 12:14 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Pedro schreef:
Sorry hoor maar ik vind dit onzin. Kijk wat Olympus, Fuji en Sony en recent Nikon doen op het gebied van de systeemcamera. Zeker de nieuwe Olympus die er aan zit te komen is voorzien van het allernieuwste op cameragebied.
Daar kijk ik zeker naar, heeft mijn warme belangstelling. Maar lees dan ook even de reviews over bv. de fullframe versies die nu uit beginnen te komen bij Canon en Nikon, en die Fuji bv. nog niet eens heeft. Allemaal nog met kinderziektes, tenminste in vergelijking met de DSLR's. Ik zeg niet dat systeemcamera's slecht zijn, integendeel - ik ben zelf helemaal om.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeeGee, Trikeey en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed