Het is 26 apr 2024 20:07

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Doe ik er slim aan...?
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 17:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals jullie misschien al weten heb ik een tijdje terug de Nikon D7200 gekocht.
Prima camera en zeker een verbetering tegenover de D7100, maar voor mij niet voldoende op sommige vlakken. Bijvoorbeeld met weinig licht kan ik die camera beter niet gebruiken, en pak ik sneller de D800.
Ook qua kleur en contrast levert de D800 veel betere en natuurlijkere foto's.

De D7200 heb ik alleen aangeschaft voor het fotograferen van vogels, de cropfactor vond ik daarvoor ideaal. Om die reden zit ik ook te twijfelen of het verstandig is om hem te verkopen, of niet.
Het is absoluut niet zo dat de D7200 onmisbaar is, want hij blijft vaak thuis en zelfs als ik hem meeneem ben ik geneigd om de D800 te pakken. Maar hij kan wel ééns handig zijn...
Nu is de vraag of ik er slim aan doe om de D7200 te verkopen? (ik heb dan gelijk een mooi zakcentje voor het upgraden van mijn lenzen :D )

En ik weet het, de D7200 is een hele goede camera met fijne specs maar helaas niet naar mijn wens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 18:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind een tweede body gewoon weggegooid geld (tenzij het fotograferen je beroep is).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13856
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
... En ik weet het, de D7200 is een hele goede camera met fijne specs maar helaas niet naar mijn wens.

Je zegt het zelf ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 19:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotograferen is voor jou een hele hoop geld over de balk gooien.
Dat deert je blijkbaar niet.
Het er over tobben hoort ook bij je.

Dus doe wat je denkt dat goed is maar leg de beslissing daarover niet bij een ander.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 19:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry, de D7200 heeft wel een voordeel tegenover de D800. Dat is de cropfactor..
@Wil, je hebt gelijk.. :D
@Frans, wanneer ik alles op een rijtje bekijk (koop en verkoopprijs) zie ik dat het nog wel mee valt met het geld wat ik over de balk gooi. :)
Overigens is het niet mijn bedoeling om de beslissing bij jullie neer te leggen, maar jullie kunnen mij misschien wel helpen met die beslissing te nemen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 19:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je geeft dat argument best vaak Matthijs.
Blijkbaar ben je een goede handelaar.
Voor beestjesfotografie is een snelle autofocus van belang, een hoge burstrate en veel kleine pixels voor het detail.
Voor af en toe een ijsvogel is dat echter van secundair belang.
Tenzij je een pixelpeeper bent en persé af en toe een sublieme beestjesfoto wilt kunnen maken.

Kortom....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 21:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn persoonlijke mening voor wat die waard is....
We zien dat je een zeer sterke ontwikkeling gemaakt hebt in de fotografie.
Je zit nu best wel al hoog op de ladder en daar hoort logischerwijs het uitdagen van jezelf bij. Je gaat op zoek naar net die 10% verschil die je materiaal nog kan maken en ik denk dat je daar wel klaar voor bent.
De 7000 reeks van Nikon is er altijd geweest (net zoals de Canon 70 en 80D reeks) gericht op de "enthousiast" fotograaf. Jij bent die fase ontgroeid en ik zou dat toestel dan ook dumpen. Tijd om de lat hoger te leggen en jezelf opnieuw uit te dagen.
Je bent je ook bewust dat daar een prijskaartje aan vast hangt en als dat geen probleem is voor jou dan moet je daar gewoon lekker voor gaan.
Go Matthijs! Go go go!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 21:16 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor stilstaande vogeltjes heb je met je D800 toch een prima camera? Voor BIF fotografie adviseer ik toch de D500 met snelle autofocus lenzen. Ik heb niet zoveel geld en doe alles met de D500. Hoef ik niet te kiezen. Geen luxe problemen dus.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 22:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij was de D850 al eens eerder door jou als Nikon topmodel uitgeroepen.
Nikon heeft zich ook op de spiegelloze markt gestort. Geen idee hoe die spiegelloze variant presteert t.o.v. de D850. Een ding weet ik wel: topspulletjes kosten je heel veel geld, maar als jij die laatste procenten wilt pakken, dan heb je mijn steun.

Ik heb geen idee of je voor die laatste paar procenten moet investeren in een body, andere lenzen of wellicht een fotocursus. De D7200 voldoet in ieder geval niet (je schrijft dit meerdere malen zelf), dus verkopen die hap! En dan? Dus ja, Go, Go, Go! :jump


Laatst bijgewerkt door Henry op 02 dec 2018 00:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018 22:18 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42120
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Begrijp dat je met een camera verder wilt want je gaat het geld gebruiken om je lenzen uit te breiden.
Mooi streven en als je het waard vindt gewoon doen.
De een vindt het zonde van het geld en de ander niet, moet jezelf bepalen.

Denk dat je al aardig wat lenzen hebt en je moet je afvragen of je nog wat te wensen hebt voor de onderdelen die je fotografeert.
Als je al je lenzen eigenlijk al hebt zou ik de camera er gewoon bijhouden.

Heb zelf ooit de D500 erbij gekocht voor de snelheid en de cropfactor voor op de sportvelden en wildlife.
Ik kies ook bewust voor die camera als ik dat ga doen en soms bij heel slecht weer de ff.
Daarbij doe ik soms wat betaald werk en vind ik het een prettig idee dat ik een 2e body heb als er een hapert op moment suprême.

Onze tips en dergelijke kunnen je helpen maar het beste is toch zelf goed nadenken en je keuze maken.

Henry schreef:
Nikon heeft zich ook op de spiegelloze markt gestort. Geen idee hoe die spiegelloze variant presteert t.o.v. de D850.


Ik heb begrepen dat de Z6 gelijk staat aan de D750 en de Z7 gelijk staat aan de D850.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 08:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn stelling voor mijzelf is altijd: als ik merk dat ik het niet of nauwelijks gebruik.......heb je der toch niks aan dus............wat heb je er dan nog aan?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 10:51 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ken je de stelling: Goede fotografen met slechte cameras maken goede foto's.
Zelf ben ik niet ontevreden met mijn D7200. Ik heb echter geen full frame ervaring. Het is zoals Henri zegt waar wil je jezelf verbeteren. Cameras, lenzen of toch een cursus.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 11:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beslissing is gemaakt...: de D7200 staat te koop.
De D800 blijf ik voorlopig nog wel in bezit houden, dat is naar mijn mening één van de beste camera's in die prijscategorie.
De D800 is een prima camera voor vogelfotografie, zeker omdat actiefotografie toch niet voor mij is weggelegd kan ik met een 'tragere' camera ook prima uit de voeten.
Ik weet van mijzelf dat ik behoorlijk eigenwijs ben, en het beste kan leren van mijn fouten dus ja... Daar ben ik nu weer achter gekomen... :blush :D
De nieuwe systeemcamera's van Nikon zijn voor mij minder interessant, je betaalt een hoge prijs voor een nieuwe camera met een hoop features waar ik niets mee ga doen. Voor mij vooral dingen zoals ISO-prestaties, megapixels en hoog dynamisch bereik van groot belang.
Dat de Nikon Z7 goed kan filmen, 493 scherpstelpunten heeft of licht van gewicht is is voor mij niet zo belangrijk.
Voorlopig blijf ik een tevreden gebruiker van de Nikon D800 die misschien in de toekomst word geüpgraded naar een D850.
Qua lenzen zit het nu ook goed, wellicht de 50 1.8D nog 's upgraden maar dan is het compleet.

Hartelijk dank voor alle reacties, en vooral het meedenken! :up Want zoals Frans ook zei, ik moet de beslissing maken en niet jullie! :)

@Janjan33, die stelling ken ik zeker. Of die ook 100% volledig klopt laat ik aan anderen over. Dat is een discussie opzich. :)
Wat ik er nog wel over wil zeggen: mijn eerste combinatie van camera en telelens was de Nikon D3000 + Sigma 150-500. Toen ter tijd een prima combinatie voor mij, waar ik veel lol mee had.
Die combinatie is nog steeds goed, maar ik moet er niet aan denken om daar nu weer mee te moeten fotograferen.
Er was een fotograaf op Birdpix die in het verleden een Canon 50D + Sigma 150-500 gebruikte. Toegegeven, die foto's die hij er mee maakt zou ik niet kunnen maken! Maar... ondertussen heeft die fotograaf met zoveel talent toch een 5D III met een 300 2.8... Waarom? Ik heb het hem niet gevraagd, maar heb wel een vermoeden. Momenteel heeft hij vele publicaties op zijn naam staan en heeft zijn eigen winkeltje. Je wilt topkwaliteit kunnen leveren (niet alleen voor klanten, maar ook voor jezelf) en dat lukt niet gewoon niet met een flink verouderd en relatief goedkope combinatie.
Ik heb nu 2 klanten die allebei een foto op glas willen hebben, met een formaat van rond de 1,5 of 2 meter. Gelukkig kan ik dan een 36 megapixel foto aanleveren zonder ruis, en een goede scherpte. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 11:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
IK heb veel te zeggen en toch niks
Maar wat belangrijk is : ik heb een foto van 12Mpixels 1.2m laten printen en die is prima......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heeft allemaal met de kijkafstand te maken. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2018 17:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Armand, weet ik... Er hangt op mijn oude school ook nog een foto gemaakt met de D3000 afgedrukt op 1,5m fotopapier. Opzich niets mis mee...
Maar een klant die een foto op glas wil met zo'n groot formaat moet daar flink wat voor neerleggen, en dan wil ik gewoon goede kwaliteit (kunnen) leveren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 03 dec 2018 01:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben het eens met AJL en Henry MAAR we moeten mee met de tijd. Mensen willen nu eenmaal een groot formaat foto ook bekijken op 20cm afstand om te zien of er geen ruis in zit of zo. Ze doen zelfs de moeite om hun bril op te zetten.
Het is evolutie en we moeten mee. Willen of niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 03 dec 2018 07:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs fijn dat het je gelukt is om tot een besluit te komen.


Als we mee moeten? Waarom dan bliijven neuzelen op kleinbeeldformaat?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 03 dec 2018 15:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is gewoon een deel van de markt die daar om vraagt Frans.
Ik zie daar geen probleem in om dat te vermarkten.
Klant is koning toch?

Zo maken autofabrikanten SUV wagens met 4x4 voor de consument daar waar er nergens nog aardewegen zijn in ons vlakke land??? Probeer de logica daarvan te begrijpen. Naargja, als die consument dat wil dan gaan we hem dat verkopen toch. De klant weet altijd alles beter.

Ik weet dat mening fotograaf er zo zijn eigen visie op nahoud en purisme maar als je dit commercieel wil aanpakken moet je vooral brengen wat uw klant wil en niet wat jij wil. Een heel groot verschil tussen hobbyfotografie en commerciele fotografie.
Een beroepsfotograaf moet in de eerste plaats een ondernemer zijn en marktsegmenten zoeken om zijn werk te vermarkten.

Mij is ook bekend dat Matthijs nu niet direct grote plannen heeft om ondernemer te worden maar toch heeft hij al zijn "klanten". En die klanten hebben een vraag die voldaan moet worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doe ik er slim aan...?
BerichtGeplaatst: 03 dec 2018 16:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn laatste opmerking doelde op overstap van kleinbeeld naar middenformaat.

Hoeft niet direct een Hasselblad van 10duizenden euro's te zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed