Elisa_0808 schreef:
Hey, kan iemand mij vertellen hoe lenzen kalibreren werkt met een crop camera? Ik heb een EOS 800D met 2 sigma lenzen. De autofocus is volgens mij echt niet heel nauwkeurig en toch wel belangrijk met een 1.4 lens ..
Ik ben van omgeving rotterdam, en heb al veel gehoord over chipclean maarja, is ook niet naast de deur.
Als iemand mij kan helpen, heel graag !
Je kunt het zelf doen, maar het is volgens mij heel veel werk.
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... gI6B_D_BwE Je kan met de sigma dock correctiewaardes invoeren. Heb je een Sigma dock?
Ik heb kalibratie van mijn sigma 18-35
laten doen, maar..... het is op mijn 70D nooit echt goed geworden. Later heb ik de Sigma dock gekocht, daarmee heb ik een firmware update gedaan, en daarmee werd de lens beter bruikbaar. Op f/4.0 ging het altijd goed, met f/2.8 redelijk vaak, maar f/1.8 bleef onbruikbaar.
Het probleem is niet altijd kalibratie, maar ook domweg inconsistentie.
Ik heb een M50 gekocht, en daarop werkt de autofocus fantastisch. Geen kalibratiegezeur meer voor mij. Het werkt zo goed dat ik de Sigma 50-100mm f/1.8 er bij heb gekocht, en ook die doet het geweldig. Ergnomisch misschien een ramp (voor mij went het snel) maar technisch werkt het eindelijk goed.
Mijn advies is dan ook: Als je deze lenzen echt goed wilt benutten, ga dan niet heel veel tijd en gedoe of geld besteden aan kalibreren, maar ruil je camera in op een EOS M50 + EF2EF-m adapter, en zorg dat je lenzen de laatste firmware hebben. Er is namelijk geen enkele garantie dat kalibreren het focusprobleem met Canon spiegelreflexen gaat oplossen.
Nog heel even wachten kan ook goed zijn, wellicht dat er een M-camera in de pijplijn zit met de voordelen van zowel de M5 als de M50. Ga niet voor een M5 ook al is die op andere punten beter, want dat AF-systeem is minder.
Extra voordeel van een M-camera is dat hiervoor sinds kort een 32mm f/1.4 lensje beschikbaar is met alle eigenschappen die sigma prime liefhebbers moeten aanspreken, maar dan WEL compact.
Upgraden naar de R kan ook, ook daarvan lees ik dat Sigma's met laatste firmware (eindelijk) goed focussen.
Nogmaals: ga het probleem sigmalenzen&Canon-dsrl's niet oplossen, maar omzeil het. Wil je per sé je dslr houden, ga dan met Canon glas werken (wellicht de duurdere oplossing als je f/1.4 wilt...)