Het is 28 maart 2024 23:13



Auteur zal ik vreemd gaan?
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2019 11:12 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 215
Woonplaats: Hoeksche waard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste fotografen,

Ik vond de titel wel pakkend, nu er geen foto aan komt. Ik ben op zoek naar de vervanger van mijn Nikon D5100. Deze camera is op. vaak storing, en was aangeschaft in jaar 2012. De D70 (aangeschaft 2005) die is ook zo goed al overleden. Dit zal mijn derde worden. In een ander topic van paar pagina's verder had iemand al gezegd, de derde camera word de camera die je moest hebben.

Ik fotografeer landschap, architectuur en doet vaak knutselen( fotobewerking). Al wil ik in de toekomst ook andere zaken leren. vond macro wel gaaf te zien zoals die libelle.

Gaat om volgende, ik wil nu toch wel naar een Fullframe camera, maar wel in en prijsklasse dat voor mij nog te overzien is. Ik ben maar een amateurtje. Budget staat nu op 1750 euro. Er zijn daardoor 2 opties. De 2 opties verschillen technisch wel iets van elkaar in de specs, maar in verhouding met mijn d5100 ga ik er altijd enorm stuk op voorruit. Ik geloof best dat de kleuren spectrum van Canon warmer is (kodak rolletje) en dat van de nikon van kouder is (fuji rolletje) maar ik bewerkt ze toch.

Optie 1 Nikon d750, veel over gelezen top camera. Valt als body in mij budget. echter mijn objectief van mijn camera tamron 17-50 is bedoeld voor DX, na veel lezen is niet handig die op een FX (fulframe) te zetten, dus heb ik een nieuwe lens nodig. Ik heb die bij mijn favoriete fotowinkel gezien. (copy paste); NIKON D750 + AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR, echter boven budget 2099,-

Optie 2 Nu ik een nieuw objectief nodig heb, kan ik ook 'vreemdgaan". Ik kan naar een Canon. Ik kwam daar uit op een (kopie/paste) CANON EOS 6D MARK II + 24-105MM IS STM. Prijs 1699,- tot 31 augustus. Ook veel gelezen, en Eisa award. op technisch was volgens tweakers beste camera, al is 7,5 en usb 2.0 nou niet tweakers waardig, maar goed. Verder op spec, wat engelse sites gepakt onderling niet veel verschil. Ik film er trouwens niet mee.

ik heb geen scala aan objectieve. Ik gebruikt de 17-50 altijd en heel heel soms de 80-200 2.8 Wat ik wel vaak doe is fotograferen uit een ander standpunt dat de standaard is, hoog in de lucht, of liggend op de vloer/straat. Die canon heeft net zo schermpje als ik op de d5100 heb, dat is wel heel fijn.

De vraag is eigenlijk, die voor mij lastig te beantwoorden is. Ga ik voor vertrouwde Nikon, en moet nog half jaar sparen, of zal ik nieuw avontuur met canon aangaan. Wat zou jij doen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2019 11:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
skillpicture schreef:
Ik ben op zoek naar de vervanger van mijn Nikon D5100. Deze camera is op. vaak storing, en was aangeschaft in jaar 2012.
Welke storing of melding krijg je te zien, en is dit niet te verhelpen?
skillpicture schreef:
In een ander topic van paar pagina's verder had iemand al gezegd, de derde camera word de camera die je moest hebben.
Bijzondere opmerking.
skillpicture schreef:
Ik geloof best dat de kleuren spectrum van Canon warmer is (kodak rolletje) en dat van de nikon van kouder is (fuji rolletje) maar ik bewerkt ze toch.
Op basis van de kleuren zou ik je keuze niet laten afstemmen. De volle 100% natuurlijke kleuren vastleggen is volgens mij erg lastig, zoniet onmogelijk.
skillpicture schreef:
Optie 1 Nikon d750, veel over gelezen top camera. Valt als body in mij budget. echter mijn objectief van mijn camera tamron 17-50 is bedoeld voor DX, na veel lezen is niet handig die op een FX (fulframe) te zetten, dus heb ik een nieuwe lens nodig. Ik heb die bij mijn favoriete fotowinkel gezien. (copy paste); NIKON D750 + AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR, echter boven budget 2099,-
De Nikon D750 is een goede camera, net zoals de Canon 6DII. Om de specificaties naast elkaar te zetten van deze 2 camera's zijn er verschillende websites die je dat in een mooi overzicht laten zien.
Een DX lens kun je beter niet op een FX camera zetten, je verliest een groot deel van je megapixels en je haalt niet het maximale uit zo'n goede sensor van de D750. Een FX lens raad ik je dus wel aan.
Heb je ook al bij occasions gekeken? Scheelt aanzienlijk in prijs. Marktplaats is daarvoor ook een optie, maar gebruik daarbij je gezonde verstand want er kan daar wel 'gesjoemeld' worden..
skillpicture schreef:
Optie 2 Nu ik een nieuw objectief nodig heb, kan ik ook 'vreemdgaan". Ik kan naar een Canon. Ik kwam daar uit op een (kopie/paste) CANON EOS 6D MARK II + 24-105MM IS STM. Prijs 1699,- tot 31 augustus. Ook veel gelezen, en Eisa award. op technisch was volgens tweakers beste camera, al is 7,5 en usb 2.0 nou niet tweakers waardig, maar goed. Verder op spec, wat engelse sites gepakt onderling niet veel verschil. Ik film er trouwens niet mee.

Ook de Canon 6DII is een hele goede camera. Menu, systeem en bediening is natuurlijk anders dan Nikon, daar kun je aan wennen maar ik hoor ook verschillende mensen die er niet aan kunnen wennen en toch zijn teruggekomen naar hun oude merk. Nadeel van Canon vind ik dat ze veel verschillende vattingen hebben, en daardoor minder opties hebben voor lenzen (dan bedoel ik vooral de oudere versies, die bij Nikon nog wel te gebruiken zijn. Voor mij als Nikon-gebruiker een groot pluspunt)
De Canon 24-105mm IS STM die jij noemde heeft een variabel diafragma, en is ook minder lichtsterk dan de Nikon 24-120mm F/4.
Recent heb ik gefotografeerd met een 6DII en een 35mm F/1.4, ligt goed in de hand. Levert mooie beelden op. Is overigens wel appels met peren vergelijken met de Canon 24-105 IS STM.
skillpicture schreef:
ik heb geen scala aan objectieve. Ik gebruikt de 17-50 altijd en heel heel soms de 80-200 2.8 Wat ik wel vaak doe is fotograferen uit een ander standpunt dat de standaard is, hoog in de lucht, of liggend op de vloer/straat. Die canon heeft net zo schermpje als ik op de d5100 heb, dat.
Zowel de Nikon D750 als de Canon 6DII hebben een kantelbaar display. Het display van de Nikon D750 niet draaibaar is naar de zijkant.

Welke versie van 80-200 2.8 heb je?
skillpicture schreef:
De vraag is eigenlijk, die voor mij lastig te beantwoorden is. Ga ik voor vertrouwde Nikon, en moet nog half jaar sparen, of zal ik nieuw avontuur met canon aangaan. Wat zou jij doen?
Wat ik zou doen is niet van belang, denk ik. Jij zal de keuze moeten maken.
Heb je het ervoor over om nog een half jaar door te sparen voor een D750? Doen!
Wil je graag echt iets nieuws, en durf je het aan om over te stappen naar een ander merk? Doen!

Misschien dat je mijn reactie niet verder komt of geholpen bent, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat het allebei 2 toppers van camera's en lens zijn. De afweging maken tussen Nikon en Canon is altijd lastig, ik heb ook voor die keuze gestaan en uiteindelijk (gelukkig) bij Nikon gebleven. Niet omdat Canon slechter is, maar omdat Nikon mijn vertrouwde systeem is. Toen ik die keuze moest maken had ik wel een rijtje lenzen staan, en de overstap naar een ander merk zou dan (veel) extra geld kosten wat ik er niet voor (over) heb.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2019 17:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Matthijs spreekt wijze woorden. Nog een optie? Doorsparen voor de z6? Ik ben ervan overtuigd dat de systeemcamera’s de toekomst hebben. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2019 19:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Omdat ik dure Nikon objectieven heb, zou mijn keuze een Nikon body zijn. Als je "opnieuw" moet beginnen (objectieven, flitser, ...), dan zou ik gewoon diegene nemen waar je het meeste vertrouwen in hebt.
Dat van die derde camera, die uitspraak hebben Frans en ik hier wel eens gemaakt. Sommige mensen zijn te eigenwijs en hebben daarvoor een vierde aanschaf voor nodig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2019 20:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 215
Woonplaats: Hoeksche waard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Welke storing of melding krijg je te zien, en is dit niet te verhelpen?


Dat is juist, geen code. Mijn belichting gaat vaak fout. Nikon heeft in de zoeker een middenpunt, en daar is midden i dan de licht waarde, en als verder gaat donkerder, en minder ver lichter. Super handig bij HDR of LS shots. Maar bij mij altijd in midden is overbelicht. Daarnaast paar keer blijft de spiegel hangen, dan heb ik een foto met een zwarte kant. dacht eerst mijn zonnekap was, maar dat is het niet. Ik heb de camera al gereset, maar ook dat loste niks op.

Citaat:
Marktplaats is daarvoor ook een optie, maar gebruik daarbij je gezonde verstand want er kan daar wel 'gesjoemeld' worden..
vind geen gek idee voor een objectief. De camera Body kan kapot gaan, objectief technisch alleen krassen. Elektrische spullen koop ik nooit tweedehands. Maar een objectief kan ik wel een try doen. thx voor de tip.

Citaat:
Nadeel van Canon vind ik dat ze veel verschillende vattingen hebben, en daardoor minder opties hebben voor lenzen (dan bedoel ik vooral de oudere versies, die bij Nikon nog wel te gebruiken zijn. Voor mij als Nikon-gebruiker een groot pluspunt)


oke dat wist ik niet. Heb op mijn F65 (mijn eerste camera) nog wel opjectief zitten maar ook met losse diafragma ring, werkt dat dan?

Citaat:

Welke versie van 80-200 2.8 heb je?


een schuifversie, met aparte diafragma ring Ik weet alleen dat de autofocus niet werkte met de d5100, en wel met de d70 (en f65)
Citaat:
Misschien dat je mijn reactie niet verder komt of geholpen bent, .....


Jawel, denk het wel, Heb dat oudje F65 nog opgezocht. daar zit een obectief 28-50 op. morgen eens langs een winkel gaan die misschien de body heeft. Kijken of het werkt. Dan sparen voor een goede objectief voor de camera.

Harry schreef:
k ben ervan overtuigd dat de systeemcamera’s de toekomst hebben
Ik weet niet of ik dat handige camera's vind. Hij leg nog verder buiten mijn prijsklasse, en viel me op dat het met een "adapter' werkt. ik weet niet of ze al zover zijn. Maar bedankt voor je inbreng


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 05 aug 2019 04:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Van Canon weet ik helemaal niets wat ik wel weet dat de Nikon D 750 een top camera is en die is nu in prijs gezakt ik dacht nieuw €1400 en dan samen met jou 80-200 mm heb je een top combinatie voor relatief weinig geld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 05 aug 2019 08:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kun je onder woorden brengen wat de voordelen zijn van een fullframe boven een cropcamera bij landschaps- en architectuurfotografie?
Wat miste je bij je huidige camera dat een opvolger wel moet hebben?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 05 aug 2019 12:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Frans schreef:
Kun je onder woorden brengen wat de voordelen zijn van een fullframe boven een crop camera bij landschap- en architectuurfotografie?
Wat miste je bij je huidige camera dat een opvolger wel moet hebben?

Het aller grootste voordeel is minder ruis en bij de Nikon D 750 en een bijzonder goede sensor met een bewezen beeldkwaliteit 24,3 megapixels en laat weinig ruis zien.
Stel zeer goed scherp ook in donkere omgeving en geeft zeer scherpe foto's.
Meer weet ik er niet van maar zag hem nu al staan voor €1250 nieuw.
Ik zelf bezit 2 Nikon camera's de D 750 voor landschap architectuur straat en portret en avond fotografie en de Nikon D 500 uitsluitend voor de vogel fotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019 07:22 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 215
Woonplaats: Hoeksche waard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er zijn 2 redenen waarom ik fullframe wilt. 1 is dat ik avond en nachtfotografie gestopt bent, omdat ik het gewoon niet voor elkaar kreeg, en reden 2 is, dat ik graag groothoek fotografeer. Met mijn 17 lens, is de werkelijk hoek dus 28,5mm. 20 tot 24mm ligt mijn wens.
Nadeel wat ik wel begrijp, dat scherptediepte dan weer een nieuw kunstje moet zijn.

Verschil met mijn huidige camera, ik mist snelheid. heb paar keer geprobeerd om wat rennende paardjes te fotograferen, dagje assen was gaaf, ondanks elke foto vaag was, dit ding is gewoon te traag. Nu hij dus op half zeven sta, ga ik rond kijken.

Ik ben met deze vraagstelling ook in een stenen winkel geweest. Een aardige man in prachtige Dordt. De verkoper had de specifieke Canon en Nikon niet staan, maar gaf wel aan dat de APS C aardig gelijk ligt met fullframe. Hij bevestigde de fullframe eigenschappen wel, toen ik vroeg verschil was tussen aps-c en fullframe

Bij Fullframe liet hij mij ook een Somy A7II zien. prachtige camera, fullframe. Ik heb op internet terug gezien met een 24-240 lens gezien. Had ook de Z6 systeemcamera fullframe. Ik vond de camera eigenlijk te klein. Daarnaast heb ik in de aps-c censors de fuji xt-3, D7500 en de D500 gezien. Fuji valt af, ondanks de nostalgie, wat ik altijd we grappig vind, vond ik het, net als de Z6 helemaal niet lekker vasthouden.

Omdat ik de komende tijd enorm druk heb, zal ik de drie opties A7II, D750, misschien D500, en als ergens lukt om de canon vast te houden, te bekijken.

IK wil iedereen bedanken voor hun input. Tegen die tijd zal ik wel aangeven welke word. maar kan wel even duren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019 08:10 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je voor Sony gaat kun je ook de A7 III overwegen, die is een stuk sneller dan de A7 II en gaat ook nog beter om met ruis, maar als dat boven je budget zit heb ik niets gezegd.
Ik zit zelf te dubben om ook over te stappen en zou dan gaan voor de Sony 24-105mm f/4, of de Tamron 28-75mm f/2.8, die laatste schijnt ook erg goed te zijn en lekker lichtgevoelig, dus erg goed bruikbaar in wat donkerdere omstandigheden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben van mening dat je met je beide oude camera’s scherpe actiefoto’s moet kunnen maken. Ik snap dan eerlijk gezegd niet waarom je met wazige paarden terug bent gekomen. Misschien eerst dat probleem fixen voordat je een keuze maakt welke body voor jou de juiste keuze is.

Hetzelfde geldt ook voor avond- en nachtfotografie. Is ook geen Rocket Science. Misschien moet je ook dit probleem eerst fixen voordat je besluit om een andere camera aan te schaffen.

Ik durf de weddenschap wel met je aan dat ik zowel met jouw D70 als met jouw D5100 prachtige avondfoto’s, nachtfoto’s en actiefoto’s van (o.a.) rennende paarden kan maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2019 08:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar je reactie op mijn vorige post. :)
Waarom lukt het je niet om met een D70 of een D5100 goed foto's te maken in de categoriën avondfotografie, nachtfotografie en actiefotografie (paardensport)?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 11 aug 2019 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16832
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat dacht je van deze, helemaal verliefd op. Perfecte camera. En zonder spiegels dus geen last meer
Van back of front focus problemen

https://www.canon.nl/cameras/eos-r/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zal ik vreemd gaan?
BerichtGeplaatst: 15 aug 2019 12:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg de suggesties van Harry en Ab - kijk op deze site maar naar hun recente foto's, kwalitatief heel fraai. Aangezien je zegt veel groothoek te doen is de keuze voor FF logisch. Maar dat sluit tegenwoordig de systeemcamera niet meer uit. Ik werk nu alweer een tijdje met Fuji, komend vanaf Canon FF, en ik ben er over het algemeen erg blij mee. Minder zwaar, minder afdruklawaai. Initieel een investering om in te stappen als je voor FF gaat (Canon/Nikon), maar op den duur de moeite waard.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed