Het is 20 apr 2024 03:57



Auteur nieuwe systeemcamera?
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 09:35 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Ik ben een hele tijd niet actief geweest op dit forum, maar heb toch weer jullie hulp nodig.
3 jaar terug hebben jullie mij erg goed geholpen en heb veel plezier beleefd aan mijn sony a6000 met 16-70 zeiss lens!

Ik twijfel nu alleen om de overstap te maken naar een full frame systeem camera. Bijvoorbeeld een A7 occasion met nieuwe lens (misschien de nieuwe sigma 24-70?). De 16mm (24mm full frame) aan de ene zijde van het spectrum wil ik minimaal weer hebben. Iets groter zou zelfs nog mooier zijn maar die vind je niet veel in lenzen die ook wat kunnen zoomen.
Ik gebruik mijn camera heel divers. Landschappen en steden tijdens het reizen maar ook af en toe portretten en groepsfoto's.

Ik heb een budget van 1500-2400 euro maar raak verdwaald in de vele mogelijkheden die er afgelopen 3 jaar zijn bijgekomen. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 11:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welke mogelijkheden mis je in je huidige apparatuur?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 11:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt inderdaad tal van mogelijkheden, maar de A7 zou ik vergeten.
Minimaal de A7II en nog beter de A7III(heb 'm sinds kort zelf ook :) ), maar dan kom je als je 'm in Nederland koopt in de knoei met je budget.
De A7 heeft geen 5-assige stabilisatie en de A7II en A7III hebben dat wel en dat is echt een groot verschil, als ik m'n ontspanknop half indruk zie ik gelijk het verschil al, het beeld is dan veel stabieler.
De grote verschillen tussen de A7II en A7III zijn vooral de nog betere ruisprestaties en het betere en snellere AF-systeem.
Er zullen vast nog wel wat dingetjes zijn, maar die 2 dingen gaven voor mij de doorslag om toch voor de A7III te gaan.
Momenteel is er een cashback actie van Sony en krijg je op zowel de A7II als de A7III €150,- cashback, dan kost de A7II nog €999,- en de A7III nog €1999,-.
Koop je de camera tijdens een Sony demodag dan krijg je op al de spullen die je koopt nog eens 10% korting, dus dan kost de A7II nog ongeveer €900,- en de A7III nog €1800,-.
Als je een gokje durft te nemen kun je de camera ook in het buitenland bestellen, je hebt dan alleen vaak geen Nederlandstalig menu en ik zou niet weten waar je dan met je garantie heen zou moeten mocht je een probleem krijgen, maar ik ga ervan uit dat je wel gewoon garantie hebt, alleen zul je dan de camera waarschijnlijk weer naar het buitenland op moeten sturen? :dk
Hier staat de A7III bijvoorbeeld voor minder dan €1500,- te koop: https://www.e-infin.com/eu/item/3555/sony_alpha_a7_iii_mirrorless_digital_camera_(body_only)

Als lens heb je ook meerdere keuzes, het ligt er ook een beetje aan wat je belangrijker vindt.....prijs, bereik, of lichtgevoeligheid.
-De 24-105mm F/4 van Sony schijnt een hele fijne lens te zijn, iets meer bereik, iets minder lichtgevoelig, maar met F/4 over het hele bereik nog steeds geen 'stakker'.....prijs, iets van €1250,- met €100,- cashback en koop je 'm op een demodag gaat er nog ruim €100,- vanaf.
-Tamron 28-75mm F/2.8 schijnt het ook erg goed te doen, heb je wel 4mm minder aan de onderkant en t.o.v. de Sony 24-105mm kom je aan de bovenkant ook een heel stukje te kort, maar wel lichtgevoeliger met F/2.8 en een lagere prijs met €850,-
-En dan de lens die jij benoemde, de Sigma 24-70mm F/2.8, de eerste recensies beloven veel goeds en aan de onderkant lever je niets in, hij is ook lichtgevoelig met f/2.8, maar de prijs is wel weer een stuk hoger waarschijnlijk....het objectief is net op de markt en is nog niet te koop, maar men verwacht een prijs van ergens rond de €1300,- à €1400,-.
-Dan heb je natuurlijk ook nog de Sony 24-70mm F/4.
Ik ken ook dit objectief niet van zelf uitproberen, maar wat ik ervan gelezen heb is deze wat softer en wat minder snel dan de vorige lenzen die ik hier genoemd heb.
Wel is het ook de goedkoopste, met een prijs van momenteel €719,- na de cashback en ook op deze kun je 10% korting krijgen.

Je kunt natuurlijk ook kijken of je 2e hands wat leuks tegen komt, zeker met lenzen zou ik hier geen probleem mee hebben.
Stond pas ook nog een A7III 2e hands te koop bij Colorwood in Bergschenhoek en bij zulke zaken zou ik een camera wel aandurven om 2e hands aan te schaffen(heb je ook gewoon garantie en zo), een camera particulier 2e hands aanschaffen zou ik denk meer moeite mee hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 11:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
@Ron

Bedankt voor je uitgebreid advies!

De sigma zag ik op kamera express al staan, weliswaar uitverkocht maar je kunt hem wel bestellen voor 1200 euro:

https://www.kamera-express.nl/product/12322134/sigma-24-70mm-f-2-8-dg-dn-a-sony-fe-mount

En dan wellicht met zo'n occasion:

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... VwQAvD_BwE

Deze heeft ook gewoon 12 maanden garantie nog en dan zou ik in totaal op een kleine 2000 euro uitkomen incl btw. Dat zit midden in mijn genoemde budget.

De 24-105mm F/4 van sony is ook een interessante optie. Deze heeft een gelijk bereik als mijn crop 16-70mm wat ik een erg fijn bereik vind. De Tamron valt af door het mindere bereik aan de onderkant. De Sigma lijkt vooralsnog qua prijs/kwaliteit beter te zijn dan de Sony 24-70, maar er zijn nog niet veel reviews te vinden.

3 jaar terug toen ik de a6000 kocht was sony echt koploper onder de systeemcamera's. Is dat nu nog steeds zo? Of zijn er nog andere merken welke ik in overweging kan nemen?


Laatst bijgewerkt door archito op 17 dec 2019 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 11:40 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Frans schreef:
Welke mogelijkheden mis je in je huidige apparatuur?


In gebruik qua zoombereik is het perfect omdat ik tijdens het reizen geen lens hoef te wisselen. Aan de bovenkant zou ik wel iets in kunnen leveren.
Maar ik vind de lichtgevoeligheid niet altijd even sterk en voor een korte scherptediepte moet ik maximaal inzoomen. Daarnaast mis ik soms detail bij het uitsnijden van een foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10419
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hele stukken citeren is volstrekt onnodig. Als je @ Ron of @ Frans ervoor zet is het duidelijk genoeg Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 12:08 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
@Harry

Excuus, heb de grootste quote verwijderd. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 12:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou dan zelf voor een nieuwe A7II gaan en kopen tijdens een demodag, dan betaal je ongeveer €130,- meer en heb je een nieuwe, alleen zie ik nog geen agenda van de demodagen in 2020 en ik denk dat er dit jaar geen één meer komt.

Uitgebreid verslag van de Sigma 24-70mm F/2.8:
https://sonyalpha.blog/2019/12/10/sigma ... Xsh6ocbcHU

Men zegt dat Sony nog steeds wat voorsprong heeft wat betreft de full frame systeemcamera's, is denk ook wel logisch, want ze zijn daar ook bijna 4 of 5 jaar eerder mee begonnen dan de concurrenten die pas afgelopen jaar een full frame systeemcamera op de markt hebben gebracht.
Maar zoals altijd zal degene die bijv. gek is op Nikon liever bij z'n eigen vertrouwde merk blijven als 'm dat tot nu toe goed bevalt en dat is met Canon, Sony, Fuji en de rest van de merken ook zo natuurlijk.
Ze hebben allemaal hun voor- en na-delen en het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vindt in een camera en/of objectief.

Ik denk dat de Sigma nog niet te koop is geweest op Kamera Express, ik zie dat objectief nog nergens in Nederland te koop staan. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 12:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met een lichtsterker objectief win je ook op een cropcamera aan mogelijkheden beeldkwaliteit en scherptediepte.

Misschien kun je daarmee beginnen?
Heb echter geen idee of objectieven bij Sony op zowel crop als systeemcamera passen.

Scherpte bij croppen hangt vooral af van de pixelgrootte.
Kleinere pixels leveren meer detail. De keerzijde is minder signaal per pixele en meer ruis.
Ruis is echter bij moderne camera's ook door andere maatregelen beter in toom gehouden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 12:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans, een Sigma 24-70mm F/2.8 of een Sony 24-105mm F/4 zijn zowel geschikt voor full frame als APS-C, mits wel allebei voorzien van de E-mount en de Sony A6000 is ook E-mount.
De full frame lenzen passen dus ook op de APS-C camera's, andersom kan ook, maar is niet optimaal, omdat je dan de hoeken er niet op krijgt volgens mij....de sensor is dan te groot voor de lens.
Op een APS-C camera kun je dus beide objectieven(ook full frame) gebruiken en op een Full Frame camera kun je beter geen APS-C objectief gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 12:53 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
archito schreef:
3 jaar terug toen ik de a6000 kocht was sony echt koploper onder de systeemcamera's. Is dat nu nog steeds zo? Of zijn er nog andere merken welke ik in overweging kan nemen?
Zou ik zo niet durven zeggen, maar in die tijd zijn zowel Canon (EOS RP, EOS R) als Nikon (Z6, Z7) met fullframe modellen op de markt gekomen. Er zijn op dit forum wel mensen die zulke apparatuur hebben, echter het zou wel eens buiten je budget kunnen gaan vallen. Als je niet aan fullframe hangt (zie ook opmerking Frans) dan is de keuze natuurlijk veel ruimer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 13:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16922
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik bezit naar volle tevredenheid de canon R.


https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 4wQAvD_BwE

Test

https://www.camerastuffreview.com/canon-r/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019 15:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Ron: :up.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 10:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Sony heeft een cashbackactie van 300 euro op een nieuwe Sony A7 II, deze heb ik inmiddels dus besteld voor maar 850 euro. Dat leek me een goede deal. :)

Daarbij heb ik ook de Sony 24-105 besteld. Een flinke uitgave maar ik denk dat deze het beste bij mij past. Het geeft de flexibiliteit die ik zoek met zijn ruime bereik. De Sigma 24-70 belooft met F /2.8 nog wat lichtgevoeliger te zijn dus kwam wel in de verleiding. Maar 105mm is toch ook wel erg fijn om wat meer afstand tot onderwerpen te kunnen houden.

Daarnaast ga ik met full frame al meer lichtgevoeligheid hebben.

Mijn systeemcamera meteen maar even in de verkoop gedaan.

Bedankt voor jullie advies!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 11:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16922
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 11:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
Dat je er veel mooie foto's mee mag schieten.

archito schreef:
Daarnaast ga ik met full frame al meer lichtgevoeligheid hebben.


Hoe bedoel je dat?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 11:45 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi setje, gefeliciteerd......€850,- voor een nieuwe A7II is een mooie prijs. :up

Krijgen we nu ook nog de foto's hier op het forum te zien die je ermee hebt gemaakt? ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 12:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Dank! Ik ga de kerstvakantie gebruiken om de camera uitgebreid uit te proberen.

@Frans: Ik bedoel eigenlijk minder ruis bij hogere ISO waarden als dat een keertje nodig is. Of ben ik dan abuis? Ik zal de camera voornamelijk in goede lichtomstandigheden gebruiken overigens.

Wellicht dat ik in de toekomst nog een lichtgevoelige groothoek prime erbij koop voor architectuurfotografie.

@Ron: Dat is mijn goede voornemen voor 2020. ;)
Ik zal ook eens in mijn archief van afgelopen jaar kijken of er wat leuke foto's tussen zitten. Ik heb een mooie reis naar de VS gemaakt met mijn a6000 en 16-70mm dus daar zit vast wat bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 12:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up

archito schreef:
Wellicht dat ik in de toekomst nog een lichtgevoelige groothoek prime erbij koop voor architectuurfotografie.


Ik heb zelf de Samyang 35mm F/2.8 erbij, daar fotografeer ik concerten mee.
Lekker klein, licht(86 gram) en redelijk goedkoop.....ik heb 'm 2e hands gekocht voor €175,- en ziet er nog uit als nieuw en werkt ook nog perfect. :)
Lensje bevalt mij prima, is redelijk snel met scherpstellen en levert nette, scherpe beelden.
Misschien voor jou net niet groothoek genoeg en misschien wil je nog lichtgevoeliger, Samyang heeft ook een 18mm en 24mm en ze hebben ook nog lichtgevoelerige lensjes in hun assortiment.
Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van lenzen zijn, maar vaak is er genoeg over te vinden op i.net en het loont best wel de moeite als je de prijzen gaat vergelijken met de originele Sony lenzen. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 nieuwe systeemcamera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 19:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed