Het is 29 maart 2024 00:28

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Canon 5D mark IV
 Canon 5D mark IV
BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 10:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nee heb ik ook niet zo heel veel maar ik plaats niet echt veel foto's hoor Frans.

Ik geef je gelijk wat de 5d M II betreft Frans.
Die is echt gewoon om erbij te hebben maar dat zal nooit mijn meest gebruikte worden.
Alleen voor landschappen gebruik ik hem.

En het kan heel goed zijn dat als ik toch besluit om de 5D mark IV aan te schaffen dat de Mark II helemaal op de achtergrond komt te liggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark IV
BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 10:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
DE2_186 schreef:
Als je geen actie nodig hebt is een 2e hands R een goedkope manier om een stopje minder ruis te hebben bij weinig licht t.o.v. de 7DmkII en óók 6DmkII. Als je voornamelijk landschappen doet ben je met de R echt spekkoper.

Aan de andere kant:
Een stop er bij terwijl het zelfs iets lichter van gewicht wordt is fijn, maar ja, meer dan 1 stop is het dan ook weer niet. Wil je sowieso een body er bij dan kan je er volgens mij je nooit een buil aan vallen.

Er is ook een hele goede reden om juist voor nieuw te gaan in plaats van 2ehands: Bij de meeste webshops (goed de voorwaarden checken) mag je binnen 30 dagen terugsturen. Als je even goed plant dat je die 30 dagen genoeg tijd hebt om grondig uit te proberen dan is dat altijd heel veel beter dan op websites specificaties bekijken. Gewoon gaan doen, kijken waar je tegenaan loopt, dit delen en vragen stellen op een forum (autofocusmodi kan even wennen zijn bijvoorbeeld), en dan heb je binnen die 30 dagen echt wel een beeld of je de camera wilt houden of niet. Het kan ook zijn dat je sowieso direct afknapt de een elektronische viewfinder. Of dat je die touch bar niks vindt. Nou ja, dan stuur je hem lekker terug en dan weet je dat ook weer, kan je het mooi afstrepen. Soms kom je er achter dat de camera die je al hebt de beste camera is voor jou. Maar als je dat zeker weet is dat wel leuker. ;)


Nog even een vraagje als u het niet erg vindt.
Als je nu een R neemt en je plaats er een RF 600mm F11 lens op.
Verlies je dan niet heel veel licht of is dat bij deze camera + lens anders dan bij de EF serie ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark IV
BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 17:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als nou ruis je probleem is los je dat niet op met een f/11 objectief.
De lensdiameter is 600/11 is ongeveer 55 mm. Daar moet dus het licht door naar binnen komen.

Dat is minder dan bij je 400mm f/5,6. Daar is de diameter ongeveer 71 mm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark IV
BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 20:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gerda-F schreef:
DE2_186 schreef:
Als je geen actie nodig hebt is een 2e hands R een goedkope manier om een stopje minder ruis te hebben bij weinig licht t.o.v. de 7DmkII en óók 6DmkII. Als je voornamelijk landschappen doet ben je met de R echt spekkoper.

Aan de andere kant:
Een stop er bij terwijl het zelfs iets lichter van gewicht wordt is fijn, maar ja, meer dan 1 stop is het dan ook weer niet. Wil je sowieso een body er bij dan kan je er volgens mij je nooit een buil aan vallen.

Er is ook een hele goede reden om juist voor nieuw te gaan in plaats van 2ehands: Bij de meeste webshops (goed de voorwaarden checken) mag je binnen 30 dagen terugsturen. Als je even goed plant dat je die 30 dagen genoeg tijd hebt om grondig uit te proberen dan is dat altijd heel veel beter dan op websites specificaties bekijken. Gewoon gaan doen, kijken waar je tegenaan loopt, dit delen en vragen stellen op een forum (autofocusmodi kan even wennen zijn bijvoorbeeld), en dan heb je binnen die 30 dagen echt wel een beeld of je de camera wilt houden of niet. Het kan ook zijn dat je sowieso direct afknapt de een elektronische viewfinder. Of dat je die touch bar niks vindt. Nou ja, dan stuur je hem lekker terug en dan weet je dat ook weer, kan je het mooi afstrepen. Soms kom je er achter dat de camera die je al hebt de beste camera is voor jou. Maar als je dat zeker weet is dat wel leuker. ;)


Nog even een vraagje als u het niet erg vindt.
Als je nu een R neemt en je plaats er een RF 600mm F11 lens op.
Verlies je dan niet heel veel licht of is dat bij deze camera + lens anders dan bij de EF serie ?


Tot en met ISO 400 is de R een volle stop beter dan de 6DmkII als het gaat om ruis (daar boven wordt het verschil (langzaam) kleiner, en ergens bij ISO 3200 presteren ze ongeveer gelijk.)

Maar die 600mm is wel weer twee stops donkerder dan jouw zoom op 400mm, dus per saldo ga je er nog steeds 1 stop op achteruit. Maar ja, vergelijk je met de 7DmkII dan ga je tot en met ISO 400 nog maar 2/3e stop achteruit.

Maar ja, kijk, ook hierbij kun je weer over de uitkomsten van grafiekjes kletsen, maar in plaats van alleen een R (met adapter!) te bestellen om te testen kan je ook die 600mm er bij bestellen om die ook te testen. Stel je bent helemaal in de gloria vanwege het lichte gewicht dan kan het maar zo zijn dat je die paar potentiële foto's waarbij je dat laatste 2/3e stopje nodig had snel zijn vergeten. Vind je die 600mm niks, maar de R wel, dan stuur je alleen de 600mm terug. De R geeft nog steeds een stop minder ruis met je huidige lens/lensen. Of je stuurt ze sowieso allebei terug om er nog eens rustig over na te denken. Dat mag. Daar is niks mis mee. Je kunt wel naar een fotozaak stappen, maar daar kun je niet echt uitgebreid testen, dus dan weet je nog niks. De één heeft 5 minuten nodig om van een optische viewfinder aan een electronische te wennen, en de ander 5 dagen, en weer een ander went er nooit aan. Op de vraag of je je aan een camera kunt aanpassen of niet ga je in een fotozaak dus niet het antwoord op vinden. Binnen 30 dagen in je eigen fotografische habitat meestal wel.
Dat uitzoeken is in dit geval toch wel de moeite waard denk ik, omdat de R echt wel wat compacter, lichter en goedkoper is dan de 5DmkIV, terwijl je er wel dezelfde sensor in zit. Als je geen hypersnelle autofocus nodig hebt en superveel frames per seconde is het volgens mij een mooie optie. Maar het moet wel bij jou passen, en dat kan alleen jij uitzoeken. Post gewoon waar je tegenaan loopt, en dan zijn er hier genoeg mensen om even mee te helpen toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark IV
BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 05:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Super bedankt voorde uitleg.

Ik ga bekijken en vergelijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed