Gerda-F schreef:
Ik heb altijd mijn twijfels met een adapter.
Alhoewel dat misschien niet nodig is.........
Nee, in dit geval niet. Met een EF lens communiceert de camera in "EF-taal", dus er is geen vertaling van algoritmes. Het enige wat de adapter doet is de juiste afstand tot de sensor creëren. Er zit ook goede weather sealing op.
Gerda-F schreef:
Het gewicht en de 20 foto's per seconde spreken me heel erg aan.
Bij wat voor soort fotografie gebruik jij 20 foto's per seconde?
Gerda-F schreef:
20.1 megapixel dan toch weer wel een stuk minder.
toch nog even wat stof tot nadenken.
Gerda-F schreef:
Het gaat mij voornamelijk om de combinatie Canon 7D mark II met de 100-400 mm. lens.
Ik heb regelmatig de situatie dat ik weinig licht heb en de iso hoger moet zetten rond de 800 met als gevolg dat ik al snel veel ruis in de foto's heb.
Rond die hoeveelheid ruis zijn de R en de 5DmkIV nagenoeg 1 stop beter. Maar ja, dat is het dan ook wel weer. De lichtgevoeligheid van het autofocussysteem is bij de R wel veel beter (net als bij de M6mkII en R6, spiegelloos is hiermee 3 tot 4 stops beter)
Gerda-F schreef:
Ik heb ook de 6D Mark II maar daar staat de macro lens op omdat dat heel gemakkelijk is met het gebruik van het uitklapbaar scherm.
Deze beide lenzen gebruik ik heel veel en neem ik regelmatig tegelijk mee. Zodat telkens wisselen van lens echt irritant wordt.
Vandaar mijn zoektocht.
De 90D of M6mkII geven wel minder ruis dan de 7DmkII bij lagere ISO's, maar juist rond de 800 is het verschil bijna weg. Wil je daar ook verbetering dan wordt het full frame. Beide camera's hebben wel snelle autofocus en een hoog aantal frames per seconde. Is verbetering van ISO-ruis ook boven de 800 de grootste prioriteit dan wordt het toch full frame.
Dan heb je de opties
1. R, 30 Mp, 1 stop minder ruis (zelfde als 5DmkIV), Autofocus tikje traag, weinig beelden per seconde (met autofocus 5 geloof ik).
2. R6, 20Mp, verder de hemel op aarde
3. R5, hemel op aarde doch onbetaalbaar. Het is wel zo dat de R5 bij de hoeveelheid ruis van de 7DmkII bij ISO 800 maar een heel klein beetje beter is dan de R. Het scheelt bijna niks. Wat dat betreft kan je net zo goed de R nemen. De R6 zijn nog geen gegevens van.
Ik weet niet of je ook veel met portretten of candids van kindertjes doet, maar in dat geval zou ik zeker een spiegelloze camera nemen. Gezichts en oogherkenning is echt een zegen. Nooit meer gepiel met het goede autofocuspuntje selecteren en dan nét het moment missen....