Het is 19 apr 2024 02:18



Auteur Welke camera?
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 20:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een Canon 500D en de Canon 600D.
Maar nu ik een leuke bonus heb gekregen, wil ik graag een nieuwe body gaan kopen.
Ik dacht aan de 80D, maar ik zie ook de 800D. Ik zie wel verschillen, maar voor mij zijn sommige dingen echt abracadabra.
Als ik naar de winkel ga, dan krijg ik vast goed advies, maar ik wil graag van te voren weten of jullie misschien mij kunnen helpen?
Of en nog wel een dingetje, mijn lenzen moeten natuurlijk ook passen ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 22:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat mis je bij je huidige camera's?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 04:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een andere of een duurdere camera wil niet zeggen betere foto's en zeker in het begin niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 09:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Wat mis je bij je huidige camera's?

Maak in de opsomming onderscheid tussen camera en objectief (lens).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 10:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik zie toch wel hele duidelijke verbeteringen van de 80d t.o.v. de 500d en de 600d.
Klik hier voor de verschillen tussen de 500d en 80d.
Klik hier voor de verschillen tussen de 600d en 80d.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 10:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
rbwadden, heb je de tekst in de openingspost goed gelezen?
JannekeDijkstra schreef:
...Ik zie wel verschillen, maar voor mij zijn sommige dingen echt abracadabra...

Kun je uitleggen wat die verschillen dan precies betekenen/wat daar het effect van is?
UPDATE: Ik zie dat op de site (achter de linkjes) al een mooie toelichting wordt gegeven op het effect.


Laatst bijgewerkt door Henry op 28 nov 2020 13:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 10:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
rbwadden schreef:
Ik zie toch wel hele duidelijke verbeteringen van de 80d t.o.v. de 500d en de 600d.
Klik hier voor de verschillen tussen de 500d en 80d.
Klik hier voor de verschillen tussen de 600d en 80d.


Dank je wel ;o)
Hier ga ik alles even goed lezen .. ziet er overzichtelijk uit.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik snap wat jullie bedoelen .. een nieuwe camera hoeft niet perse mooiere foto's te maken, maar ik wil graag een andere omdat de 500D al een jaar of 10 denk ik. Ik gebruik hem bijna elke dag voor mijn bedrijf en ben toe aan iets nieuws ;) En ik wil mijn bonus goed besteden :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2020 10:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is een beetje moeilijk advies geven zo. Er is echt veel meer informatie nodig. Niet over de camera, maar over jou en jouw fotografie. Ik doe even een handjevol vragen om je een beetje op weg te helpen:

Wat voor foto's maak je? of: Wat voor foto's zou je willen maken?
- Gaat om mensen of om "dingen"?
- Heb je veel licht of vaak ook weinig?
- Heb je te maken met veel beweging of weinig?

En waar zijn die foto's voor?

Welke lenzen heb je? of: Wat voor lenzen zou je willen hebben?

Stel jij veel zaken zelf in wat betreft belichting of laat je liever zo veel mogelijk aan de camera over?

Doe je aan nabewerking, of werk je met jpg's zo uit de camera?

Vind je het fijn om een compacte en lichte camera te hebben, of maakt dat niet zoveel uit?

Wat is je budget?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2020 11:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oh wacht, klopt het dat video ook belangrijk is? Zo ja, geef dan ook even aan wat je nodig hebt voor video. Mis je iets in je huidige camera voor video?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2020 20:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
DE2_186 schreef:
Het is een beetje moeilijk advies geven zo. Er is echt veel meer informatie nodig. Niet over de camera, maar over jou en jouw fotografie. Ik doe even een handjevol vragen om je een beetje op weg te helpen:

Wat voor foto's maak je? of: Wat voor foto's zou je willen maken? Macro voornamelijk, en product fotografie
- Gaat om mensen of om "dingen"? Nee geen mensen
- Heb je veel licht of vaak ook weinig? Vaak te weinig licht
- Heb je te maken met veel beweging of weinig? Geen beweging (als jij mij niet meerekent, ik beweeg wel

En waar zijn die foto's voor? Voor mijn website

Welke lenzen heb je? of: Wat voor lenzen zou je willen hebben? 50 mm 1.4 - 100 mm 2.8 - 70 - 300 mm en de 55 - 135 heb ik.

Stel jij veel zaken zelf in wat betreft belichting of laat je liever zo veel mogelijk aan de camera over? Ik stel vaak zelf in

Doe je aan nabewerking, of werk je met jpg's zo uit de camera? Ik crop, maak ze lichter en scherper maar verder eigenlijk nooit. Ik fotografeer in JPEG

Vind je het fijn om een compacte en lichte camera te hebben, of maakt dat niet zoveel uit? Maakt niet zoveel uit ;)

Wat is je budget?
Maximaal €1000


Super bedankt voor je vragen ;o)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2020 20:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
DE2_186 schreef:
Oh wacht, klopt het dat video ook belangrijk is? Zo ja, geef dan ook even aan wat je nodig hebt voor video. Mis je iets in je huidige camera voor video?


Ik maak video's maar daarvoor gebruik ik niet een camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2020 21:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tja, een 80D klinkt prima, maar het kan zijn dat je te veel geld uitgeeft en je voor minder hetzelfde resultaat kunt bereiken.
Je kunt in plaats van een spiegelreflex ook een systeemcamera overwegen als een EOS M50 of misschien zelfs een M200 (als je geen zoeker of hot shoe nodig hebt). Met een EF-ef-m adapter passen al je huidige lenzen daar op. Van Canon is die adapter best duur, maar er bestaat ook een Viltrox-model die net zo goed is, en nu bij de Amazon onder de 30 euro is.

https://www.amazon.nl/Andoer-Viltrox-au ... 3195&psc=1

Werk je op een statief dan moet je wel de adapter op het statief zetten in plaats van de camera, want EOS-M cameraatjes zijn niet net zo stevig als een spiegelreflex.

Deze systeemcamera's hebben voor- en nadelen. Ze lijken wat klein en onnozel, maar ze hebben dezelfde sensor als een 80D, en dus dezelfde beeldkwaliteit en de M50 en M200 hebben zelfs een nieuwere processor. Een nadeel is dat de accuduur veel minder is. En als je een zoeker wilt moet je blij zijn met een elektronische zoeker in plaats van een optische zoeker (kan ook even wennen zijn). Verder moet je misschien even checken of het kleinst mogelijk autofocuspunt precies genoeg is voor macro-werk. Een voordeel van systeemcamera's is dat je nooit autofocuskalibratie nodig hebt. En op ef-m camera's passen naast alle EF en EF-s lenzen ook mooie ef-m lensjes, en daar zitten soms betere opties tussen dan het aanbod voor EF-s.

Ga je voor een M200 dan heb je geen zoeker maar werk je alleen met het schermpje aan de achterkant. Naast de zoeker ontbreekt ook een hotshoe.

Wil je echt geld besparen dan kan je ook nog voor een M100 gaan. Die is voor wat jij nodig hebt net zo goed (of slecht) als een M200; het enige nadeel is dat het kleinst mogelijke autofocuspunt wat te lomp kan zijn voor macro-werk. De M200 en M50 zijn wat betreft beter.

De M50 heeft een voordeel boven de M200 (en ook M100)met dat je hem via USB op een computer kan aansluiten en alle instellingen (behalve dan zoomen) via die computer kan doen.

Is geld besparen niet zo'n issue en wil je je bonus fijn vet besteden dan kan je ook nog kijken naar de EOS M6mkII. Die heeft dezelfde sensor als de 90D die precies buiten jouw budget valt, maar is op dit moment te verkrijgen voor 950 euro, inclusief kitlensje en op/afklikbare zoeker. Die 90D-sensor is wel echt een stukje beter (al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je dat nodig zou hebben). Voordeel van de M6mkII is dat deze meer instelwieltjes heeft t.o.v. de M50 en M200. Nadeel t.o.v. de M50 is dat als je een zoeker gebruikt de hotshoe niet meer beschikbaar is voor anders zaken......

Vind je die systeemcameraatjes helemaal niks, koop dan gewoon weer lekker een spiegelreflex. Als ik zou moeten bedenken waarom je een 80D zou moeten nemen in plaats van een 800D dan weet ik niet zo heel veel te verzinnen eerlijk gezegd. De 80D is geschikt voor autofocuskalibratie, de 800D geloof ik niet. Bij een 80D kan je een minimum sluitertijd instellen bij auto ISO, en je kan ook de camera een minimum sluitertijd laten hanteren al naar gelang de brandpuntsafstand (handig bij zoomlenzen). Focusen al jouw lensen prima op die 800D en maakt die auto-ISO implementatie je niks uit dan zou ik mooi voor die 800D gaan.

Tot zover het advies. Je merkt wel: ik ben geen verkoper. :) Die laat je met een goed gevoel en een 80D de deur uit lopen, en daar is ook niets mis mee. Maar mocht je zin hebben om het echt uit te gaan zoeken dan heb je hier wat handreikingen. :)

Als je verdere vragen hebt dan merk ik het wel. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 08 dec 2020 22:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb afgelopen weekend de 800D gekocht :knip2
Ben nu aan het ontdekken hoe en wat, want het ziet er toch anders uit dan mijn 600 D.
Ik ben er super blij mee :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 08 dec 2020 22:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben benieuwd wat de doorsLag heeft gegeven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 19 dec 2020 13:32 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Ben benieuwd wat de doorsLag heeft gegeven.


Gewoon, dat ze enerzijds wel liever een optische zoeker heeft in plaats van een elektronische of geen zoeker, en anderzijds had ze daarnaast geen autofocuscallibratie nodig, dus dan kan je van de rest van de bonus lekker eten laten bezorgen. ;)

Blijven we alleen nog met de vraag zitten waarom er een instelwieltje ingeleverd werd. Of, - als met het scherm instellen net zo fijn is - waarom een 200D ook niet goed genoeg was geweest.

Aan de andere kant: je kan ook te veel eten bestellen natuurlijk. En zelf wat lekkers maken is ook wat voor te zeggen. Tja. Zoveel mogelijkheden. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2020 17:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Nij Beets
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Ben benieuwd wat de doorsLag heeft gegeven.


Het gewicht van de camera ..
Ik vond de 80D te zwaar


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera?
BerichtGeplaatst: 26 dec 2020 09:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed