Het is 24 apr 2024 14:15



Auteur Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 18:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2767
Woonplaats: Wolvega
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn oude beginners statief heeft met de kou de geest gegeven. Poot afgebroken. Dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe tripod. Maar omdat ik straks nog een 100 - 400mm objectief wil aanschaffen om ook eens een beestje verder weg te kunnen schieten vraag ik mij af of een monopod echt wel handig is. Ik zie veel tripods die ook inclusief monopod zijn. Ik werk met bijna alles met een statief omdat ik zelf niet stabiel genoeg ben in mijn armen en alles onscherp wordt. Het gaat me nu niet om een merk en kwaliteit van een statief maar is een monopod zinvol voor een vogeltje te vangen. Of werken jullie liever met de tripod?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 18:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40709
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zowel een monopod als een statief en ook nog een klein statiefje.
Ik schiet bijna alles vanuit de hand, alleen als ik foto's van de Amaryllissen moest maken, in een soort van studio, dan gebruik ik een statief.
De monopod gebruik ik helemaal bijna nooit, ik heb ook het idee dat je daarmee veel stabieler kunt werken dan gewoon vanuit de hand.
Dus volgens mij kun je veel beter een gewoon statief aanschaffen als je zelf de camera niet stil genoeg kunt houden.
Ik zou dan kijken voor een statief met een schommelkop, dat werkt voor vogelfotografie het fijnst vind ik.
Mocht het te duur worden met een schommelkop dan kun je ook nog kijken om het statief 2e hands te kopen.
Ik kocht vorig jaar ook m'n huidige statief(wel met balhoofd) voor €60,- 2e hands en het is een heel fijn ding.
Je zou ook kunnen kijken voor een 2e hands statief met schommelkop, of proberen beiden apart 2e hands te kopen.
Mijn advies is dus in ieder geval geen monopod, maar een statief. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 19:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13850
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel veel statieven hebben tegenwoordig een geïntegreerde monopod. Hoef je die keuze niet te maken.
Een schommelkop gebruik ik eigenlijk alleen die keer dat ik in een vogelhut zit. Deze heb ik 2e hands via marktplaats gekocht. Die gebruik dus naast de gewone statiefkop
Maar als je zoals jij gewoon een statief nodig hebt zou ik wel investeren in een lichtgewicht/carbon statief.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 19:31 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik schiet bijna alles uit de hand wat betreft vogels. Tenzij ik in een hut zit dan meestal op een schommelkop die meestal aanwezig is. Sinds kort zelf ook een schommelkop aangeschaft.
Bij sport gebruik ik altijd een monopoot met balhoofd. Vind ik fijner omdat je dan zowel steun hebt en toch heel flexibel blijft.

Wat is je doel Ytje?
Wil je rondlopen en kijken wat je tegen komt of ga je ergens zitten. Bij rondlopen zou ik uit de hand schieten maar dat is moeilijk voor je. Dan zou ik daar een monopoot met balhoofd voor adviseren. Is toch wat lichter dan een statief.
Als je ergens wilt gaan zitten en wacht tot er iets komt zou ik een statief met schommelkop adviseren. Dat is ook de reden dat ik een schommelkop heb aangeschaft. Ik heb nu ook een balhoofd op ijn statief staan.

Een voordeel van een schommelkop is dat je na goed afstellen je camera in een stand blijft staan. Bij een balhoofd ben je wel flexibel maar moet je wel altijd je camera vasthouden of het balhoofd vast zetten.

Wat gewicht betreft kan je je geld kwijt als je voor een carbon statief of monopoot gaat. Een heel stuk lichter maar ook fors duurder. En als ik het me goed herinner is carbon stevig maar kan ook breken. maar dat zou je even uit moeten zoeken die info heb ik niet meer zo voor de geest staan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 19:42 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40709
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Rondlopen met een monopod en een grote lens lijkt me verre van ideaal.....als je een vogeltje ziet moet je meest snel reageren en voordat je die monopod hebt neergezet, de vogel in de lens hebt opgezocht en op het juiste punt hebt scherpgesteld dan is de vogel meest gevlogen en zoals gezegd vind ik een monopod veel onstabieler dan een statief.
Als je gaat voor de wat minder schuwe(en ook wat grotere) watervogels dan kun je ergens gaan zitten en een statief gebruiken.
Ik fotografeer ook regelmatig vanuit de auto met een rijstzak op het portier.....de meeste vogel(tje)s zijn minder bang voor een auto dan een lopend of fietsend persoon.
En zoals gezegd is vanuit een vogelhut een schommelkop ideaal. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 05:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ben in het bezit van een monopod maar vind het voor de vogel fotografie een onding en is beslist niet stabiel , dus ik gebruik dan een gewoon statief .
Dus in jou geval als je moeite heb met het niet laten bewegen van je camera zou ik beslist een gewone driepoot kiezen .
Als je een statief aanschaft zorg dan voor stabiliteit alles wat superlicht is beweegt makkelijker en een schommelkop van metaal kost op Alie expres vanaf € 16 tm 30 .
Succes met je keuze en als er nog vragen zijn horen wij het graag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 05:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik gebruik beide.

Het statief gebruik ik als ik lang op 1 plaats ga verblijven.
Of voor in een vogelkijkhut.
Meer kans op scherpere foto's.

De monopod als ik echt een wandeling ga maken en toch wil fotografen als de kans zich voordoet.
Weegt ook een stuk minder dan een statief.
Ik gebruik hem gewoon zonder balhoofd (om gewicht te besparen) en dat gaat eigelijk best goed.
Als je een balhoofd wilt kun je die nadien nog altijd bijkopen.
Die heeft voor maar zeker ook nadelen.
Als je een paal of een boom in de buurt hebt kun je die ook nog als extra steunpunt gebruiken.
Dat helpt mij altijd wel.
En met de monopad kun je je veel makkelijker nog even snel verplaatsen als er zich een onverwacht moment aandient.

Als het kan dan zou ik beide aanschaffen.
Ik heb van beide al heel veel plezier gehad.
Maar natuurlijk kun je zelf je eigen situatie het beste inschatten.

Kun je niet toevallig van iemand eens een monopod uit proberen?

Heel veel succes en vooral heel veel plezier met het fotograferen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 12:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40709
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ronald Jan 70 schreef:
een schommelkop van metaal kost op Alie expres vanaf € 16 tm 30 .
Succes met je keuze en als er nog vragen zijn horen wij het graag.

Ik heb dat ook gezien en getwijfeld om er één aan te schaffen, maar ik durf denk niet m'n dure apparatuur daar aan te hangen. :dk
Er zal van zo'n goedkope schommelkop maar wat afbreken of zo en dat daardoor je spulletje van een aantal duizenden euro's op de grond kapot valt. :shock
Ik zag ze inderdaad van rond de €20,-, op Aliexpres maar ook voor rond de €100,- en duurder zijn er daar schommelkoppen te koop.
Blijf zoiets altijd een beetje met argusogen bekijken, vooral omdat bijvoorbeeld een schommelkop van bijvoorbeeld Benro iets van €300,- à €500,- kost en andere gerenommeerde merken koop je ook weinig onder de €200,-.
Op bijvoorbeeld Amazon kom je ook nog weleens wat goedkopere merken schommelkoppen tegen, maar ik zou het iemand niet echt durven aanraden om er één te kopen. :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 19 feb 2021 15:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2767
Woonplaats: Wolvega
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor jullie reacties. In eerste instantie wil ik een erg goed en vooral stevig statief wat zeer lichtgewicht is. Boven de 2 kilo alleen al een statief is te zwaar voor mij. Hij moet in de modder en water gezet kunnen worden zonder teveel gedoe met schoonmaken en corrosie. Onder de 2 kilo zijn er weinig statieven die een monopod hebben en ook super stevig zijn. Omdat ik op dit moment nog niet de 100 400mm heb aangeschaft ga ik tegen die tijd kijken of het statief wat ik nu heb aangeschaft voldoet of dat ik een losse monopod extra aanschaf. Marktplaats staat vol met tweedehands. Ik ben nu maar eerst voor een kwalitatief goed maar licht statief gegaan. Voor het binnenshuis fotograferen best wel een beetje teveel van het goede maar voor buiten zal deze zeker bevallen. Alleen is het even wennen aan de lengte in vergelijking tot wat ik had. Wat ik wel weet is dat ik nu niet afkeurend wordt aangekeken door alle heren met hun giga statieven en teletoeters en ik kom ook even kijken met mijn budget spulletjes. Altijd geen blik waardig gunnen alsof oma met haar compactje op de automaat voorbij komt. Nu hoor ik erbij. Yes! Mijn keus is een Leofoto LS 323c geworden. Carbon en inclusief balhoofd maar iets van 1700 gram. En super stevig. Aan het statief zal het nu niet meer liggen met wat meer wind aan land of de kust. 10 jaar garantie en meermaals met Cameranu gebeld wat de beste keus is in mijn geval. We zullen zien. Ik ben er blij mee.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 19 feb 2021 17:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40709
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up

Net, voor de gein, mijn Redged statief met balhoofd ook eens gewogen en kom op 1640 gram in totaal....valt me nog niet tegen voor een 2e handsje van €60,-. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een vraag voor de vogelfotografen; monopod ja of nee.
BerichtGeplaatst: 19 feb 2021 17:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd en veel plezier met je aanschaf. :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed