Het is 27 apr 2024 19:15



Auteur De EF extender 2.0 iii in de praktijk
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 01 mei 2021 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na lang wikken en wegen en na heel veel reviews te hebben gelezen en bekeken heb ik uiteindelijk de Canon Extender 2.0 iii aangeschaft. Het beeld dat ik kreeg na al die reviews was niet bepaald eenduidig. De een vond het verlies van kwaliteit in de foto te dramatisch en de ander vond dat dan weer enorm meevallen. Het is natuurlijk ook erg afhankelijk waar je de extender voor wilt gaan gebruiken.
Uiteindelijk heb ik dus besloten om voor zelf een oordeel te vormen over deze extender en heb ik er 1 aangeschaft. Vandaag heb ik hem ontvangen en ben er meteen mee op uit getrokken.

Een paar van de foto's die ik heb gemaakt zien jullie hieronder. Ik heb de foto's verder nauwelijks bewerkt (enkel de kleur wat opgehaald daar waar nodig). Tot nu toe ben ik ben ik positief verrast door de kwaliteit en scherpte van de beelden. Morgen neem ik de extender ook nog even mee naar het voetbalveld om de test daar verder voort te zetten.

Fotografie

f/7.1 1/800 400mm ISO1250 (EF70-200mm f/2.8L USM +2x III)


Fotografie

f/8 1/800 400mm ISO1000 (EF70-200mm f/2.8L USM +2x III)


Fotografie

f/8 1/800 215mm ISO1000 (EF70-200mm f/2.8L USM +2x III)


Fotografie

f/8 1/800 230mm ISO3200 (EF70-200mm f/2.8L USM +2x III)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 01 mei 2021 21:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 2 en 3 zien er qua detail prima uit.
Foto 1 en 4 vind ik vooral in het gelaat minder.

Fifty fifty dus.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 02 mei 2021 10:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg Frans en vooralsnog een beetje Hawkers, maar voor dat definitieve oordeel heb ik eigenlijk een gelijkende foto nodig zonder die 2x extender.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 02 mei 2021 11:18 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In het verleden was het inderdaad zo dat het vaak niet goed werkte met zoomlenzen, maar met de huidige spiegelloze camera's en huidige lenzen gaat het vaak best wel goed....het is naar mijn idee niet alleen de combinatie lens + teleconverter die de kwaliteit bepaald, maar ook de camera telt mee, dus de hele combinatie moet 'kloppen'.
Ik weet dat het bij Sony met een Sony A9 nog beter werkt dan met een Sony A7III(die ik bezit), maar ook ik krijg met m'n A7III, Sony 200-600mm + Sony 1,4x teleconverter best wel goede resultaten bij voldoende licht......ik ben er ook achter dat een A9 met deze combinatie bij F/9 al goede resultaten geeft en ik moet met m'n A7III naar de F/13 wil het voor mij acceptabel zijn, maar ik weet ook dat ik een beetje een zeikerd ben wat betreft scherpte en details. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 02 mei 2021 12:48 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24523
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Technisch heb ik hier geen verstand van, op het beeld afgaand volg ik Frans (overigens vind ik F4 wel een leuke foto).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De EF extender 2.0 iii in de praktijk
BerichtGeplaatst: 16 mei 2021 21:41 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat - wat je ook van de resultaten vindt - je niet moet vergelijken met dezelfde lens zonder extender - want dat zal altijd wat beter zijn - maar met een zoomlens op 400mm. En in dat laatste geval is het nog maar de vraag of dat wel zoveel betere resultaten geeft.

Ik zie wel wat Frans bedoelt bij foto 1 en 4, maar de grote vraag is natuurlijk of de lens daar wel de oorzaak van is, zeker gezien foto 3 wel goed in de smaak valt.

Hoe scherp het nou is kan ik niet beoordelen zo, daar heb ik een hogere resolutie voor nodig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed