Het is 28 apr 2024 05:51



Auteur welke monitor voor bewerking
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 01:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goeden dag.
Ik zoek wat tips en adviezen voor een nieuwe monitor.
Budget is niet zo heel breed max 400/500 euro.
Liefst wat ik wil is minimaal 4k 32inch en ik begrijp dat ips beste is voor foto bewerking?

Ik gebruik momenteel BenQ XR3501 maar ben daar heel erg tevreden mee alleen met bewerkingen dat ik er toch langs zit en snel ''ruis'' lijkt te hebben maar dat het gewoon pixels zijn en curved werkt niet echt mee met beelden recht zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 08:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2767
Woonplaats: Wolvega
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
https://www.coolblue.nl/advies/monitor-voor-fotobewerking.html

Misschien heb je hier wat aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 10:03 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40729
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je echt een scherm wilt hebben dat de juiste kleuren en zwart en wit weergeeft dan zou ik niet kijken naar een 32 inch scherm in die prijsklasse, maar iets kleiner en dan inderdaad zoiets als een Eizo.
Ik heb een aantal jaar geleden ook een ander scherm gekocht en toen best wel veel uitgezocht en vergeleken en ook mijn budget lag zo rond de €500,- à €600,- en ik ben toen uitgekomen bij dit scherm:
https://tweakers.net/pricewatch/325346/eizo-coloredge-cs230-zwart/specificaties/

https://www.eizo.nl/fileadmin/content/d ... 014-09.pdf

Die is nu waarschijnlijk niet meer leverbaar(misschien als je heel goed zoekt), maar er zal vast een vervanger voor in de plaats gekomen zijn.
Wat ook heel fijn is is dat het scherm zichzelf kalibreert om de zoveel tijd die je zelf in kunt stellen.....ik heb 'm ingesteld zodat ie om de 250 uur zich opnieuw kalibreert.
Bij Eizo hebben ze grof gezegd 3 verschillende types monitoren, de CS en CG zijn vooral geschikt voor beeldverwerking, dus vaak fotografen, waarbij de CG qua prijs er flink bovenuit steekt, die is eigenlijk voor professioneel gebruik.
Ze hebben ook nog de EV-serie, maar die is eigenlijk meer geschikt voor algemeen gebruik, dus gewoon kantoor en zo.
Waar je ook op kunt letten is of er Coloredge voor staat, dan is het meest geschikt voor beeldverwerking, terwijl de Flexscan meer geschikt is voor algemeen gebruik.

Zoals gezegd zou ik me niet blind staren op een groot scherm, maar liever iets kleiner en dan wel de juiste weergave.
Fotosmurf en Rob Oliver van dit forum hebben toentertijd ook de Eizo CS230 gekocht en zijn er voor zover ik weet ook nog steeds tevreden mee. :)

Hier nog het topic met mijn vragen over het Eizo scherm: viewtopic.php?f=36&t=95123&start=0


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 12:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik heb op moment deze gezien Eizo ColorEdge CG223 wel 2de hands 3000 uur voor 350 euro met lichtkap en kalibratie systeem er bij.
ik weet alleen niet zo goed wat nette en goede prijzen zijn is even heel anders als game monitor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 12:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40729
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
2e hands prijzen van monitors heb ik me ook nog nooit in verdiept, dus kan ik niet bij helpen.

Misschien dat je de 2e hands prijzen zo hier en daar nog wat kunt vergelijken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 welke monitor voor bewerking
BerichtGeplaatst: 30 apr 2021 18:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben eens door je foto's gegaan hier.
Zie eigenlijk nergens rare afwijkingen die te maken zouden kunnen hebben met je beeldscherm(instellingen).

Zou zeggen geef je geld aan wat anders uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed