Het is 27 apr 2024 07:52

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur EOS R6
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 17 mei 2021 05:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zou deze camera het ook goed doen met adapter en de Sigma 150-600 mm lens ?


Andere voor en/of nadelen van deze camera die je wilt delen zijn altijd welkom.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 17 mei 2021 23:52 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik heb gelezen dat dit goed werkt.

Als het alleen om foto's gaat en niet om video heeft deze camera maar 2 "nadelen": De prijs is misschien wat hoog, en hij heeft niet meer dan 20Mp. Als de prijs geen punt is en 20Mp is genoeg, dan is de camera eigenlijk perfect. O ja, als je van een spiegelreflex komt dan valt hooguit de batterijduur wat tegen. Maar dat is inherent aan spiegelloze camera's. Daar staan wel veel voordelen tegenover. Bijvoorbeeld oogherkenning, en dat werkt ook bij vogels.

Ik heb nu zelf de R5, en dat is eindelijk de camera die alles doet wat ik wil, vooral wat betreft de AF. Als er een kleuter op me af rent en ik doe een burst dan zijn alle foto's scherp bij 105mm&f/2.0 (ook een sigma lens). Dat is beter dan ik had durven hopen.
De R6 is - voor foto's - nagenoeg dezelfde camera, grootste verschil is eigenlijk dat je 20Mp hebt in plaats van 45Mp. Maar 20Mp is natuurlijk ook zat, zeker als je het meest met zoomlenzen in de weer bent. Ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden. Bestel vooral een R6, daar wordt je blij van. En neem - als je geen drop in filter adapter nodig hebt - een control ring adapter. Dan heb je 3 wieltjes en de control ring. Zalig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 00:10 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien een dag zo'n camera met adapter huren om het uit te proberen....bij de meeste winkels krijg je je huurbedrag weer terug als je besluit om de camera te kopen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 11:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je wel DE2_186 en Ron.

Als je de camera koopt heb je ook 4 weken bedenktijd om hem eventueel terug te sturen.
Dus dat is ook geen probleem.

Over die 20 mp. twijfel ik inderdaad......

Hij zou het meest op de 100-400mm. staan omdat ik die meestal meeneem als ik op pad ga en uit de hand wil fotograferen.

De R5 is echt te duur voor mij omdat het ook niet mijn enige camera is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 13:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Naast de vier weken bedenktijd stellen cameraverkopers soms ook limieten aan hoeveel foto's je dan mag maken, en dat kunnen ze checken aan de hand van de shutter count (mijn ervaring is dat dit niet altijd gebeurt overigens). Soms wordt dat op 10 foto's gezet. Dat is natuurlijk veel te weinig. Het is ook de vraag of een cameraverkoper zo'n limiet mag stellen, want volgens de wet mag je het product uitproberen, en daarbij wordt in de wet het midden gelaten wat dan genoeg is om uit te proberen. Of 10 foto's dan stand houdt bij een rechter of geschillencommisie bij zo'n complexe camera met een sluiter die 200.000x mee moet kunnen gaan, dat kan je je afvragen.

Ik vind het nooit een gek idee om een camera te testen, maar als je van een spiegelreflex af komt dan is denk ik 1 dag vrij weinig. Niet dat het allemaal heel moeilijk is of zo, maar het kost gewoon tijd om zaken uit te vogelen, vooral wat betreft autofocus en customizatie van functies voor knoppen en wieltjes.

Ik zou daarom eerder naar een camerashop gaan om dingen te testen die je vrij vlot kunt testen. Zaken als "hoe bevalt de elektronische zoeker", of "hoe bevalt de ergonomie" (hou bij dat laatste in gedachten dat je functies van wieltjes en knopjes anders kunt indelen). Daarvoor kan je de camera 1 dag huren, maar proberen in een shop volstaat ook. Als je je eigen SD-kaartje meeneemt mag je ook vast wel een foto van 20Mp nemen. Maak ter plekke ook een foto met je eigen camera met dezelfde lens, dan heb je referentie.

Op basis van het gevoel wat je krijgt in de camerashop en het thuis bekijken van de foto's zou ik dan gewoon de beslissing nemen: jumpen of niet. Dat klinkt misschien gek, maar eigenlijk ben je zo 6 tot 12 maanden verder voordat je echt goed genoeg weet wat je met een camera kan. Bevalt het dan na die tijd niet, dan zou ik gewoon verkopen, en het verlies nemen. Maar ik denk dat de kans heel klein is dat het niet bevalt. Afgezien van de resolutie is dit eigenlijk het beste wat je op dit moment kunt krijgen, en als dit je niet bevalt dan ben je met je eisen je tijd wel flink vooruit..... En jezelf vastleggen op alleen maar spiegelreflexen dat staat gelijk aan nooit meer upgraden, want er komt hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe full frame spiegelreflex meer van Canon.

Belangrijk is of je uit de voeten kunt met de electronische viewfinder, maar dat is te testen in de shop. De resolutie ook. De batterijduur is wel google-baar (liever een forum dan de formele rating, want de formele specs zijn onrealistisch pessimistisch). Misschien ook een punt van aandacht is compatibiliteit van bestandsformaten (RAW, CR3, heif) met bewerkingssoftware. Maar daarvoor hoef je niet naar een shop, dat is online uit te zoeken.

Naast die aandachtspunten zal alles beter zijn en ik denk ook beter bevallen dan wat je nu hebt. Het is niet zo dat ik alles wat nieuwer en duurder is beter vindt. Ik heb ook wel eens 2 weken een camera (A6600) van a tot z uitgeprobeerd die op papier geweldig was, maar in m'n handen een ramp, en die heb ik dus gewoon weer teruggestuurd. Maar naast de genoemde aandachtspunten, met die R6 lijkt het me echt heel moeilijk om iets te vinden om ontevreden over te zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 17:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat me vooral aanspreekt is de beeldstabilisatie in de camera.

Je zag bij veel reacties over de 5D mark IV dat deze camera een batterij vreter was.
En dat valt eigelijk ook heel veel mee.

De bewerkingssoftware.......
Of het gaat met mijn 8/9 jaar oude Apple is nog de vraag
Ik heb ook DPP dus dat kan ik wel uitzoeken en of dat gaat.
Met mijn andere programma's zal ik het ook moeten proberen op te zoeken.
Ik zeg proberen want daar heb ik weinig tot geen verstand van.
Maar ik ga mijn best doen.

Bedankt voor de extra uitleg :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 17:18 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet of de in-camera stabilisatie (IBIS) ook werkt met lenzen de geen RF zijn. Is wel een belangrijk puntje. De RF lenzen zijn niet goedkoop. De adapter op mijn CanonR werkt perfect.

Dit kwam ik tegen,

Re: EOS R6 IBIS with EF Lens
Options
‎10-23-2020 09:46 PM

It is odd that Canon is downgrading the IBIS for EF lens or making it unavailabe. The fact that I don't see IS mode On/Off in the menus means that IBIS is unavailable. I thought using the canon mount adapter ef-eos r performance with EF lens would be comparable to RF lens. But, now it seems with EF lens the Canon R6 is similar to DSLR as far as image stabilization is concerned. Disappointed!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 17:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ab59 schreef:
Ik weet niet of de in-camera stabilisatie (IBIS) ook werkt met lenzen de geen RF zijn.

Ik neem aan van wel, dit is bij Sony in ieder geval wel zo en dat is ook het grote voordeel van de in-camera stabilisatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 17:44 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zie bovenstaande opmerking, al eerder vernomen dat dit niet werkt. Maar spreek niet uit ervaring


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 17:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vreemd, zal toch niet veel verschillen van Sony denk ik?! :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 18:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Verschil misschien tussen Sony en Canon :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 19:06 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ab59 schreef:
Ik weet niet of de in-camera stabilisatie (IBIS) ook werkt met lenzen de geen RF zijn. Is wel een belangrijk puntje. De RF lenzen zijn niet goedkoop.


Het is een beetje een complex verhaal, maar als ja-nee vraag gesteld is het antwoord ronduit "ja dat werkt".
Bij lenzen zonder stabilisatie is het zo dat bepaalde (dure) RF primes beter gestabiliseerd worden dan EF primes, omdat de RF primes meer ruimte laten aan de sensor om te bewegen ter compensatie van trillingen dan EF lenzen, die daar niet op ontworpen zijn.
Bij lensen met stabilisatie werken IBIS en in lens stabilisatie (ILIS) beter samen als het om RF lenzen gaat. Bij EF lenzen met stabilisatie is die samenwerking er niet. Ze werken dan wel tegelijk, maar doen onafhankelijk een eigen taak.

Er zijn lijstjes met lenzen met per lens veel te optimistische waardes over hoeveel stops je krijgt met en zonder IBIS. Praktisch: Met mijn Sigma 50mm f/1.4 Art kan ik er bij 1/20ste er vanuit gaan dat ik een echt scherpe foto krijg bij 45Mp. Zonder stabilisatie is dat 1/125ste. Met mijn EF 24-70mm f/2.8 mkII heb ik 1/30ste met IBIS nodig. Zonder is dat 160ste.
Dus op dit soort standaard brandpuntsafstanden krijg je zeker een goeie twee stops, en dat is dan met EF-lenzen, ook third party.
Bij mijn Sigma 105mm f/1.4 Art gebruik ik nooit langer dan 1/125ste, dus ik weet niet precies met hoe lang ik weg kom bij die lens. Zonder IBIS heb ik 1/250ste nodig.

De RF 50mm f/1.2 is een lens die wel meer stabilisatie van IBIS krijg dan mijn Sigma f/1.4 Art, maar die Sigma heb ik 2ehands voor 350 euro, en de RF f/1.2 gaat nieuw voor 2300, dus voor dat prijsverschil kan ik daar wel mee leven. :)

Niet alle RF lenzen zijn gruwelijk duur. Er is een 35mm f/1.8 en 85mm f/2.0, en die zijn relatief betaalbaar. De RF 24-105 f/4.0 L is ook nog wel te doen. Voor andere L zooms die vaak echt te duur zijn in de RF mount kan je gewoon uitwijken naar (gebruikt) EF-glas van Canon of Sigma. Voor dure f/1.2 primes kan je uitwijken naar (gebruikte) f/1.4 lenzen van Canon of de f/1.4 Art primes van Sigma. Natuurlijk zijn de RF lenzen zo hier en daar soms wel eens een haartje beter. Maar het is echt geen wereld van verschil, en de prijs is dat duidelijk wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 19:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gerda-F schreef:
Ik heb ook DPP dus dat kan ik wel uitzoeken en of dat gaat.
Met mijn andere programma's zal ik het ook moeten proberen op te zoeken.

DPP werkt sowieso wel, want dat is van Canon zelf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 19:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
[quote="Ab59"]Ik weet niet of de in-camera stabilisatie (IBIS) ook werkt met lenzen de geen RF zijn. Is wel een belangrijk puntje. De RF lenzen zijn niet goedkoop. De adapter op mijn CanonR werkt perfect.]

Jammer.
Als dat zo is zou dat alles veranderen vrees ik.
Want ik ga geen andere lenzen kopen.

De vraag is dan dat als ze afzonderlijk van elkaar werken of het resultaat dan nog wel zo goed is en elkaar dan niet meer "tegenwerken" ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 20:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben mij er ook in het verdiepen, wilde mijn CanonR inwisselen voor CanonR6.
Ga nog verder op onderzoek. De bovenstaande reactie geeft al veel duidelijkheid, waarvoor dank.
Suc6. Wilde je niet ontmoedigen. :)


Laatst bijgewerkt door Ab59 op 18 mei 2021 20:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 20:54 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zomaar een reactie via google

You can't turn the IS off on the lens and just use IBIS. When you have an IS lens complete control (ON/OFF) of all stabilization is via the switch on the lens. The IBIS function in the menu is grayed out. It's all or nothing. As for a firmware fix, it's doubtful. The RF lenses with IS were designed with this combo in mind. I'm sure some of the extra pins in the mount facilitate this. I am just glad the IS works as well or a tiny bit better with the R bodies

Well, that put a hard stop on my desire to order an R5 as I have at least a dozen L lenses with IS. If the user can't select between lens IS, IBIS, or no stabilization, I guess I will be sticking with the R for mirrorless.

A major let down....


Re: EOS R6 IBIS with EF Lens
Options
‎10-21-2020 12:30 PM

If seems that 5-Axis IBIS may only apply to native RF mount lenses. When you use the EF mount adapter IBIS goes into a degraded 2-Axis mode with some lenses. It would appear that IBIS is disabled entirely with some lenses, too. I know that lens is not a recent release, which may explain why IBIS is not available.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 21:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is niet nodig, om te kiezen tussen IBIS of ILIS, omdat beide werken, maar beide doen een eigen taak. IBIS doet de correctie voor (verschillende) rotatie-bewegingen, terwijl ILIS op-en-neer en heen-en-weer gaande bewegingen doet. Het is dus NIET zo dat er overshoot ontstaat door dat twee systemen samen opgeteld een dubbele correctie doen als je EF lenzen gaat gebruiken. Één van de beide systemen uitschakelen is dus ook niet nodig.

Bij RF lenzen is er samenwerking tussen IBIS en ILIS ook voor op-en-neer gaande en heen-en-weer gaande bewegingen, waardoor RF lenzen hierin effectiever gestabiliseerd zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 21:22 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ab59 schreef:
If seems that 5-Axis IBIS may only apply to native RF mount lenses. When you use the EF mount adapter IBIS goes into a degraded 2-Axis mode with some lenses. It would appear that IBIS is disabled entirely with some lenses, too. I know that lens is not a recent release, which may explain why IBIS is not available.


Als bovenstaande klopt dan houdt dit eigenlijk in:
- je bestaande lenzen worden gestabiliseerd op de nieuwe camera met hun eigen ILIS
- de camera voegt daar nog extra typen stabilisatie aan toe met IBIS
- echter, met RF lenzen is dat nog uitgebreider dan met EF lenzen, dus daar zit wel een verschil
- soms wordt er geen IBIS toegevoegd.

Wat er dan staat is: Je stabilistatie is altijd minstens even goed als op een spiegelreflex, meestal nog iets beter, alleen wordt er met RF lenzen nog meer toegevoegd.

Mijn vraag is dan: Wat is dan het probleem? Je krijgt op je nieuwe camera met je bestaande EF lenzen minimaal dezelfde prestatie, en vaak beter. Daar kan je toch moeilijk ontevreden over zijn? En dat is dan nog afgezien van de vraag of je de extra prestratieverbetering bij RF lenzen dan nog hebben het verschil kunt waarnemen met lenzen die "alleen maar de normale prestatieverbetering hebben."

Maar goed, naast alle theorie merk ik in de praktijk een goede 2 stops in het bereik van een standaardzoom bij lenzen die zelf geen stabilizatie hebben. Dat is bottomline waar het om gaat, en ik denk dat dit is wat voor de meeste mensen het belangrijkst zal zijn. Ik wil ook prima over die theorie doorspitten een haartjes kloven over wat nou de exacte verschillen zijn (vind ik wel leuk), maar de kunst is denk ik wel om de verschillen tussen EF en RF goed in perspectief te blijven zien, want het idee dat EF lenzen niet zouden profiteren van IBIS is een idee wat makkelijk ontstaat (iets met bomen en bos enzo), maar wat toch echt gewoon niet klopt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 21:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Duidelijke reactie, schept weer wat licht in het donkere bos. Bedankt voor je reactie.
Nu een ander probleem oplossen, moeder de vrouw zover krijgen. :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 EOS R6
BerichtGeplaatst: 19 mei 2021 04:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Inderdaad tof om zo een leuke reactie te krijgen waar je echt wat aan hebt.
En dat dan ook nog positief uitvalt.


Oja moeder de vrouw zal in mijn geval niet moeilijk doen :rof :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed