Het is 27 apr 2024 20:20



Auteur vergrotingsfactor objectief
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 09:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Hoe kun je de maximale vergroting van een lens interpreteren?

Ik vind het leuk om mijn katten binnenshuis te fotograferen, dit probeer ik dan met een egale achtergrond. Maar mijn katten vinden vooral mij leuk en komen naar mij toe... Met mijn 50mm 1.8 lens heb ik dan het probleem dat ik ze niet kan overtuigen op de plek te laten blijven die ik voor ogen heb en ze terwijl helemaal op de foto te krijgen. Nu heb ik overwogen ze beter te trainen, maar het blijven katten natuurlijk :D
Dus mijn idee was een lens met een grotere hoek en kwam zo uit op de canon 24mm 2.8. Hierover las ik goede reviews en deze past zeker in mijn budget. Maar nu zag ik net ook een occasion van de Sigma 30mm 1.4, welke ook goede reviews heeft en in mijn budget past. En lichtsterker, maar wel weer een kleinere hoek.

Maar nu staat er als minpunt bij de 30mm vermeld dat deze 'maar' een vergroting van 1:10 heeft en ik begrijp het zo dat het voorwerp op de minimale scherpstelafstand (=40 cm) dan dus 10% van de originele grootte op mijn sensor inneemt. Dus stel kat is 40 cm hoog, dan is dit 4 cm op mijn sensor (sensorgrootte is 22.3 × 14.9 mm (APS-C format)). Dit past dus niet, maar kun je dan stellen dat als je de afstand verdubbelt, dus 80cm afstand, het onderwerp de helft aan grootte op mijn sensor inneemt? Dus nog maar 2 cm? Of werkt dit anders?

Bij de 24mm canon is de Maximale vergroting: 0,27x en de minimale focusafstand 16 cm. Als ik dit uitreken met bovenstaand idee, kom ik ook op een afstand van 80 cm uit om ze helemaal op de foto te krijgen. Dus wat dat betreft ontlopen ze elkaar dan niet echt qua afstand nemen. Bij mijn 50mm is dat toch 140 cm dan.

Iemand toevallig ervaringen met beide lenzen? Ik neig nu naar de Sigma, want bij binnen gebruik toch meer licht en een mooiere bokeh. Maar de 24mm zal waarschijnlijk beter bruikbaar zijn bij landschappen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De vergrotingsfactor wordt berekend voor de kortste scherpstelafstand van het objectief.
Je berekening klopt niet echt dus. Als je een beetje wiskundig bent kan ik het je wel een keer voorrekenen.
Maar simpel is in te zien dat hoe verder je afstand tot het onderwerp hoe kleiner je onderwerp op de sensor wordt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 09:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Dank je Frans, maar dat zeg ik toch ook? Althans zo bedoel ik het :). Op de kortste scherpstelafstand geldt de gemelde vergroting dus? En als je de afstand tot je onderwerp verdubbelt, halveert dan de grootte op de sensor? Of gaat dit anders?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 10:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet goed gelezen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 11:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
https://wetenschapsschool.nl/chapter/Licht_7_De+lenzenformule.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 09 aug 2021 17:08 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 66
merci!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 09 aug 2021 22:06 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gewoon googelen op de "lensnaam" en "minimum focus distance" danwel "mfd". Scheelt een hoop gereken.
The digital picture heeft vaak heldere spec lijstjes, en dat vindt google ook want die zit meestal bij de eerste links.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vergrotingsfactor objectief
BerichtGeplaatst: 10 aug 2021 05:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De definitie van kortste scherpstelafstand (bij in ieder geval Canon) is de afstand van voorwerp tot sensor.
Dat maakt het rekenen met de lenzenformule niet eenvoudiger.

PS De meeste camera's hebben een symbool boven op de body – een cirkel met een streep erdoor – dat de positie van de sensor aangeeft. Dit helpt je om de scherpstelafstand te bepalen, die bij close-upfotografie sterk kan verschillen van de afstand tussen het onderwerp en de voorkant van het objectief.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed