Het is 27 apr 2024 22:37



Auteur Sony DSC F505V
 Sony DSC F505V
BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 23:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1
Mijn eerste digitale toestel was een Sony DSC F505V. Bij de introductie in 2000 was dit een topmodel. Na acht jaar dienst werd deze vervangen. Afgelopen voorjaar besloot ik om nostalgische reden eens te kijken of hij een tweede leven kon krijgen. Na wat soldeerwerk met het vervangen van de defecte interne back-up batterij doet het toestel het weer. Alleen de flitser is overleden. Accu's zijn nog steeds te koop!

Problematischer wordt het met de Sony Memory kaartjes. De eerste generatie had een capaciteit van 8 tot 128 Mb. Dit waren paarse cards van ongeveer 5 cm lang. Dergelijke kaarten zijn niet meer te krijgen. Als iemand ze nog heeft houd ik mij aanbevolen.

Via Marktplaats heb ik een een paar kaarten kunnen bemachtigen uit de duo-pro serie en die zijn met een adapter ook in het slot van de F505V te plaatsen. Deze kaartjes zijn 512 Mb, 1, 2 en 4 Gb. Bij het plaatsen krijg ik de foutmelding C:13:01. Ik kan me vaag herinneren dat we +/-15 jaar geleden overwogen hebben wat van deze kaartjes aan te schaffen, maar het is er nooit van gekomen. Het toestel werd uiteindelijk vervangen door een Canon Powershot G9.

Toch vraag ik mij nu af waarom ik die foutmelding krijg. Mogelijk is de <duo-pro> adapter stuk, maar dat kan ik niet testen. Waarschijnlijker lijkt mij dat de F505V geen grotere kaartjes aan kan dan de ongeveer 128 Mb? Weet iemand dat? En is dat omzeilen? Wat ik dan verwacht is dat een kaart van 528 Mb dan toch voor 128 Mb 'zichtbaar' zou moeten zijn; net als bij harde schijven e.d. Maar dat is dus niet het geval. Ik ga ervan uit dat de software van F505V op Linux is gebaseerd.

Schoonmaken van contacten bij fout C:13:01, zoals ik op internet vond, helpt (voorlopig nog) niet.

Dank voor het antwoord.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Sony DSC F505V
BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 23:16 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zal je post nog even open laten staan om niet al te flauw te doen. Maar dit is een foto beoordelingssite met hooguit een extra mogelijkheid voor uitwisselen van technische details voor leden onder elkaar.

Mocht je foto's willen plaatsen ter beoordeling dan ben je uiteraard van harte welkom hier, en kun je jezelf introduceren in dit forum


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony DSC F505V
BerichtGeplaatst: 15 aug 2021 08:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Handleiding kwijt?

https://handleidingkwijt.com/sony-cyber-shot-dsc-f505v-digitale-camera/

Pagina 65 nederlandstalig deel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed