Het is 27 apr 2024 07:28



Auteur aanschaf camera
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 00:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 391
Woonplaats: Gouda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Even een vraag voor een vriendin.

Zij wil beginnen met fotograferen, tot nu toe alleen wat foto's gemaakt met mobiel/kleine pocketcamera. Geen ervaring verder, zal dus in het begin op de automaat fotograferen. Wil in de toekomst wel een beginnerscursus gaan volgen.

Doel: weekenden op de camping, beetje bloemen, landschap foto's. Foto's van kleinkinderen. Maar soms ook een eekhoorn/vogel op de camping.
Verder voor op vliegvakanties naar de zon. Steden/strand/natuur.

Wensen: niet te duur, tot 600/700 euro, liefst geen lenzen wisselen, maar zoom. Met een kantelbaar display. Wel een beetje goede kwaliteit foto's. Geen nabewerking.

Ik dacht zelf aan iets van een Panasonic Lumix DMC-FZ1000 of zo?

Iemand een tip?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 01:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat zou kunnen, of een Sony RX10 III of IV.....die III staat 2e hands ook te koop voor rond de €700,- en heeft een zoombereik(omgerekend naar FF) van 24-600mm en met de 1 inch sensor best nog wel redelijke kwaliteit.
Hier bijvoorbeeld, ook nog met garantie:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... yjpCqGnI7r

Of een 2e hands systeemcamera met een zoomlens, bijv. een Sony A6000 of A6300 en daarbij een zoomlens met redelijk bereik.

Even snel op Marktplaats gekeken en zag bij deze staan:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ccessoires

Een A6000 is 2e hands nog wat goedkoper....met dezelfde lens:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/fotocamera-s-digitaal/m1810796600-sony-a6000-set

Of probeer 1 van deze systeemcamera's 2e hands te kopen zonder lens en koop er een superzoom(18-200mm of 18-270mm van Tamron of Sigma of zo) bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 10:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier een handige site.

https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-fz1000

Vooral het laatste hoofdstuk waarin je voorbeeeldfoto's kunt zien gemaakt met de Lumix.

Dat eekhoorntje of vogeltje op de camping is de grootste uitdaging.
Zitten vaak niet in volle licht en maximaal inzoomen levert niet optimale prestaties.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 12:05 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Of gewoon zoiets en daar zit alles wat je nodig hebt ook bij, ook al een 18-200mm: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... mron-macro

Ik heb jaren met een A77 en daarna een A77II gefotografeerd, tot ongeveer 2 jaar geleden.
Is een hele fijne en snelle camera, hij kan alleen qua ruis niet opboksen tegen m'n huidige Full Frame camera, maar ik denk dat dat in vergelijk met die Bridgecamera's zoals de Panasonic wel een heel stuk beter zal zijn, ook qua details en fotograferen in moeilijke omstandigheden kun je veel beter een A77 hebben dan een Bridgecamera.
Het nadeel is natuurlijk wel dat het wat zwaarder en groter is.

Als je bij mijn weekfoto's kijkt dan zijn de foto's t/m 2019 gemaakt met de A77 en A77II, dus alleen de laatste 5 niet: gallery/search.php?user_id=4168


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 13:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet dat fran tegenwoordig een Ricoh GRIII heeft en daar fraaie beelden mee maakt. Wel net ietsje duurder.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 18 feb 2022 16:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien tijd voor een steen in de vijver, dus daar gaatiedan:

Is het niet een idee om die eekhoorn en vogel te laten zitten en gewoon met de telefoon te blijven fotograferen?

Voor een beetje bewegenlijke kleinkinderen bij niet al te veel licht kan een camera op zich ook wel een verschil maken, maar als je niet de moeite wilt nemen om naar een prime te wisselen en je gebruikt een donkere zoom met een groot bereik dan is het verschil met een telefoon eigenlijk niet zo groot.

Wil je dat verschil echt maken dan moet je er volgens mij wel wat meer budget tegen aangooien en eigenlijk ook bereid zijn om af en toe een lens te wisselen. Ik wil daarmee niet zo zeer aangeven dat 700 euro zo weinig zou zijn, het is meer dat telefoons tegenwoordig best goed zijn, zeker als je een deel van dat budget in een betere phone stopt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 20 feb 2022 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 391
Woonplaats: Gouda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Iedereen bedankt voor jullie moeite, ik ga alles doornemen en de tips aan mijn vriendin doorgeven.

@telescoop, het is voor een vriendin, ik wissel wel lenzen :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 20 feb 2022 16:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien moet je op marktplaats een M50 + ef-m 18-150mm IS stm scoren, dat zou zo rond die prijs wel moeten lukken.

En dan daarna een flinke portie lens-wissel-evangelie er in douwen en hopen dat ze te bekeren valt tot een Viltrox EF-ef-m adpater en ef-s 55-250mm stm voor die eekhoorn, een sigma 18-35mm f/1.8 Art en/of ef-m 32mm f/1.4 voor de kleinkinderen. Beginnen bij de kleinkinderen natuurlijk. En alles 2e-hands, dan hoeft het helemaal niet zo duur te zijn.

Als gebruiksgemak belangrijker is dan budget zou ik de eekhoorn echt laten zitten en naar een Sony A7C + 28-60mm kitlens kijken.

Mijn partner vroeg wat voor haar een goede camera zou zijn als vervanging van de 70D en toen heb ik direct maar op DXO-mark de beste telefoon voor foto's uitgezocht. Ik denk dat jouw vriending net zo'n geval is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 20 feb 2022 20:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat is een goeden als beginner setup zou je kunnen gaan voor nikon d700/d7100 met een 18-80 lens en je kan redelijk inzoomen en kwa kosten bespaar je ook nog op ik gok camara met lens heb je al voor 250/300 euro.
Dit is meer als een tussen stap zodat je fotografie kan leren met redelijk apratuur en mocht het echt iets zijn en beetje onder de knie hebben dat je kan sparen voor sony fuji canon nikon enz


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 20 feb 2022 21:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 391
Woonplaats: Gouda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ook jullie bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aanschaf camera
BerichtGeplaatst: 28 mei 2022 20:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 50
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou voor dat geld een Sony RX10M3 gebruikt aanraden.
Maar de lumix lees ik ook goede verhalen over.
Of wellicht een olympus e-m1 gebruikt met een zoomlens


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed