Het is 27 apr 2024 14:51

Ga naar pagina 1, 2  Volgende



wat koop jij?
Alles nieuw en het beste van het beste 40%  40%  [ 4 ]
Oud maar goud 10%  10%  [ 1 ]
Zo lang de prijs maar goed/laag is 10%  10%  [ 1 ]
Flink gebruikte camara's en lenzen 0%  0%  [ 0 ]
Gewoon gebruikte 2dehandse camara's/lenzen 40%  40%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 10
Auteur Val schade? veel clicks?
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 12:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gezien veel mensen in de fotografie wereld iets hebben van nieuw is best zo min mogelijk clicks en een kleine val is uit zijn boze wand dan is de camara/lens al slecht/niet meer bruikbaar in vele ogen en dat is best jammer.
Zo als somige weten heb ik weinig geld en ik de laatste jaar ook echt niet meer nauw kijk naar clicks of een camara is gevalle of een kras heeft of knopje niet werkt en dat geld ook voor lenzen en bespaar soms wel 200 tot 500 euro uit door dit soort dingen.

Als eerste wat ik kan zeggen is mijn nikon 14-24mm lens is bij de vorige eigenaar van anderhalfe meter van statief gevallen op een betonnen grond en tot overmaat van ramp heb ik die nog keer laten vallen van halfe meter hoogte op stoeptegels de zonnekap is gebroken, maar kwa scherpte prima niks over te zeggen en stelt gewoon scherp (heb nu in totaal al meer dan 20.xxx foto's gemaakt en geen 1 keer dat de scherpte miste)
Fun fact gistere toen ik door de foto's van nasa kijk kwam ik jawel de nikon 14/24 tegen die hun gebruiken zonder aanpasingen en dat zegt veel.

2de voorbeeld is mijn nikon d800 oud beesje rubbers zijn niet netjes meer knoppen zijn wat losjes aan het worden en die camara stond te koop met 246,xxx clicks voor 300 euro over een tijd van paar maanden ik doe bod van 250 inc verzenden en ik kocht de d800, kijk nu eens op marktplaats de gemidelde prijs is rond de 500 tot 800+ euro euro en ik heb in tussen tijd al meer dan 20.000+ clicks gemaakt en nergens last van.

Ik moet wel zeggen het is altijd op passen en er bestaat een kans dat apratuur toch kapot kan gaan voorbeeld van het aantal clicks en camara's die kapot gaan verschil tussen -100.000 en +200.000 clicks is 2/3% procent wat kapot gaat en als je de cijfers langs de 500.000+ clicks legt dan loopt het iets op naar 3/5% wat is 5%, van de 100 camara's gebeurt er bij 5 iets of gaan kapot als je daar je prijs op kan besparen van inplaats 800 te betalen met minder clicks 150.xxx bevoorbeeld een camara voor 250 euro met 250.xxx clicks is een besparing van 500+ euro dan kan je in het ergste geval nog altijd 2 andere camara's kopen.

Hier nog paar testen wat mensen gedaan hebben met camara's bizar!
Een bizare test van nikon d3s in water regen vallen noem het maar op en blijft werken.
https://www.youtube.com/watch?v=TBB-CvqjdCE

En nog een test van canon 7d.
https://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 12:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een camera zal ik niet snel 2e hands kopen en niet zozeer omdat de camera een grotere kans heeft om kapot te gaan, maar omdat je dan toch ook weer verouderde techniek hebt .
Ik zou nu ook graag de A7IV hebben i.p.v. de A7III die ik nu heb, is toch allemaal weer net wat sneller, eye-autofocus voor vogels en wat meer Megapixels, dus nog wat meer ruimte om te croppen en dat is bij o.a. vogelfotografie soms best handig.
Lenzen heb ik geen probleem mee om die tweedehands te kopen, ik heb een Sony 12-24mm F/4, een Sony 24-105mm F/4 en een Samyang 35mm F/2.8 tweedehands gekocht en die doen het nog steeds perfect.
Ik zal niet van die hele oude lenzen aanschaffen(die had ik wel bij m'n vorige Sony A-mount camera), omdat ik niet met adapters wil werken op m'n huidige camera.
Bij m'n vorige camera had ik lenzen uit 1985 en 1989 en die lens uit 1989 zat 9 van de 10 keer op m'n camera. :D
De poll heb ik niet ingevuld, omdat deze optie er niet bij staat. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 12:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24522
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren is het nieuwe Fuji vlaggenschip, de X-H2S, aangekondigd :proost

(Maar ik wacht nog even op de X-H2, die "s" voor speed heb ik wss niet nodig)

Gestemd :angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 12:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het hoeft niet nieuw te zijn en ook niet het nieuwste van het nieuwste.

Mijn Fuji X-T1 is inmiddels qua model ook al weer 8 jaar oud.
Mocht deze het opgeven/gestolen worden/in het water vallen denk ik aan een testel van 2 tot 3 jaar oud.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 13:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zelf vind het wel een intresant topic je hebt alle soorten budgeten en 10 jaar gelijden toen ik mijn camara kocht was het gewoon grof geld uit geven en wilde je een instap model hallen betaalde je toch al gauw 500 voor body en paar hondert voor de lensen.
Tegen woordig zou het al mogelijk zijn om onder de 200 euro een fullframe te kopen met lens.
en het ligt er ook aan wat je doet deel je de plaatjes op internet zoals facebook heb je niet het beste van beste nodig maar net als foto beoordelingen bedrijf printen etc dan is duurde weer beter of je wilt gewoon beste hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 13:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vroeger kocht ik nieuw en tweedehands. Ik heb op een gegeven moment gekeken naar mijn "voorraad aan spullenboel", daar eens heel goed over nagedacht, vervolgens verkocht wat ik kon missen en zit nu met een setje waar ik alles mee kan fotograferen wat ik wil fotograferen. Mijn behoefte om nieuwe spullen aan te kopen is hierdoor al enkele jaren gereduceerd naar 0. Omdat ik die optie niet kon vinden, heb ik niks aangevinkt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 15:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik mis nog wel meer opties, zoals mijn eigen afweging.

Ik koop altijd nieuw, maar hoef niet het beste van het beste. Ik kijk vaar de prijs/kwaliteitverhouding, en naar wat ik ervoor over heb.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 17:12 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4264
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik koop bij voorkeur nieuw, echter door het feit dat ik een aantal jaren geleden ontslagen ben ( met een zeer goede ontslag regeling ) kon ik nieuw kopen. Toen de afweging gemaakt waar ik voor zou gaan. Semi prof segment of prof segment. Ik heb uiteindelijk gekozen voor semi prof segment en dat was een goede keuze. Maar dat even terzijde.

Aantal jaren werkeloos geweest en gelukkig sinds 2019 weer werk, wel een terugval in salaris van dik 30% en dat hakte er behoorlijk in. Op dit moment ben ik financieel dan ook niet in staat om het nieuwste van het nieuwste te kopen dus zou dan terugvallen op een jong gebruikte camera als dat nodig zou zijn.

Hoop wel dat mijn huidige camera het nog heel lang uithoudt want die voldoet aan wat ik uit mijn fotografie wil halen. Aantal clicks weet ik niet eens, vind ik ook niet zo boeiend.

Daarbij komt nog dat mijn huidige camera al 2x gevallen is, 1e keer raakte mijn camera los van mijn schoudercamera riem en viel op de grond. De 2e keer zat de camera niet goed op mijn statief en viel op de grond. Schrikken dat wel maar camera bleef gewoon perfect werken. De 1e keer was alleen de zonnekap van mijn lens kapot, de 2e keer geen enkele schade.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2767
Woonplaats: Wolvega
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn budget is vanaf dag 1 dat ik fotografeer niet erg hoog. Tegenwoordig zit ik in een andere positie en kan me wel wat meer veroorloven maar daarbij kies ik bewust dat materiaal wat ik kan betalen en waar ik ergens in de middenmoot qua materiaal zit. ik ben begonnen met een oude bridgecamera van 5 tientjes om te kijken of ik daadwerkelijk wilde fotograferen. Als tiener wilde ik dit maar het was er nooit van gekomen. Toen was het nog analoog en een dure aangelegenheid met al die rolletjes vol mislukte probeersels te laten ontwikkelen. Vanaf 2014 ben ik dan toch begonnen en die camera werd ingewisseld voor een tweedehands setje van een Canon eos 450 d plus twee kitlenzen. Op dat moment helemaal prima een een super verbetering als je van die 5 tientjes camera af komt. Daarna wordt je opnieuw kritischer en kon ik van een vriendin een Eos 700D voor weinig overnemen. Weer een hele verbetering en al dit materiaal is nooit kapot gegaan. Een verjaardagskadootje van de kinderen gekregen, een plastic fantastic 50mm die eigenlijk helemaal niet duur is en ook de EFS 10-18 die helemaal niet duur is maar nu dus wel nieuw. Met deze twee ben ik bijna getrouwd zo vaak gebruik ik ze. Prachtig scherp. Wel een tweedhands Tamron 90mm gekocht. Die doet het ook fantastisch. Mijn camera is dan sinds vorig jaar eindelijk een nieuwe maar hier wel over nagedacht. Fullframe zou betekenen dat het veel geld kost en ik ben geen prof dus in mijn mening niet noodzakelijk. Dan was de vraag ga ik betalen voor superscherp videofilmpjes maken en moet ik zonodig ergens in de natuur internet hebben op de camera. Ik zie het nut er niet van in. Ik wilde wel bij Canon blijven. Eenvoud in het menu, heerlijk. Toen ging de Eos 77D uit de handel. De 80 en 90d waren ver boven mijn budget. Die 77d die eerst bijna 1000 euro koste kreeg ik in de handen voor de prijs van 699 euro. Weer een giga verbetering ten opzichte van de eos700d qua ruisonderdrukking. Mijn laatste wens was een teleobjectief. Die loeizware dingen kan en wil ik niet mee rondleuren op een wandeling. Dus dat spaart eindeloos piekeren over duur materiaal. Lang gespaart en toen wam er een actie bij een lokale fotogroep. Sigma demo dagen en een fikse korting bij aankoop. Ik mocht de Sigma 100-400 contemporary mee naar buiten nemen en een half uur foto's maken en dan thuis op de pc kijken hoe scherp en ruisvrij alles werd. Ondertussen half Youtube gekeken of het echt wel een goede budgetkeus zou zijn. Voor 750 euro was hij voor mij en ik ben er reuze blij mee. Nieuw is hij 899 euro. Ja het is geen 2.8 maar ik sta niet in slecht weer te fotograferen en daarmee slecht licht. Voor mij is het prima zo en is mijn verzameling wel oke zo. We hebben allemaal dromen over wat we willen hebben en we worden steeds hebberiger hier in. Het lijkt alsof de hele wereld ineens op Sony overstapt en minimaal spiegelloos want dat is zo achterhaald ineens. En de fabrikant maar lachen. Soms moet je gewoon tevreden zijn met wat in je bereik is en haal hier zoveel mogelijk plezier uit. Die idioterie dat je mannen tegenkomt met dikke teletoeters op hun monopod en je eens van top tot teen bekijken met een blik van ach weer een huisvrouwtje met haar speelgoedcameraatje die laat ik links liggen. Ik weet mijn beperkingen met mijn materiaal en jullie kennen mijn foto's, zo te zien redt ik mij er prima mee. En gaat mijn camera kapot en is die spiegelreflexcamera uitgestorven dan zing ik de tijd dat ik nog kan fotograferen wel uit met een tweedhands camera van Canon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 19:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ytje een helder verhaal. Als het geld niet op je rug groeit moet je roeien met de riemen die je hebt. Voor een groot deel van de fotografie is geen camera met veel toeters en bellen nodig.
Heb zitten denken of ik voor een vakantie naar Zuid-Afrika een forse telelens wilde aanschaffen. Nee dus. Eenmalig gebruik. Besloten om ter plekke te genieten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 20:55 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Herkenbaar verhaal Ytje. Van Henry trouwens ook.

Zelf heb ik eigenlijk alles tweedehands van Nikon op 1 lens na, die is van Tamron en de enige die ik gloednieuw gekocht heb.

Ik heb wel alles via de Nikonclub gekocht, voelt iets prettiger.
Nooit problemen gehad.

Ik vergis me een beetje. de laatste camera, de Nikon D850 heb ik via een Sony-dag gekocht. Ron was daar en liep er iemand tegen het lijf die zijn 2 maanden oude D850 wilde inruilen voor Sony en Ron wist dat ik op zoek was naar die camera.
Uiteindelijk waren we het eens geworden over de prijs en op dat moment bespaarde ik bijna €1000,-- en ja wat kan er mis gaan in 2 maanden en 700 klicks.

Een goede deal en een beest van een camera, toch leuk die Sony-dagen. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 22:11 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik koop bijna alles 2ehands. Soms koop ik wel bewust 2ehands bij een zaak, zodat er garantie op zit (zoom, stabilisatie). Voor andere zaken juist weer op marktplaats, voor de laagste prijs (vooral vast brandpunt, en handmatig helemaal). De lenzen koop ik het liefste niet-Canon en met de EF-mount, lekker adpater gebruiken. Een beetje risico nemen loont wel, en als je dat vaak doet kan je ook wel een keer een misser hebben.
Ik had laatst een Sigma 24-105mm f/4 Art voor 300 euro die er best brak uitzag en waarvan achteraf bleek dat de stabilisatie het niet deed. Ik heb de verkoper gemaild, en toen ging er nog 100 euro vanaf. Op de 6D is het ook wel een nadeel, maar op de R5 eigenlijk nauwelijks want sensorstabilisatie. Het is een beetje een lompe lens, maar de beeldkwaliteit rond f/5.6 is prima, en de Canon RF versie is 1500 euro. Scheelt gewoon 1300 euro. De Sigma 100-400mm Contemporary heb ik voor 450. De Canon EF mkII is minstens 2000 en de prijs van de RF 100-500mm is nog een paar hemelen verder.... En zo is er een lijstje van lenzen die ik voor een vrij lage prijs heb, en die ook zonder veel verlies weer verkocht kunnen worden.

Voor de R5 heb ik nieuw het volle pond betaald, maar ja, juist door die camera met adapter te gebruiken heb ik relatief betaalbare EF lenzen, zonder AF problemen, en met stabilisatie.
Daarbij is R5 bij hogere ISO's zo goed dat kleine diafragma's nog steeds goed werken. Die Tamron 17-35mm is wijd open een beetje flut, de Sigma 100-400mm Contemporary ook wel, maar een beetje knijpen is geen probleem, en dan komen die lenzen opeens heel wat beter uit de verf. Vaak hoor je dat je vooral genoeg moet besteden aan lenzen en niet zozeer de camera. Ik doe dat bewust een beetje andersom. 1 dure camera haalt heel veel meer uit een hele stapel "flut"lenzen. :-)

Ik was een beetje begonnen met weer eens wat zaken te verkopen, ook een mooi begin gemaakt, maar nu is een beetje gestrand. Misschien ook wel goed, want met de huidige inflatie kan je misschien beter lenzen in de kast hebben dan geld op de bank. De EF 100L macro heb ik achteraf bezien te vroeg verkocht. Het zijn moeilijke tijden om GAS te onderdrukken als kopen rationeler dreigt te worden dan verkopen. :-) Aan de andere kant: De RF 50mm f/1.2 heb ik te laat gekocht. Ik dacht dat die zou zakken in prijs, maar hij is juist omhoog gegaan. Te hoog. Laat maar. Dat scheelt dan weer een aankoop. En dat is ook prima zo, de Sigma 50mm Art is ook best. Prachtige lens, en hij was - ja, 2ehands idd - 2200 euro goedkoper.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2022 23:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb op moment 9 lenzen die ik gebruik en heb nog doos vol andere lenzen en body's waar ik niks mee doe.
achter in zijn de sigma 150-600 c (nieuw gekocht) en de nikon 80-200 (2de hands geen af was bekent met aankoop)
En dan ga je de hele lijst krijgen haha.
Nikon 14-24 (valschade 2dehands werkt top) Nikon 135mm (goedkoop maar in top staat) Nikon 50mm hc (die heeft volgens mij op de zee bodem gelegen geen diafragma bladen) Helios 44 50mm aangepaste Helios (helios zat bij partij er bij van kapote lenzen) kenko 2x teleconverter (van fotosmurf overgenomen) nikon 24/50 en 85mm D (allemaal 2dehands gekocht in top staat)


Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2022 08:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ytje123 schreef:
Soms moet je gewoon tevreden zijn met wat in je bereik is en haal hier zoveel mogelijk plezier uit. Die idioterie dat je mannen tegenkomt met dikke teletoeters op hun monopod en je eens van top tot teen bekijken met een blik van ach weer een huisvrouwtje met haar speelgoedcameraatje die laat ik links liggen. Ik weet mijn beperkingen met mijn materiaal en jullie kennen mijn foto's, zo te zien redt ik mij er prima mee.

Mooi geschreven, en helemaal waar. :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2022 17:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ytje123 schreef:
En gaat mijn camera kapot en is die spiegelreflexcamera uitgestorven dan zing ik de tijd dat ik nog kan fotograferen wel uit met een tweedhands camera van Canon.

of een tweedehands R10 of R7 (met adapter) die tegen die tijd een stuk goedkoper zullen zijn. ;-)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2022 17:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nikkwaus schreef:
Ik heb op moment 9 lenzen die ik gebruik en heb nog doos vol andere lenzen en body's waar ik niks mee doe.
achter in zijn de sigma 150-600 c (nieuw gekocht) en de nikon 80-200 (2de hands geen af was bekent met aankoop)
En dan ga je de hele lijst krijgen haha.
Nikon 14-24 (valschade 2dehands werkt top) Nikon 135mm (goedkoop maar in top staat) Nikon 50mm hc (die heeft volgens mij op de zee bodem gelegen geen diafragma bladen) Helios 44 50mm aangepaste Helios (helios zat bij partij er bij van kapote lenzen) kenko 2x teleconverter (van fotosmurf overgenomen) nikon 24/50 en 85mm D (allemaal 2dehands gekocht in top staat)


Fotografie


Leuke verzameling zo. Welke had je nou die fantastische spinnenfoto's mee gemaakt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2022 21:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de2 daar had ik mijn 24mm lens voor gebruikt met reverse ring.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2022 22:52 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O ja, dat was het. Voor mij een supervoorbeeld van creatief denken, kleine investering en magisch resultaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 03 jun 2022 15:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik kan niet stemmen. Voor mij is het een combinatie. Vanaf ongeveer 1970 heb ik 3x een nieuwe camera gekocht en 1x een lens. De rest 2e hands. Een goede vraag is idd wat je nodig hebt en waar je tevreden mee bent. Ik schiet voornamelijk stilstaande of langszaam bewegende beelden. Waarom zou ik dan een camera willen hebben van 30 + beelden per sec.?
Buiten dat ken ik genoeg mensen die met minder materiaal betere foto’s maken. (Ook mensen die perfecte beelden maken met topmateriaal hoor )
Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Val schade? veel clicks?
BerichtGeplaatst: 03 jun 2022 15:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik vind het best een leuk topic iedereen heeft zo zijn eigen visie op fotografische apparatuur.
en wat je ook terug leest is het maakt niet echt uit wat je hebt als je maar je beoogde kwalteit kan behallen of het nu is met camara van 10.000 euro of 1000 euro.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed