In dit filmpje, v.a. 1:00 ergens, stuitte ik op iets wat ik interessant vond.
https://www.youtube.com/watch?v=MQGcqv8JO2MEr worden hier twee fisheye lenzen vergeleken die een verschillende brandpuntsafstand hebben (12mm en 15mm) maar
dezelfde beeldhoek (180 graden). Ik had er nog nooit eerder bij stil gestaan dat dat kon. Er is daarmee ook een verschil in de mate van vertekening (ik bedoel hiermee field curvature, veldkromming).
Van de 15mm opties zijn er met autofocus (of - waar het vooral om gaat - focus confirmation). Van de 12 mm opties niet. Wat dat betreft weet ik wel wat ik het liefst zou willen. Maar doorslaggevend is het zeker niet, want bij iets kleinere diafragma's is de DOF groot zat dat er genoeg marge is om op de lens te kijken waar je ergens moet zitten.
Veel moeilijker vind ik het om te bepalen welke mate van vertekening in welk (type) situatie het fijnst is. Dat is wellicht belangrijker dan wel of geen autofocus. De in te trappen open deur is natuurlijk dat ik zelf moet ondervinden wat in welke situatie voor mij het fijnst werkt. Dat is heel erg waar. Maar toch ik ga er niet meteen twee kopen, en dus ik moet ik ergens beginnen, en derhalve mijn vraag: zouden mensen wat hints kunnen geven wanneer welk type fisheye het beste werkt?
Bij voorbaat dank.
Gevoelsmatig neig ik -vooroordeelsmatig- naar 12mm met mildere vertekening.