Gezien veel mensen in de fotografie wereld iets hebben van nieuw is best zo min mogelijk clicks en een kleine val is uit zijn boze wand dan is de camara/lens al slecht/niet meer bruikbaar in vele ogen en dat is best jammer.
Zo als somige weten heb ik weinig geld en ik de laatste jaar ook echt niet meer nauw kijk naar clicks of een camara is gevalle of een kras heeft of knopje niet werkt en dat geld ook voor lenzen en bespaar soms wel 200 tot 500 euro uit door dit soort dingen.
Als eerste wat ik kan zeggen is mijn nikon 14-24mm lens is bij de vorige eigenaar van anderhalfe meter van statief gevallen op een betonnen grond en tot overmaat van ramp heb ik die nog keer laten vallen van halfe meter hoogte op stoeptegels de zonnekap is gebroken, maar kwa scherpte prima niks over te zeggen en stelt gewoon scherp (heb nu in totaal al meer dan 20.xxx foto's gemaakt en geen 1 keer dat de scherpte miste)
Fun fact gistere toen ik door de foto's van nasa kijk kwam ik jawel de nikon 14/24 tegen die hun gebruiken zonder aanpasingen en dat zegt veel.
2de voorbeeld is mijn nikon d800 oud beesje rubbers zijn niet netjes meer knoppen zijn wat losjes aan het worden en die camara stond te koop met 246,xxx clicks voor 300 euro over een tijd van paar maanden ik doe bod van 250 inc verzenden en ik kocht de d800, kijk nu eens op marktplaats de gemidelde prijs is rond de 500 tot 800+ euro euro en ik heb in tussen tijd al meer dan 20.000+ clicks gemaakt en nergens last van.
Ik moet wel zeggen het is altijd op passen en er bestaat een kans dat apratuur toch kapot kan gaan voorbeeld van het aantal clicks en camara's die kapot gaan verschil tussen -100.000 en +200.000 clicks is 2/3% procent wat kapot gaat en als je de cijfers langs de 500.000+ clicks legt dan loopt het iets op naar 3/5% wat is 5%, van de 100 camara's gebeurt er bij 5 iets of gaan kapot als je daar je prijs op kan besparen van inplaats 800 te betalen met minder clicks 150.xxx bevoorbeeld een camara voor 250 euro met 250.xxx clicks is een besparing van 500+ euro dan kan je in het ergste geval nog altijd 2 andere camara's kopen.
Hier nog paar testen wat mensen gedaan hebben met camara's bizar!
Een bizare test van nikon d3s in water regen vallen noem het maar op en blijft werken.
https://www.youtube.com/watch?v=TBB-CvqjdCEEn nog een test van canon 7d.
https://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k