Het is 27 apr 2024 10:37



Auteur Hulp bij aanschaf
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 09 aug 2022 09:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 10
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Graag vraag ik jullie hulp!

Al zolang als ik me kan herinneren maak ik foto's, bewerk ik foto's en haal ik daar veel plezier uit. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik wil kijken of ik er mee kan gaan bijverdienen. Ik heb een vaste baan maar ben op zoek naar werk voor erbij waar ik meer plezier uit haal. Ik denk dat dat voor mij fotografie is.

De laatste jaren heeft fotografie op een laag pitje gestaan omdat mijn prioriteiten ergens anders lagen. In het verleden heb ik veel honden gefotografeerd met een Canon 7D + 70-200 f4 en 50 mm 1.8. Op zich was dat een oké combi.
Op dit moment heb ik alleen nog een Canon 77D + 50 mm 1.8. Dit is wel aan een upgrade toe. Maar waarmee start je als fotograaf? Ga ik sparen voor een 5D m iv of is een 6d m2 prima om mee te starten? Of hebben jullie andere ideeën?
Graag jullie advies!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 09 aug 2022 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zou voor me zelf eerst wat vragen beantwoorden.
Waar ligt mijn interesse en komen daar eisen uit voor wat betreft apparatuur en objectieven? Mensen, dieren, productfoto's enz.
Wat is mijn budget?
Ga ik voor flexibiliteit (zoom) of kwaliteit (prime).
Is het handig om een opleiding te gaan doen? Denk aan fotovakschool.
En last but not least en zeker niet kwetsend bedoeld. Ben ik al wel toe aan professionele fotografie toe als ik hulp nodig heb bij het kiezen van mijn apparatuur en objectieven?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 09 aug 2022 10:23 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40726
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik nieuwe apparatuur zou gaan kopen zou ik niet meer gaan voor een spiegelreflexcamera, maar toch meer voor de spiegel loze systeemcamera, ik denk namelijk dat de spiegelreflexcamera's er helemaal uit gaan.
Als je 2e hands wilt kopen dan kun je nog wel kijken of je een mooie spiegelreflex tegen komt voor een leuke prijs, het voordeel is waarschijnlijk dat je oude lenzen daar 1 op 1 op passen zonder adapter.
Als je alleen nog een 50mm lens hebt zou ik ook de spiegelreflex vergeten. ;)

Het probleempunt met fotografie als beroep, of erbij als bijverdienste is dat bijna iedereen met een camera loopt tegenwoordig en dat echte kwaliteit door de meesten niet echt gewaardeerd wordt, als het er op het schermpje van de mobiel maar goed uitziet.
Het zal dus niet meevallen om betalende klanten te vinden, het handjevol professionele fotografen dat Nederland nog telt heeft het er ook moeilijk mee om een boterham te verdienen met alleen het maken van foto's en tegenwoordig zie je dus ook in de fotografiewinkels allerlei andere dingen die ze verkopen om nog te kunnen blijven draaien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 09 aug 2022 11:09 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4247
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Apparatuur is al genoeg over gezegd.

Wat onderscheidt jou van de duizenden fotografen die menen fotograaf te zijn. Begrijp mij niet verkeerd. Iedere j.... b... l... met een camera denkt een goede fotograaf te zijn en concureert de beroepsfotograaf kapot met belachelijk lage prijzen. Bezint eer ge begint.

Heb je al een idee wat je gaat vragen voor een shoot?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 09 aug 2022 15:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Om op je vraag terug te komen, ik volg Frans (eerst eisen bepalen) en Ron (spiegelloos is de toekomst).

Wat betreft spiegelloos een tip: Fuji is nu bezig zijn line-up te upgraden waardoor het "oude" spul nu tweedehands voor goede bedragen te krijgen is. Wat voor merk en type camera je ook kiest, je geld zal vooral naar de lens of lenzen gaan want die worden zelden goedkoper, ook niet tweedehands. En het glas zal ook het grootste aandeel hebben in de kwaliteit van je foto's.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 10 aug 2022 06:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Assen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Apparatuur is al genoeg over gezegd,
echter, wat de toekomst gaat zijn is koffiedik kijken,(spiegelloos).
Budget bepaal jij zelf, en je hebt geen "dure" camera of een camera voorzien van de laatste snufjes nodig om een goed beeld te maken.
De kwaliteit van de man achter de camera bepaald het resultaat, (deze kan namelijk ook een goed beeld neerzetten met apparatuur die gedateerd dan wel niet "hip" is.

Stel vast welk soort fotografie jou het beste ligt, waar beleef je plezier aan, en aan welk soort fotografie valt in jou situatie iets te verdienen?

Een opleiding is geen gek idee, voor het aanleren van de "regels"en techniek.
Maar ook hier in de fotografie zijn er geen regels, wat wil jij vertellen met een door jou gemaakt beeld.
Kies vooral je eigen weg en stijl, daarmee kun je onderscheidend zijn, van de eerder genoemde zelfverklaarde ..... fotograaf.

Steek vooral tijd in het maken van de opname zelf, een goede opname behoeft geen nabewerking.

Een fotograaf met de laatste snufjes en dure uitrusting die nabewerkt is in mijn ogen een prutser, die geen eens gebruik weet te maken van alle techniek en kwaliteit waar hij over beschikt. (Persoonlijke mening en niet onaardig bedoelt)

Veel plezier met het bepalen van uitrusting, en ik ben benieuwd naar de resultaten,

Groet Hendrik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 10 aug 2022 09:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kwam dit artikel tegen met vergelijking tussen camera's met en zonder spiegel.

https://itigic.com/nl/slr-vs-mirrorless-camera-advantages-differences/

PS Ja Erwin Olaf en William Rutte zijn echte prutsers. :S


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 10 aug 2022 11:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4247
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
PS Ja Erwin Olaf en William Rutte zijn echte prutsers. :S


:rof

:proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 10 aug 2022 12:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik geld zou moeten verdienen met een lens dan zou ik een Tamron 35-150mm f/2.0-2.8 kopen en daar dan een 2ehands A7III achter hangen.

Maar dat is natuurlijk een typisch amateurenantwoord dat voorbij gaat aan alle vragen die niet gesteld werden. ;-)

Ik denk wel dat je echt een idee moet hebben wat voor foto's je gaat verkopen. Verkopen gaat beter als je ook een beetje ordentelijk filmpjes kan maken. Afscheidsfotografie met wat film er bij lijkt mij een goede tak van sport, maar dat moet je wel liggen.

Newborn en Trouwerijen.... kan mooi zijn maar ook heel..... ieuw..... Zodra je er geld mee moet ophalen is het al snel geen hobby meer....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 10 aug 2022 14:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Assen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Erg jammer dat mensen tegenwoordig niet objectief (no pun intended) kunnen blijven.
P.S,
En natuurlijk gaat het perfecte plaatje over fotografie,


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 11 aug 2022 12:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Kwam dit artikel tegen met vergelijking tussen camera's met en zonder spiegel.

https://itigic.com/nl/slr-vs-mirrorless-camera-advantages-differences/


Het stukje is zo compact van opzet dat het niet anders kan dan vervallen in zulke enorme algemeenheden dat het onjuistheden worden. Daarbij is het ook al weer een beetje gedateerd. Ik zou geen aanschaf baseren op deze informatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij aanschaf
BerichtGeplaatst: 11 aug 2022 12:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn nederige excuses Jaap.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed