Het is 15 mei 2025 15:45

Auteur VR lens
 VR lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sorry als deze vraag al geweest is, maar ik zal ze toch maar stellen zo ze nog niet geweest is.

Ik heb net een nieuwe lens gekocht met VR op.
Ik heb 3 standen op die lens
1) VR off
2) VR in stand 1 (dat is voor gewone foto's en de VR op)
3) VR in stand 2 (dat is VR op voor als ge "pan-foto's neemt)

Mijn vragen nu :
1) als ge de lens niet gebruikt (tussen 2 opnamen als ge bvb rond wandelt)
moet ge dan die VR-stand op "off" zetten wegens bescherming tegen schokken?

2) als ge een foto neemt, moogt ge dan inzoomen terwijl de VR op "on" staat.
Immers ik heb bepallde geluiden gehoord toen ik aan het inzoomen was en de VR op stand 2 stond.

Ik heb immers schrik dat ik het mechanisme ga beschadigen door ze verkeerd te gebruiken, vooral aangaande mijn 2 vragen.

Alle raad en ervaring is welkom.
Dank bij voorbaat

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 VR lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:20 
Lid
Fotografie

Ik ken alleen IS lenzen, dus weet niet of dit hetzelfde werkt. In dat boekje stond niets over zoomen, of uit zetten bij het lopen, dus neem aan dat het dus wel kan.

Lijkt mij ook logisch dat de VR gewoon aan kan blijven, want anders moet je dus eerst helemaal scherp stellen en dan de VR aan, bij vogels, waar dit veel voor gebruikt wordt, ben je dan te laat!

Laatst bijgewerkt door Niels op 01 sep 2009 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 VR lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:20 
Lid
Fotografie

1. Je kan gewoon rondwandelen met de VR aan, na enkele seconden gaat je camera toch op standby, en schakelt de VR ook ui. Zodra je weer op de afdrukknop drukt wordt hij weer wakker.

2. Je kan gewoon inzoomen met VR aan, zou een drama zijn als je hem steeds in en uit moet schakelen, bij bijvoorbeeld sportfotografie.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 VR lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 23:05 
Lid
Fotografie

Die van mij eigenlijk staat continue op VR. Schiet er foto's mee, maar loop er ook mee rond. Stop hem zelfs met standje VR in mijn tas. Alleen als hij op statief staat, haal ik hem van de VR af.

VR lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 23:19 
Lid
Fotografie

op statief VR dus afzetten zoals henry zegt, VR schakelt volgens mij ook alleen in als je de ontspanknop half indrukt ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 VR lens
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 08:55 
Lid
Fotografie

Dank u voor jullie meningen tot nu toe.

Maar is er niemand die iets in zijn uitlegboekje van de lens iets heeft staan over "off" schakelen van de VR als ge wandelt of de lens niet gebruikt???

VR lens
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 08:58 
Lid
Fotografie

Off is het uitschakelen van de VR. Als ge de camera uitzet zal de lens ook niet meer reageren. Maakt gebruik van de accu van de camera.

Zie de site van Nikon over gebruik van VR, ook over gebruik van aktief en passief.

van de Nikon site.

Wat is het verschil tussen de normale en actieve VR-standen van de Nikon DX18-200mm, 70-200mm, 200mm, 300mm en 200-400mm VR-objectieven?
De stand Normal op de Nikon VR-objectieven vermindert cameratrillingen. Het objectief detecteert automatisch of u de camera horizontaal beweegt (panning), zodat alleen verticale trillingen worden verminderd.
Gebruik de stand Active wanneer u foto's maakt vanaf een bewegend voertuig of vaartuig. De frequentie van cameratrillingen tijdens opnamen die uit de hand worden gemaakt, verschilt van de trillingen die optreden wanneer u probeert foto's te maken vanaf een bewegend voertuig of vaartuig. De actieve stand van het VR-objectief is bedoeld om zwaardere trillingen te corrigeren die u ondervindt in een auto, boot, trein of vliegtuig, en zelfs aan boord van een helikopter. In tegenstelling tot de normale stand maakt de actieve stand niet automatisch onderscheid tussen horizontale 'panning' en cameratrillingen. Als u wilt 'pannen', is het daarom aan te raden de normale stand te gebruiken. In de volgende tabel wordt aangegeven in welke omstandigheden u de stand Normal of de stand Active dient te gebruiken.

Werkt het VR-systeem van het 80-400mm VR-objectief bij opnamen vanaf een rijdende auto?
Het VR-systeem werkt mogelijk niet als de hoeveelheid cameratrilling erger is dan bij normale opnamen uit de hand. Dit kan ook het geval zijn wanneer u foto's maakt vanaf andere voer- of vaartuigen, zoals een schip, trein of helikopter, waarbij de vibraties de hoeveelheid cameratrilling verergeren. (Dit kan ook gebeuren als de camera voor panning wordt gebruikt.)

Nikon beweert dat het VR-systeem ervoor zorgt dat de sluitertijd tijdens opnamen equivalent is met een sluitertijd die drie stops (achtmaal) sneller is. Wat is de verklaring hiervoor?
Het VR-systeem van Nikon zorgt ervoor dat u opnamen uit de hand kunt maken met een sluitertijd die drie stops trager is dan u normaal kunt gebruiken bij een bepaalde brandpuntsafstand, zonder dat cameratrillingen zichtbaar worden in de foto. Wanneer VR is ingeschakeld, kunt u in een bepaalde situatie een sluitertijd van drie stops trager (vier stops bij het Nikon VR II-mechanisme) gebruiken, terwijl de kans op cameratrillingen even groot is als wanneer u een kortere sluitertijd zou kiezen zonder VR te gebruiken. Als de kans op cameratrillingen bijvoorbeeld 30% is wanneer u een 400mm-objectief gebruikt op 1/250 seconde, blijft de kans op trillingen 30% op 1/30 seconde als u VR inschakelt (zodat ongeveer 70% van de foto's geen last hebben van cameratrillingen). Drie stops is een gemiddelde waarde: dit wil niet zeggen dat fotograferen met een sluitertijd die ongeveer drie stops trager is dan 1/f (1/brandpuntsafstand, bijvoorbeeld 1/500e seconde voor een 500mm-objectief) altijd mogelijk is. De belichtingstijd, de vaardigheid van de fotograaf, de omstandigheden van de opname en dergelijke zijn alle van invloed op de trillingsafname. (Het effect bedraagt maximaal ongeveer 4 stops en ten minste 1 tot 2 stops.)

Gebruik in het kort:
Standaard VR uit (vertraagd toch enigszins en vreet batterijen) tenzij slechte lichtomstandigheden (lees lage sluitertijden VR vereisen). Dan afhankelijk van onderwerp en zelf bewegen ja of nee aktief of passief gebruiken.

Gebruik van VR op een driepoot statief wordt afgeraden door Nikon.

Gebruikers van een Nikon camera met AF-ON knop (o.a. D300) wordt gebruik daarvan afgeraden bij gebruik van een VR lens. VR wordt pas geactiveerd door indrukken van de ontspanknop.

VR lens
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 11:20 
Lid
Fotografie

Dank u Pedro voor die hele lange tekst, daar heb ik veel aan.

Dom dat ik er zelf niet aangedacht heb om naar Nikon-site te gaan. :dash
Waarschijnlijk omdat ik een "sigma"-lens heb. :rof

Volgende zin is wel heeeeeel belangrijk in uw lange tekst.
Pedro schreef:
...............
VR wordt pas geactiveerd door indrukken van de ontspanknop.

Ik denk dat het goed is om de camera zelf uit te schakelen als ge hem tijdelijk niet gebruikt (bvb bij het wandelen; dan is de VR dus ook uitgeschakeld)

VR lens
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 18:50 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
Ik denk dat het goed is om de camera zelf uit te schakelen als ge hem tijdelijk niet gebruikt (bvb bij het wandelen; dan is de VR dus ook uitgeschakeld)

Als de camera aan staat en je drukt de ontspanknop niet in wordt VR ook niet aktief en zal geen stroom nemen. Pas bij het half indrukken van de ontspanknop wordt er scherp gesteld en als VR aan staat beeldstabilisatie aktief.
Je kunt de camera wel aan laten staan maar ik denk dat de meeste na gebruik de camera weer uitzetten.

VR lens
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 22:24 
Lid
Fotografie

Zo had ik het ook begrepen Pedro, maar als ge de camera uit zet, kun je ook niet fotograferen, en bij een nieuwe foto zet ge camera terug op.
Ik begrijp wel uit uw uitleg dat ge bij straatfotografie u camera kunt aan laten staan (dat kan geen kwaad) dan mist ge ook geen "shoot" :D

VR lens
BerichtGeplaatst: 03 sep 2009 07:57 
Lid
Fotografie

Ik zet hem meestal gewoon weer uit. Is een automatisme om de camera weer aan te zetten. Vastpakken, aanzetten en voor je oog. Sneller dan mijn eigen schaduw :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp