Hallo en welkom hier
Het is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld....hier kun je jezelf eventueel voorstellen

Ik denk niet dat je je met het budget wat je nu opnoemt gaat realiseren wat je voor ogen hebt......perfecte vogelfoto's en perfecte concertfoto's.
Dat zijn juist 2 onderdelen van de fotografie die wat duurdere apparatuur vereisen om tot perfecte plaatjes te komen.
Allereerst heb je voor concertfotografie lichtgevoelige(en dus wat duurdere lenzen) nodig, dus zeker lenzen die tot diafragma F/2.8 kunnen, bijv. een 24-70mm F/2.8 voor de overzichtsfoto's, of een 70-200mm F/2.8 om het heel close te krijgen.
Voor kleine vogeltje kom je altijd mm's te kort en ik weet zeker dat je die 300mm zo zat bent wat betreft het bereik.....voor vogeltjes eigenlijk minimaal 400mm, maar liever nog 600mm of meer en ook die grote zoomlenzen zijn niet goedkoop.
Ook heb je voor die snelle vogeltjes vaak snelle sluitertijden nodig, dus de ISO moet omhoog kunnen zonder veel ruis te krijgen.
Ook is het raadzaam om voor die concertfoto's in wat donkerdere ruimtes een full frame camera te gebruiken, want daarmee kun je zoals gezegd makkelijker de ISO omhoog schroeven zonder veel ruis te krijgen.
Full frame camera's(Sony A7-serie en A9-serie) zijn ook duurder dan APS-c camera's(Sony A6400).
2e hands is er best wel wat te verkrijgen, bijv. een Sony A7III voor rond de €1000,- à €1100,-, maar dan houdt je nog maar ongeveer €1000,- over voor lenzen en de lenzen waar ik het over had kosten 2e hands al meer dan €1000,- per stuk.
Bijvoorbeeld de Sony 200-600mm is voor mij en mijn budget de perfecte lens voor vogels, maar die kost nieuw nog wel zo rond de €1900,- en 2e hands betaal je daar nog zeker minimaal zo'n €1400,- voor.
De echt dure lenzen, zoals de 400mm F/2.8 en de Sony 600mm F/4 kosten nieuw al snel meer dan €12000,- en dat vind ik ook veel te gek, maar toch worden ze regelmatig verkocht.
Dat er meer lenzen van Canon en Nikon te koop staan kan wel kloppen, maar dat zijn denk niet allemaal lenzen voor de spiegelloze systeemcamera's, want daarmee ligt Sony inderdaad nog een voor.....Sony was als eerste begonnen met overschakelen naar het spiegelloze gebeuren en hebben zodoende nog een kleine voorsprong op de concurrentie wat dat betreft, maar Canon en Nikon zijn momenteel wel aan een inhaalslag bezig.
Als je met foto's van een wat mindere kwaliteit(meer ruis en meer kans op bewogen foto's) tevreden bent dan kun je natuurlijk wel voor wat minder geld klaar zijn, maar dan zal het nog niet helemaal meevallen.