Het is 09 jul 2025 01:15

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Welke camera en lens?
 Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2024 17:42 
Lid
Offline op het foto forum

Hoi iedereen,

Jaren geleden heb ik gewerkt met een canon eos600d, maar ik ben uiteindelijk overgegaan naar een compact sony dsc hx 400v.

De sony maakt niet de foto's die ik wil dus wil ik graag overgaan naar een systeemcamera.

Ik hou van het fotograferen van vogels. Dus echt goed kunnen inzoomen is een pre. Ook een vogel die uit een vogelkastje vliegt kunnen fotograferen zou tof zijn. Dus alles wat veraf is enzo. Dat is echt mijn hoofdfotografie. 

Daarnaast wil ik ook foto's kunnen maken als mijn man aan het optreden is. Dit is vaak binnen.

En als allerlaatste wil ik ook macro doen. Maar dat komt mss later wel nog.

Mijn vraag aan jullie is, wat raden jullie allemaal aan? Ik heb niet zo een groot budget... Maar ik wil wel onmiddellijk iets goed waar ik bij wijze van 10 jaar mee kan schieten... Ik dacht nu rond de 2000, maar ik kan alles herbekijken qua budget.

Ze hadden mij tot nu toe aangeraden een sony a6400 met een lens van sony 70-350 f4.5-6.3 g oss. En een sigma 18-50mm f2.8. Ze zeiden mij dat sony meer keuze heeft voor lenzen. Als ik kijk op marktplaats zie ik juist dat er meer canon en nikon lenzen worden verkocht.

Naast deze zag ik zelf ook nog een tamron 18-300. Dat is wel handig dat je niet hoeft te verwisselen, maar langs de andere kant wil ik niet rondlopen in een drukke zaal met een grote lens. En ik vraag mij af of een lens specifiek voor vogels niet beter is qua specificaties dan zo een algemene lens. Dus dat was ook beetje een dilemma.

Ik wil vooral goede en perfecte fotos kunnen maken voor datgene wat ik wil. Dus na deze uitleg, welke tips hebben jullie voor mij en wat kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2024 19:16 
Moderator
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo en welkom hier :)
Het is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld....hier kun je jezelf eventueel voorstellen

Ik denk niet dat je je met het budget wat je nu opnoemt gaat realiseren wat je voor ogen hebt......perfecte vogelfoto's en perfecte concertfoto's.
Dat zijn juist 2 onderdelen van de fotografie die wat duurdere apparatuur vereisen om tot perfecte plaatjes te komen.
Allereerst heb je voor concertfotografie lichtgevoelige(en dus wat duurdere lenzen) nodig, dus zeker lenzen die tot diafragma F/2.8 kunnen, bijv. een 24-70mm F/2.8 voor de overzichtsfoto's, of een 70-200mm F/2.8 om het heel close te krijgen.

Voor kleine vogeltje kom je altijd mm's te kort en ik weet zeker dat je die 300mm zo zat bent wat betreft het bereik.....voor vogeltjes eigenlijk minimaal 400mm, maar liever nog 600mm of meer en ook die grote zoomlenzen zijn niet goedkoop.
Ook heb je voor die snelle vogeltjes vaak snelle sluitertijden nodig, dus de ISO moet omhoog kunnen zonder veel ruis te krijgen.

Ook is het raadzaam om voor die concertfoto's in wat donkerdere ruimtes een full frame camera te gebruiken, want daarmee kun je zoals gezegd makkelijker de ISO omhoog schroeven zonder veel ruis te krijgen.

Full frame camera's(Sony A7-serie en A9-serie) zijn ook duurder dan APS-c camera's(Sony A6400).

2e hands is er best wel wat te verkrijgen, bijv. een Sony A7III voor rond de €1000,- à €1100,-, maar dan houdt je nog maar ongeveer €1000,- over voor lenzen en de lenzen waar ik het over had kosten 2e hands al meer dan €1000,- per stuk.
Bijvoorbeeld de Sony 200-600mm is voor mij en mijn budget de perfecte lens voor vogels, maar die kost nieuw nog wel zo rond de €1900,- en 2e hands betaal je daar nog zeker minimaal zo'n €1400,- voor.
De echt dure lenzen, zoals de 400mm F/2.8 en de Sony 600mm F/4 kosten nieuw al snel meer dan €12000,- en dat vind ik ook veel te gek, maar toch worden ze regelmatig verkocht.

Dat er meer lenzen van Canon en Nikon te koop staan kan wel kloppen, maar dat zijn denk niet allemaal lenzen voor de spiegelloze systeemcamera's, want daarmee ligt Sony inderdaad nog een voor.....Sony was als eerste begonnen met overschakelen naar het spiegelloze gebeuren en hebben zodoende nog een kleine voorsprong op de concurrentie wat dat betreft, maar Canon en Nikon zijn momenteel wel aan een inhaalslag bezig.

Als je met foto's van een wat mindere kwaliteit(meer ruis en meer kans op bewogen foto's) tevreden bent dan kun je natuurlijk wel voor wat minder geld klaar zijn, maar dan zal het nog niet helemaal meevallen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2024 20:00 
Lid
Fotografie

Ik wilde net een heel relaas beginnen ... maar Ron was me (gelukkig :D ) net voor.

Je streeft naar perfectie in plaat en apparatuur die minstens 10 jaar meegaat. Helaas gaat dat met dit budget niet lukken; ook bij Canon of Nikon niet overigens ;)
Vogel- en concertfotografie eisen hun eigen specifieke range van lenzen. Ik denk dat je of je budget moet verhogen of een keuze moet maken in je favoriete onderwerpen en sparen om op een later tijdstip je lenzenrange uit te breiden.

Ben benieuwd waar je "mee naar huis komt".
Succes

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 01:16 
Moderator
Fotografie

Kleine aanvulling nog.....dit lijkt me voor concertfotografie een heerlijke lens, lekker lichtsterk en een mooi bereik: https://www.kamera-express.nl/tamron-35-150mm-f-2-2-8-di-iii-vxd-sony-fe--12492927
Dan zou je dus i.p.v. die 2 lenzen deze ene kunnen pakken, maar dan zit je met één 2e hands lens ook aan de ruim €1500,-.
Sony 200-600mm erbij voor de vogeltjes, laat je die misschien ook voor €1500,- kunnen kopen 2e hands en dan nog een 2e hands Sony A7III erbij van minimaal €1000,-, dan zit je in totaal op een bedrag van zeker €4000,-.

Wat je ook kunt doen is een 2e hands DSLR aanschaffen(dus geen spiegelloze systeemcamera) en dan maakt het denk weinig uit of je Sony, Nikon, Canon of een ander merk neemt.
Die camera's zijn tegenwoordig 2e hands een stuk goedkoper en ook met de lenzen heb je dan veel meer keuze voor leukere bedragen.
Op een gegeven moment zullen deze camera's(en lenzen) waarschijnlijk niet meer geproduceerd worden(bij Sony zijn ze daar al een tijdje geleden mee gestopt) dus of je daar 10 jaar mee vooruit kan durf ik niet te zeggen.

Sara Capture schreef:
Naast deze zag ik zelf ook nog een tamron 18-300.

Dat soort lenzen, de zogenaamde superzooms, hebben vaak niet de gewenste kwaliteit die je zou willen....minder scherp, meer vervorming, trager, niet lichtgevoelig, enz. ;)

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 07:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Dit is ook een optie je koopt je camera in Nederland en de lenzen koop je hier.
https://www.onestop-digital.com/digital ... Q4QAvD_BwE

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 11:12 
Lid
Fotografie

Waar schiet je huidige camera in tekort?

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 13:37 
Moderator
Fotografie

Ik heb nog es lopen prakkeseren hoe het nog wat goedkoper kan en toch met goede kwaliteit.
Als je met concerten vooraan staat dan kun je die foto's ook maken met een Samyang 35mm F/2.8....mijn eerste concertfoto's met de Sony A7III waren ook met dat lensje.
Is goed scherp en best wel redelijk snel en natuurlijk F/2.8 om meer licht binnen te krijgen.
Nadeel is dat je niet kunt zoomen(maar wel naderhand kunt croppen/knippen) en het voordeel is de afmetingen en het gewicht.
Lensje is lekker klein en weegt nog geen 90 gram en de prijs is helemaal een fijn iets.....ik kocht de mijne voor €175,- 2e hands, maar is/was zo goed als nieuw.

Hier wat voorbeeld foto's die ik maakte met de A7III en de Samyang 35mm F/2.8 in best wel lastige omstandigheden qua licht en zo:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 19:46 
Lid

Mooie foto's! Ze zeiden tegen mij dat ik voor aps c moet gaan voor vogel fotografie en geen full frame...

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 21:58 
Moderator
Fotografie

Tsja, enige voordeel daarvan is de cropfactor.
Ik heb tot 2019 ook altijd APS-c camera's gehad.

Heb 2 jaar geleden de A6400 van m'n dochter mee genomen op vakantie, naast de A7III, om zo min mogelijk lenzen te hoeven wisselen en heb toen dezelfde lenzen op beide camera's gehad en was veel meer gecharmeerd van de foto's van de A7III.

Heb er inmiddels een 2e full frame camera bij, de A7IV en dat bevalt prima.
Met de full frame camera's blijft de kwaliteit ook beter als je wat meer moet croppen.

En dan natuurlijk ook minder ruis bij hogere ISO waarden.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 11:08 
Lid
Fotografie

Je hebt wel een punt met cropcamera.

Zeker met beperkt budget.

Je hebt meer milimeters nodig op een fullframe om dezelfde beelduitsnede te krijgen.
En dat kost geld.

Zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden?
Dat is handig voor een zinvol advies.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 18:17 
Moderator
Fotografie

Hier ook nog wat voorbeelden van grotere en kleinere dieren, gemaakt met de A7III + 200-600mm van Sony....om de afbeeldingen op juiste grootte en in goede scherpte te zien is het raadzaam om even op het 'plusje' in de linker bovenhoek te klikken:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:01 
Lid
Fotografie

Alleen al het objectief is zo wat het hele budget vab TS Ron.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:19 
Moderator
Fotografie

@Frans,

Sara Capture schreef:
Ik dacht nu rond de 2000, maar ik kan alles herbekijken qua budget.

Lens is ongeveer €1400,- à €1500,- 2e hands en soms zelfs goedkoper.
A6400(wat ook voorlopig kan natuurlijk) zal rond de €600,- liggen en de A7III rond de €1000,- à €1100,-.
Daarnaast nog een Samyang 35mm F/2.8 voor concerten en landschappen en zo en die kost ongeveer €150,- à €200,-......dan ga je niet heel veel over het budget heen. ;)

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:34 
Moderator
Fotografie

Nog een paar honderd euro minder zou kunnen door een Tamron of Sigma 150-600mm te nemen.
Ik vind zelf de bokeh van die lenzen iets minder dan die van de Sony, ze hebben geen inwendige zoom, dus de lens wordt langer of korter bij zoomen en dat heeft de Sony niet en de Sony is te gebruiken met een televconverter en die andere 2 volgens mij niet. ;)

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:35 
Lid

Frans schreef:
Waar schiet je huidige camera in tekort?

Het is een compact. En de scherpte is vaak niet goed. Het is gewoon niet goed genoeg.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:39 
Lid

Frans schreef:
Je hebt wel een punt met cropcamera.

Zeker met beperkt budget.

Je hebt meer milimeters nodig op een fullframe om dezelfde beelduitsnede te krijgen.
En dat kost geld.

Zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden?
Dat is handig voor een zinvol advies.

Op mijn telefoon zag ik dit bericht niet :D Maar scherpte stelling doe die echt te slecht. En de zoom vind ik soms nog te beperkt. Alsook bewegende vogels zijn vaak onscherp. Ook de diepte-scherpte, dus achtergrond wazig is ook niet voldoende. Ik werk liever met verschillende lenzen.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 19:41 
Lid

Ron62 schreef:
Hier ook nog wat voorbeelden van grotere en kleinere dieren, gemaakt met de A7III + 200-600mm van Sony....om de afbeeldingen op juiste grootte en in goede scherpte te zien is het raadzaam om even op het 'plusje' in de linker bovenhoek te klikken:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Deze zijn echt prachtig!!!!!!!!!!!!!

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 20:39 
Lid

Ron62 schreef:
Nog een paar honderd euro minder zou kunnen door een Tamron of Sigma 150-600mm te nemen.
Ik vind zelf de bokeh van die lenzen iets minder dan die van de Sony, ze hebben geen inwendige zoom, dus de lens wordt langer of korter bij zoomen en dat heeft de Sony niet en de Sony is te gebruiken met een televconverter en die andere 2 volgens mij niet. ;)

Van sony vind ik de 200-600mm... Is er ook een 150-600? Die vind ik niet direct online.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 20:46 
Moderator
Fotografie

Je hebt de Tamron 150-600mm en de Sigma 150-600mm en zijn o.a. gemaakt voor Sony, maar dus ook voor Canon en Nikon.
Je hebt ook weer verschillende versies, van Tamron heb je versie 1 en 2 volgens mij en van Sigma heb je de Contemporary en de Sports versies.

Welke camera en lens?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2024 21:43 
Lid
Fotografie

Foto vriend schreef:
Dit is ook een optie je koopt je camera in Nederland en de lenzen koop je hier.
https://www.onestop-digital.com/digital ... Q4QAvD_BwE

Je camera hier kopen en je glaswerk (toch zeker zo belangrijk) in Hong-Kong?

Laatst bijgewerkt door Peter Koster op 03 jun 2024 00:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende