Het is 14 mei 2025 16:17

Auteur polarisatiefilter
 polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 05 jun 2024 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik draag zelf dagelijks een Polariserende zonnebril en de verschille zijn zo groot dat ik niet meer zonder kan.
toen ik een polarisatiefilter tegen kwam voor mijn 300mm 2.8 lens werd ik wel benieuwd, maar om even 399 euro uit te geven krijg ik een idee om een oude filter flinter dun te maken door uur lang te schuuren.
na veel testen en kijken voor de sweet spot is dit het verschil hier onder maar minimaal.
filter zelf werkt goed op de groothoek lens van mijn tuin met vijver maar als ik tele lens er op richt zelfde hoek en met heel lang afstellen is er ietsjes meer kleur en contrast maar weerspiegeling is het zelfde terwel bij de groothoek lens het wereld van verschil is mis ik iets of werkt het amper of niet op een telelens?.

#1 zonder filter
Fotografie

#2 met filter
Fotografie

ook krijg ik meer bij effecten van de polarisatiefilter oa regen boog kleuren in plestiek koplampen raar kleur zweemen zelfde als ik door mijn bril heen kijk.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 06 jun 2024 12:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruik een B+W Slim Käsemann Circulair Polarisatie Filter 77 E MRC op mijn groothoekobjectief én op mijn tele-objectief. En dat werkt bij beide prima.

Maar... de werking van een polarisatiefilter is natuurlijk heel erg afhankelijk van de stand ten opzichte van de zon, en hoe je je filter ingesteld hebt. Ik gebruik 'm niet voor dynamische settings, maar puur voor statische settings. Landschappen, architectuur, autoshows en dergelijke. Tijdens de autosport gebruik ik 'm nooit, want dan verandert je beeld continu.

Ik vraag me dus af of je voldoende op je netvlies hebt hoe een dergelijke filter werkt en wanneer het nut heeft.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp