Het is 15 mei 2025 19:08

Auteur Welke lens voor mijn vader
 Welke lens voor mijn vader
BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 22:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo
Mijn vader is sinds kort officieel met pensioen, daarvoor werkte hij niet zo veel meer. Sinds dat moment is die nogal druk met vogel fotografie.
Hij heeft sinds vorig jaar een canon 400D en een aantal lenzen, waaronder een 10-22 een 18-55 IS en een 70-300 Is allen van Canon. En een 90mm macro.
Nu mist hij zoom, ik beweer dat het ligt aan geduld, hij beweerd aan de lengte van zijn lens. Omdat hij het zelf maar moet weten is die nu dus op zoek naar een lens met meer mm's
Ik adviseerde de canon 400mm F4 maar met een prijs van bijna 5000 vind die dat toch net iets te gortig.

Dus wat blijft er dan over. Wat ik kan vinden zijn er de volgende lenzen.

De canon 100-400 L lens. prima lens, een L lens, maar hij is bang dat 400mm te weinig is.

De sigma 170-500 Ik heb daar prima werk van gezien, maar ondertussen een redelijk gedateerd objectief. en geen OS, hij geeft aan moeite te hebben zonder IS op zijn 70-300

De sigma 150-500 OS ken ik verder niet van ervaringen. maar hoor er wisselende ervaringen over.

De Sigma 50-500 OS die heeft wel erg veel zoom, Maar hoor ook hier wisselende verhalen over. Op zich heeft mijn vader niet zoveel zoom nodig!

Eigenlijk is nu eigenlijk wat zouden jullie mij aanraden tot ee bedrag van zo'n 800 euro 2de hands. Daarbij is wat beeld kwaliteit ook natuurlijk belangrijk!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 23:54 
Lid
Fotografie

Tja... als het voor je vader is, dan zou ik er echt niet op besparen. Daar komt nog eens bij dat er nog wat te erven valt. Ben dan ook in dit geval maar zo vrij geweest om "out of the box" te denken...

Een 400mm is wel het minimum voor vogeltjes, lichtsterkte is ook belangrijk. Goed glas kost een zakcentje, maar dan heb je ook wat. Scherpte bijvoorbeeld en een mooie bokeh... Misschien dus gewoon maar de Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM voor deze beste man aanschaffen. Zal hij erg blij mee zijn. Om de zaak een beetje stil te houden is een behoorlijk statief een vereiste. Misschien deze er als verrassing ook maar bij kado doen :)

Tja... als je nog eens gek wilt doen, dan is de Canon EF 600mm f/4.0 L IS USM natuurlijk ook een optie. Hiermee schiet je volgens mij de vogeltjes ook scherp uit de boom :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 00:22 
Lid
Fotografie

Euhm jah, maar dat is wel heel ver out of the box!
Mijn vader krijgt voor de grap niets cadeau, hij zal het allemaal zelf moeten betalen. En zijn budget licht rond de 800 euro, 2de hands is daarbij geen probleem, maar die 400mm krijg ik ook niet voor 800 euro.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 00:38 
Lid
Fotografie

Probleem is dat een goede lens zijn waarde houd...

BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 00:43 
Lid
Fotografie

zeker als je die 2de hands wilt kopen wordt dat een probleem, anders niet.

Probleem is wel dat duizende euro's niet de bedoeling is voor mijn vader, hij hoeft zijn geld er niet meer te verdienen.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 01:21 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
hey nagtie

ik zag laatst een sigma 300mm f2.8 op marktplaats voor 1000 euro. mischien net iets boven het budget. maar met een converter ertussen. zou zoiets 420mm f4 of zelfs 600mm f5.6 worden

BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 19:53 
Lid
Fotografie

Als ik uit de drie lenzen moet kiezen, dan zou ik de 170-500mm nemen, bij een 50-500 hebben ze teveel compromissen moeten sluiten, maar..... als je vader toch de IS wilt hebben, dan is dit dus geen optie en blijft de 50-500mm als enige logische conclusie over...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp