Het is 24 mei 2025 01:07

Auteur Welke portret lens voor Sony A200 ?
 Welke portret lens voor Sony A200 ?
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 22:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Omdat ik straks een stuk meer ga werken vanwege een half jaartje vrij van school heb ik ook wat meer geld te besteden. En ja, dan ga je nu vast bedenken wat je daar mee gaat doen :rof .

Daarom ben ik aan het kijken naar een goede portret lens voor mijn Sony A200.
Ik zit nu te denken aan een Minolta 50 mm F1.7 of een F1.4. OF een Sony 50 mm F1.8 of F1.4.

Zouden jullie gaan voor de Sony of voor de Minolta? En dan voor de 1.7/1.8 of de 1.4 ?
Ik zou wel wat meer willen besteden voor de 1.4 maar dan moet hij wel echt een stuk beter zijn!

Alvast bedankt :D !

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 22:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
50mm is op een cropcamera zoals de A200 niet geschikt voor close-ups.
Wel goed voor full-of half-body, maar als je alleen het gezicht wilt heb je aan 50mm niet genoeg ivm vervorming.
Ik heb zelf de Sony 1.4 waar ik enorm tevreden over ben. Zit meestal op mijn cam :) Vind dit ook een heerlijk walkaround objectief.

Over de minolta heb ik ook goeie verhalen gelezen en die is veel goedkoper aan te schaffen.

Op dyxum.com kun je veel reviews vinden voor objectieven voor Sony.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 23:58 
Lid
Fotografie

Voor portretwerk zou ik zoals Peter ook aangeeft iig boven de 50mm gaan zitten ookal is dat op een crop 75mm. Een goede korte zoom zou denk ik de beste keuze zijn, maar dat is natuurlijk ook wel mede afhankelijk van je Budget.

De Sony SAL 16-80mm f/3.5-4.5 Carl Zeiss Vario-Sonnar T, komt voor zover ik snel kan vinden goed uit de bus, maar kost dan ook wel wat meer dan de 50mm lenzen. nl € 465,50 ( via kieskeurig.nl )
Dit geeft je wel dan wel weer een groothoek en en portretlens tegelijk.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 00:04 
Lid
Fotografie

Ik kan niet helemaal meegaan met het commentaar van mijn voorgangers. 50 mm op een 1.5 crop is volgens mij toch behoorlijk voor een portret. Zelf, moet ik eerlijk bekennen, gebruik ik de welbekende "beercan" 70-210 f4 van minolta. Op marktplaats tussen 150 en 200 euro. Een heel erg fijn objectief. Wel zwaar, maar ook erg goed!

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 00:19 
Lid
Fotografie

@Anton,

Klopt hoor , ik schiet ook portret op 70mm full-frame, maar mensen met een crop adviseer ik meestal om als ze nog de aankoop moeten doen een lens rond of boven de 70mm te kopen zodat mochten ze overstappen naar FF ze niet een nieuwe lens hoeven te kopen ;)
+ op een crop cam is 70+ ook goed te gebruiken ( zeker zoom )

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 00:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Anton schreef:
Ik kan niet helemaal meegaan met het commentaar van mijn voorgangers. 50 mm op een 1.5 crop is volgens mij toch behoorlijk voor een portret. Zelf, moet ik eerlijk bekennen, gebruik ik de welbekende "beercan" 70-210 f4 van minolta. Op marktplaats tussen 150 en 200 euro. Een heel erg fijn objectief. Wel zwaar, maar ook erg goed!

Deze heb ik gelukkig al in mijn bezit :D . Hij doet het erg goed hoor, maar ik wil graag toch nog een 50 mm. Heb al bij verschillende mensen resultaat gezien met zo'n soort lens wat mij erg bevalt. En daarbij komt ook dat andere 1.4 en 1.8 F lenzen gewoon veel duurder zijn..

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 00:48 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
50mm is ook een fijn bezit :)

Maar je vraagt hier specifiek om een portretlens en dat is een ruim begrip.
Vind wel dat je mensen erop moet wijzen dat ondanks de 75mm die je er op een cropcam mee krijgt je toch wel eens tegen vervormingen aanloopt als je heel closeup gaat.

Ik maak ook portretjes met de 50mm, maar niet altijd van heel dichtbij.
De Sigma 70-200 2.8 vind ik ook ideaal, maar in kleine ruimtes kom ik dan vaak ruimte tekort.
Een optie is wellicht ook de Tamron 28-75 2.8, die gebruik ik er ook wel voor.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 01:09 
Lid
Fotografie

50mm is wat betrefd brandpunt goed bruikbaar, maar men vergeet de bolling van het glas graag. Zoek je puur voor portretten, dan zou ik iets anders kiezen.
Ik heb zelf canon en de canon 50mm 1.8 deze is mooi scherp maar heeft geen mooie dof. Als je goed zoomglas hebt is zo'n prime snel overbodig.
Ik gebruik de 50mm heel weinig alleen voor mijn pol filter, en close uo filters eigen want die zijn 58mm en met step up ring werkt dat nog.

Ikzelf wissel af tussen een 28-75 F2.8 tamron en een 70-200 F2.8 sigma de laatste tijd steeds vaker de 70-200 maar ook met de tamron is door zijn scherpte een goede plaat te schieten als je maar rekening houdt met de 50mm grens.

Het beste zou een 50-150 lens zijnl waarom die er niet heel veel is?? Maar sigma heeft er 1 iig voor nikon en canon. Daar zijn de resultaten niet best van.

Je hebt al een 70-210 dus mijn advies zou een tamron 28-75 niet dure echt scherpe mooie en lichtsterke lens. Ook goed te gebruiken als walk around.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp