FotoBart schreef:
En ik woon in het mooie Limburg , dus heb ik prachtig uitzicht op een stad vanuit mijn woon plaats die op een heuvel ligt . Dus met Nieuwjaar zou je daar prachtige foto's kunnen maken. Het probleem is , die stad ligt best ver weg.
Maar dan heb je vooraf alle mogelijkheden om de omgeving te verkennen. Het nieuwe jaar is nog wel ver weg namelijk. Je zou een plek kunnen uitzoeken waar je veel dichterbij kunt staan.
Je noemt in je openingspost dingen waarbij lichtsterkte best belangrijk kan zijn (bij concerten kan het om te fotograferen behoorlijk donker zijn)
Een beetje fatsoenlijk in kunnen zoomen kan mooie close-upjes geven.
Als voorbeeld (ja, ik heb een Canon, maar dat maakt weinig uit)

gemaakt op 125mm en f/4.0
Maar dit was nog relatief licht. Het was buiten en overdag
Het kan ook zo zijn:

73mm, f/2.8 en iso 1600 met 2/3 onderbelichting
Dit was binnen en best donker met een slechte verlichting
Lichtsterkte is dus best belangrijk.
Ik zou in jouw geval ook eerder daar naar kijken dan naar veel zoom. Hoewel mijn brandpunten niet al te hoog liggen (ik sta pal aan het podium en dus dichtbij) denk ik dat je meer aan lichtsterkte hebt dan zoom.
Wanneer je met 4300mm op f/5.6 komt te zitten, dan moet je of al erg ver omhoog met je iso of te ver zakken met je sluitertijd. Beter is het dan nog om wat van je foto af te snijden.
Voor wat betreft je vuurwerk zou je misschien een plekje dichterbij kunnen zoeken. Maar vergeet niet dat vuurwerk ook erg weids is. Wanneer je ver inzoomt op de stad, dan mis je waarschijnlijk de lucht erboven (tip: schiet in portretstand)
Bij lichtshows wil je ook niet te ver inzoomen, want daar wil je in de regel waarschijnlijk ook het overzicht houden.
Ik ben niet zo bekend met wat er te koop is aan Nikon spullen, maar misschien is dit al iets voor je:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.htmlps. de toevoeging Macro duidt op de verkorte scherpstelafstand, het is geen echte macrolens