Nagtie schreef:
Wat ik bedoel is dat ik mijn camera op een koele plek in huis leg. In mijn huis alles behalve de woon en slaapkamer. En hem pas later mee de woonkamer inneem. Nu is het in mijn huis bitter koud omdat ik geen verwarming in de gang badkamer en keuken heb en het is daar altijd maar een paar graden boven 0. Ik heb dan weinig last van condens.
Ik zie condens in kleine hoeveelheden ook niet echt als een probleem, hoofdzakelijk slaat het tegen de buiten kant van het toestel. Maar woensdag heb ik een buiten shoot, ik zal de zak klaar leggen. Hij kan dan toch ook gewoon in de tas? Als ik hem buiten leg is die weg als ik terug kom.
Als je zegt dat de plaats waar je matriaal ligt enkele graden boven nul is, en je neemt dan het matriaal mee in de huiskamer dan zul je condens hebben.
Het is niet omdat het vriest maar het temperatuursverschil dat condens geeft.
Dit heeft te maken dat vocht in de lucht wordt afgekoeld en niet meer kan vastgehouden worden door de lucht. Op een bepaald moment bereikt men het dauwpunt. Dit gebeurt boven de nul graden en heeft te maken met de hoeveelheid vocht in de lucht, de artmosferische druk en de mate waarin de lucht wordt afgekoeld.
Een klein beetje condens kan inderdaad geen kwaad omdat het matriaal er tot een bepaalt niveau is voor gemaakt. Vrieskou is extreem.
Maar vele kleine problemen kunnen lijden tot 1 groot probleem, Terwijl ook de kleintjes zijn te vermijden.
Het is niet de condens die je kunt zien die het probleem is maar de condens die je niet kunt zien in de fijne mecaniek.
Jumper BB