Het is 24 jun 2025 23:49

Auteur HELP MIJN CAMERA VERZUIPT,BLUb BLUb BLUb BLUB
 HELP MIJN CAMERA VERZUIPT,BLUb BLUb BLUb BLUB
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 16:47 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Al die mooie winterpracht. Matriaal op de schouder en de wijde wereld in.
De ene foto naar de andere, wat testen met de instellingen.
Daarna snel naar huis, om de resultaten te bekijken.
En dan gebeurd het BLUB BLUB BLUB BLUB
Door het ijskoude matriaal en de warme vochtige lucht binnen, onstaat er condensatie.
Grote paniek, doeken worden genomen en alles probeerd men af te vegen, zonder resultaat, want er blijft zich condens vormen op het ijskoude matriaal.
In de grote paniek wordt er dan nog de lens afgenomen om deze beter te kunnen afdrogen, waardoor en nog gemakkelijker vochtige warme lucht in de camera kan binnendringen en condenseren.
Als laatste hulpmiddel wordt de camera bij de hete verwarming gelegd waardoor het matriaal te snel en onregelmatig begint op te warmen en er zo vervormingen en spanningen in het fijne mechanisme onstaan.
Laten we hopen dat men niet ziet dat er op de sensor ook condens is onstaan of ze beginnen deze ook nog af te vagen.

Oplossing. Neem een plastiek zak (zonder gaatjes) en leg die buiten (zonder dat hij kan wegvliegen. Koude lucht is droge lucht.
Wanneer men nu thuiskomt haalt men de batterij uit de camera en steekt men, voor men binnen gaat, zijn matriaal in de plastieke zak die buiten ligt. Men sluit deze zak, nadat je er zoveel mogelijk lucht hebt uitgelaten, luchtdicht af. Daarna laat je het matriaal progresief opwarmen door het in verschillende plaatsen te leggen met oplopende temperatuur, tot dat het matriaal de kamertemperatuur heeft bereikt, waarna je het uit de luchtdichte zak neemt.
Wees niet ongeduldig en laat het matriaal de kamertemperatuur aan nemen. Hou ook rekening dat de buitenkant sneller warmer wordt dan de binnenkant.
Jumper BB

Laatst bijgewerkt door jumper op 21 dec 2009 23:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 17:27 
Lid
Fotografie

Wat is het probleem. om je camera op een koele plek te laten opwarmen?

Een tijd terug ging ik heel vaak naar Burgers zoo. Daar was is een hele warme vochtige hal. In de winter begon ik daar, en hield ik mijn camera warm met een cola flesje met heet water, in het hoofdvak van mijn tas.

Of ik ging heel lang onder de fohn staan.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 23:35 
Lid

Nagtie schreef:
Wat is het probleem. om je camera op een koele plek te laten opwarmen?

..

Dat moet je mij eens uitleggen wat je daar mee bedoeld
Jumper BB

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 23:37 
Lid
Fotografie

Is een hele goede tip, die ik zelf ook toepas met dit koude weer, camera even in een dichte plastic tas tegen condensvorming bij opwarmen binnenkomst :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 01:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb een goede tas... en zodra ik thuis ben, leg ik de camera op de koudste plek van het huis (de hal, of op de slaapkamer)
Dus langzaam went ie aan kamertemperatuur..

wel goed dat je even aandacht besteedt aan dit condensfenomeen..
Geen paniek.. het is tijdelijk ;)

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 10:26 
Lid

heidelroosje schreef:
Ik heb een goede tas... en zodra ik thuis ben, leg ik de camera op de koudste plek van het huis (de hal, of op de slaapkamer)
Dus langzaam went ie aan kamertemperatuur..

wel goed dat je even aandacht besteedt aan dit condensfenomeen..
Geen paniek.. het is tijdelijk ;)
Feitelijk is het geen tijdelijk fenomeen.
Het moet niet altijd over zeer koude periode's gaan, het gaat over temperatuurs schommelingen en vochtigheidsgraad. Condensvorming kan ook ontstaan in de zomer. Kijk naar de regen wat in feite een vorm is van condens.
Hoe snel dat condens zich vormt, kun je zien wanneer je tegen een glas blaast

Hier enkele link's
http://www.keesfloor.nl/boeken/dwwrws/4vocht.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt
Jumper BB

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 12:31 
Lid
Fotografie

Wat ik bedoel is dat ik mijn camera op een koele plek in huis leg. In mijn huis alles behalve de woon en slaapkamer. En hem pas later mee de woonkamer inneem. Nu is het in mijn huis bitter koud omdat ik geen verwarming in de gang badkamer en keuken heb en het is daar altijd maar een paar graden boven 0. Ik heb dan weinig last van condens.

Ik zie condens in kleine hoeveelheden ook niet echt als een probleem, hoofdzakelijk slaat het tegen de buiten kant van het toestel. Maar woensdag heb ik een buiten shoot, ik zal de zak klaar leggen. Hij kan dan toch ook gewoon in de tas? Als ik hem buiten leg is die weg als ik terug kom.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 21:09 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Zelf heb ik een doosje vochtvreters gehaald bij de Gamma, deze stop ik in mijn tas bij mijn camera als ik thuiskom... Kan dit kwaad? Ik lees er namelijk niets over...

Fotografie

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 23:53 
Lid

MissTique schreef:
Zelf heb ik een doosje vochtvreters gehaald bij de Gamma, deze stop ik in mijn tas bij mijn camera als ik thuiskom... Kan dit kwaad? Ik lees er namelijk niets over...

Fotografie

Een vochtvreter gaat hier niet veel helpen.
Het gaat over wanneer je direkt met ijskoud matriaal direkt in het lekker verwarmde en vochtig huis binnen komt. Wanneer je nu uw matriaal in een plastiekzak steekt en luchtdicht sluit dan zal de condens op deze zak neerslaan maar niet op het matriaal zelf.
De lucht die in de zak zit zal door de koude droog zijn omdat door de vrieskou het meeste vocht is gecondenseerd in de vorm van sneeuw en rijm.
Wanneer de camera van buiten en van binnen opgewarmd is, wat een tijdje kan duren, dan kun je hem veilig bovenhalen. Als je nu een tas hebt waarvan je zeker bent dat deze luchtdicht afsluit is deze zak natuurlijk niet nodig, Maar denk er dan aan dat het opwarmen veel langer gaat duren door de dikke mousse die ook goed de warmte tegenhoud.
Princiepe is verhinder dat de warme vochtige lucht, in aanraking kan komen met je koude matriaal.
Jumper BB

BerichtGeplaatst: 23 dec 2009 00:09 
Lid

Nagtie schreef:
Wat ik bedoel is dat ik mijn camera op een koele plek in huis leg. In mijn huis alles behalve de woon en slaapkamer. En hem pas later mee de woonkamer inneem. Nu is het in mijn huis bitter koud omdat ik geen verwarming in de gang badkamer en keuken heb en het is daar altijd maar een paar graden boven 0. Ik heb dan weinig last van condens.

Ik zie condens in kleine hoeveelheden ook niet echt als een probleem, hoofdzakelijk slaat het tegen de buiten kant van het toestel. Maar woensdag heb ik een buiten shoot, ik zal de zak klaar leggen. Hij kan dan toch ook gewoon in de tas? Als ik hem buiten leg is die weg als ik terug kom.

Als je zegt dat de plaats waar je matriaal ligt enkele graden boven nul is, en je neemt dan het matriaal mee in de huiskamer dan zul je condens hebben.
Het is niet omdat het vriest maar het temperatuursverschil dat condens geeft.

Dit heeft te maken dat vocht in de lucht wordt afgekoeld en niet meer kan vastgehouden worden door de lucht. Op een bepaald moment bereikt men het dauwpunt. Dit gebeurt boven de nul graden en heeft te maken met de hoeveelheid vocht in de lucht, de artmosferische druk en de mate waarin de lucht wordt afgekoeld.

Een klein beetje condens kan inderdaad geen kwaad omdat het matriaal er tot een bepaalt niveau is voor gemaakt. Vrieskou is extreem.
Maar vele kleine problemen kunnen lijden tot 1 groot probleem, Terwijl ook de kleintjes zijn te vermijden.
Het is niet de condens die je kunt zien die het probleem is maar de condens die je niet kunt zien in de fijne mecaniek.
Jumper BB

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp