Ik snap nog steeds niet wat je met je lens wilt.
1. Wil je een zoomlens voor het maken van foto's van speurende honden. Foto's die overdag worden gemaakt (neem ik aan)?
2. Wil je een lens voor het maken van nachtfoto's?
Als je een hond beeldvullend wil hebben en die hond is op zo'n 50 meter afstand, dan denk ik dat een 200mm lens net te klein is. Een 300mm lens zal hier mogelijk een betere oplossing zijn. Een 200mm met convertor (1.4x of 1.7x) maakt van je 200mm lens ook een 280mm resp, een 340mm. Nadeel van een convertor is dat dit ten koste van je lichtgevoeligheid van je lens gaat. De vraag die je zelf moet beantwoorden is of er nog wel genoeg licht is op het moment dat je de speurende hondenfoto's gaat maken. Bij een 200mm lens moet de sluitertijd al gauw in de buurt van de 1/200sec komen, bij een 300mm lens al snel in de buurt van de 1/300sec, zeker omdat de hond ook beweegt...
Als het te donker wordt kun je de sluitertijd verkorten door de iso-waarde te verhogen, maar op een gegeven moment krijg je vanzelf ruis in je foto.
Bij een lichtgevoelige lens (f/2.8 bijvoorbeeld) heb je minder licht nodig wanneer je dit vergelijkt met een f/4.5 lens voor het maken van een foto met een sluitertijd van 1/200sec.
Voor een lichtgevoeliger lensje heb je wel meer geld nodig.
Al met al: als ik naar je budget kijk, dan zou ik een niet-zo-lichtgevoelige 70-300mm lens nemen.
Voor avond- en nachtfotografie kun je elke lens gebruiken. Waarom je hiervoor perse je telelens wilt inzetten ontgaat mij volledig...
Avond- en nachtfoto's maken met een groot diagfragma (kleine f-waarde) leidt tot foto's met een kleine/beperkte scherptediepte. Ik zou met de camera op statief gewoon een f-waarde van f/10 of kleiner instellen. Bij een iso-waarde van 200 kan de sluitertijd (afhankelijk van het beschikbare licht) van enkele seconden oplopen tot enkele minuten.
Ik kan wel zeggen dat je een lens van 2000 of 3000 euro moet aanschaffen, maar als je dit geld er niet (voor over) hebt, heb je volgens mij niks aan dit advies. In de fotografie geldt wel dat elke waar naar zijn geld is. Als je dus 200 euro te besteden hebt, dan gewoon een lens aanschaffen van 200 euro (tenzij je op basis van de vorige reacties toch besluit om nog even door te sparen).
Als je een fotozaak in de buurt van Rotterdam zoekt, is Kamera Express (Capelle a/d IJssel) of Foka (Rotterdam) wellicht een winkel waar je naartoe kunt gaan, maar er zijn zeker ook andere winkels in de buurt waar je een 70-300mm kunt kopen