Het is 16 mei 2025 03:30

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Beste lens voor ong. 50m te overbruggen
 Beste lens voor ong. 50m te overbruggen
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:09 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo iedereen,

Ik heb een canon 1000D met een 15 - 88 kitlens. Nu wil ik een lens erbij voor onder andere nachtfotografie en het speuren (van honden) en vraag ik me af wat de beste lens voor mij zou zijn.

Bij het speuren sta ik op een afstand van circa. 50 meter. Hier in de buurt is een fotograaf en die zegt dat voor nachtfotografie een 300 lens goed is, maar als ik aan het lezen ben hier dan bevelen de meeste mensen de 200 lenzen aan.

Het speuren hoeft niet direct, voor als het verhaal met converters enz. komt.

Welke lens zou ik het best kunnen nemen en waar zou ik deze makkelijk kunnen kopen in zuid-holland, in de buurt van Rozenburg - Spijkenisse ?? Voor diegene die willen weten wat mijn budget is, ongeveer 200 euro momenteel.

Groet Paboer

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:18 
Lid
Fotografie

Als 200 euro jouw budget is zou ik toch liever doorsparen. Je wilt een objectief die lichtgevelig is, aangezien je met nachtfotografie bezig wil.
Juist de lichtgevoelige objectieven zijn duur. Persoonlijk denk ik dat als je nu die 200 euro uitgeeft aan een objectief wat binnen jouw budget valt je er snel spijt van krijgt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:22 
Lid

Storm schreef:
Als 200 euro jouw budget is zou ik toch liever doorsparen. Je wilt een objectief die lichtgevelig is, aangezien je met nachtfotografie bezig wil.
Juist de lichtgevoelige objectieven zijn duur. Persoonlijk denk ik dat als je nu die 200 euro uitgeeft aan een objectief wat binnen jouw budget valt je er snel spijt van krijgt.

Oke, ik ben vorige keer met die fotograaf meegeweest en toen lagen de instellingen rond de f/10 iso 400, is dit te behalen met een lens van (bij dixons nu 170 uit mijn hoofd) 300 lens ?? En ik weet dat ie goedkoper verkrijgbaar is, of ik moet een goede winkel toegewezen krijgen maar bij dixons hoogvliet heb ik goede hulp gekregen tot 3 keer voor een camera en 1 keer voor mobiel dus :p.

http://dixons.nl/De_online_winkel/ProductDetail/xp/shop/foto_en_video/accessoires/foto_en_video_objectieven/TAMRON+70-300+Di+LD+Macro+objectief+(Canon+vatting).7082506/default.aspx

En ja ik weet het, ben nog niet goed in het uitzoeken van lenzen.

Laatst bijgewerkt door paboer op 11 dec 2009 14:26, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:26 
Lid
Fotografie

Die instellingen zijn wel te behalen, maar wat is de sluitertijd die daar bij hoort als je in het donker schiet? Waarschijnlijk gaat dat niet meer lukken zonder statief. (Dat is de reden dat ik m'n 55-200mm heb vervangen door een lichtsterkere 70-200mm f/2.8)

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:27 
Lid

Storm schreef:
Die instellingen zijn wel te behalen, maar wat is de sluitertijd die daar bij hoort als je in het donker schiet? Waarschijnlijk gaat dat niet meer lukken zonder statief. (Dat is de reden dat ik m'n 55-200mm heb vervangen door een lichtsterkere 70-200mm f/2.8)

Mijn nachtfoto's maak ik al zeker met een statief en die fotograaf ook.
De sluitertijd is hierbij van de 5 seconden tot 30 seconden of op de bulb stand.

Laatst bijgewerkt door paboer op 11 dec 2009 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:31 
Lid
Fotografie

De prijs van het objectief is wel aan de hoge kant (even kijken bij de bekende fotografiewinkels en je ziet dat hij ook al verkrijgbaar is voor 125 euro en misschien nog wel goedkoper)
Maar nogmaals, ik zou niet voor dit objectief gaan (de recenties zijn ook niet helemaal je van het).

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 14:34 
Lid

Storm schreef:
De prijs van het objectief is wel aan de hoge kant (even kijken bij de bekende fotografiewinkels en je ziet dat hij ook al verkrijgbaar is voor 125 euro en misschien nog wel goedkoper)
Maar nogmaals, ik zou niet voor dit objectief gaan (de recenties zijn ook niet helemaal je van het).

De 300 lens heb ik ook al voor 120 gezien bij een aantal fotozaken. Misschien iemand anders die nog wat wilt toevoegen hieraan of tegeningaan ??

En welke lenzen zou je dan wel aanbevelen ?? En waar kijken jullie voor lenzen.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 15:43 
Lid
Fotografie

Ik snap het misschien niet zo goed maar waarom een telelens voor nacht fotografie?
het gaat toch bijna nooit om detail bij necht fotografie voor om sfeer plaatjes en overzicht dus snap de tele niet zo

en 5 sec uit de hand? echt knap ik heb al moeite met 0,5 sec

en als je uit de hand wil foto graferen dan toch liever met kleine F en lage ISO volgens mij is dat les 1 bij nacht fotografie
Er staat in het November nummer van Fotografie een Artikel over nachtfotografie

ik zou een goede prime lens kopen 100 mm ofzo en die zijn 2de hands goed te vinden
je fotografeert meestal niet op automaat dan zijn oudere lenzen zonder AF ook zeer goed te gebruiken en nog eens een stuk goedkoper ook voor de kwaliteit die je dan koopt.

groet Sieger

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 16:46 
Lid
Fotografie

paboer schreef:
Storm schreef:

De 300 lens heb ik ook al voor 120 gezien bij een aantal fotozaken. Misschien iemand anders die nog wat wilt toevoegen hieraan of tegeningaan ??

En welke lenzen zou je dan wel aanbevelen ?? En waar kijken jullie voor lenzen.

Welke lenzen aan te bevelen zijn ? dat zijn toch echt ( zeker voor nachtfotografie ZONDER statief :S )de lichtsterke lenzen, maar plak dan maar gerust een 0 achter de eerder genoemde bedragen.

De 300mm die die fotograaf bedoelde zal wss de "300mm f/4.0L IS USM" zijn,.... deze zit op zo'n € 1250,- euro
Of zelfs de F2.8 versie welke op zo'n € 4000,- komt ;)

Als je niet zoveel wilt uitgeven heb je evt de Canon 70-300 IS voor € 450,- dit zou iig al een stuk betere keuze zijn dan het objectief waar je het nu over hebt.

De Tamron die je nu voor ogen hebt heeft ook geen beeldstabilisatie voor zover ik kon vinden. Iets wat zeker met de door jou genoemde sluitertijden erg hulpzaam kan zijn ;)

Het beste is imo om gewoon op je gemak door te sparen en in één keer een echt goede lens te kopen. Dit soort lenzen waar je het nu over hebt, krijg je wss tijdens de eerste keer al spijt van.

Maar wat bedoel je eigenlijk met 50m overbruggen ? ? ? wil je op 50m afstand een vogel beeldvullend in beeld krijgen ?

En waarom schiet je zonder statief ? op deze sluitertijden krijg je denk ik héél aparte foto's als je uit de hand schiet :D

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 17:07 
Lid

Even voor alle onduidelijkhede hier. Ik fotografeer met een statief met nachtfotografie !! Als het al gaat schemeren gebruik ik een statief als deze te lenen is of mijn eigen mini statiefje als dat mogelijk is.

Verder voor nachtfotografie in de havens hier is het soms wel makkelijk om juist een tele lens te gebruiken.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 17:14 
Lid
Fotografie

Citaat:
Mijn nachtfoto's maak ik al zeker niet meer met een statief

Vandaar dat we aannamen dat je zonder schoot ;)

Maar tele in de haven kan ik idd wel inkomen ja. Ik zou gewoon even doorsparen en een goede lens kopen waar je lang plezier van kunt hebben ;)

BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 17:31 
Lid

Martinvh schreef:
Citaat:
Mijn nachtfoto's maak ik al zeker niet meer met een statief

Vandaar dat we aannamen dat je zonder schoot ;)

Maar tele in de haven kan ik idd wel inkomen ja. Ik zou gewoon even doorsparen en een goede lens kopen waar je lang plezier van kunt hebben ;)

Ik met mijn denk ik goeie nederlands en mijn verslavende photoshop ook :p.
Welke lenzen zouden jullie dan aanbevelen, ik had de canon 70 - 300 al zien langskomen.

en:
Citaat:
Maar wat bedoel je eigenlijk met 50m overbruggen ? ? ? wil je op 50m afstand een vogel beeldvullend in beeld krijgen ?

Dit is met de hondensport. Bijvoorbeeld een goed voorbeeld is dit met 50 meter.
Er wordt hier een spoor uitgelegt door iemand (een geur over de grond wel te verstaan).
Hier mag ik apsoluut niet overheen, dus moet ik aan de zijlijn fotograferen, en dat is altijd ongeveer 50 m lang zo uit mijn hoofd.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 18:32 
Lid
Fotografie

Mijn advies is de Canon 70-300IS.
Dit is echt een super scherpe lens met IS en mooi contrast! Maar helaas wel 420 euro.

Ik weet dat je budget 200 is, en normaal zal ik daarbinnen een aanbeveling doen, maar het verschil in kwaliteit tussen de tamron en deze lens is zo groot dat ik denk dat die 70-300IS toch de beste keuze is.\

Heb je niet de mogelijkheid of zin om door te sparen dan zou ik kiezen voor de 70-300mm van Canon!
Ook hierbij is de prijs kwaliteit denk ik beter, dan bij de Tamron. Ook deze is weer scherper en zo.

Overigens zou ik die Tamron niet voor 120 euro kopen, maar voor 80 euro op marktplaats.

Ik snap niet waarom je een 70-300 in de nacht nodig hebt. Meestal doe je iets van landschappen in de nacht of zo. Dan is 50mm of lager prima. Voor afstand neem je een grote brandpunt, dus voor de speurhonden is 300 wel redelijk goed, maar om op 300mm zo'n afstand te overbruggen is het fijn als je weinig trillingen hebt, dan is de IS dus wel onmisbaar. Op statief snelle honden te fotograferen lijkt mij niet te doen.

Je hebt in de range 300 een nogal groot verschil tussen de goedkoopste en de duurste. Die is ruim 3500 euro. Ik zou niet aan de onder kant gaan zitten omdat je echt wel wat inlevert. Direct aan de bovenkant is een ander verhaal. Daarom is de 70-300 IS een goed alternatief die verbazend goed presteerd. Dit komt ook doordat er enkele elementen inzitten uit de L serie.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 19:45 
Lid

Bedankt voor je uitgebreide reactie nagtie.
Ik heb net even voor canon zitten kijken en dacht eigenlijk dat die veel duurder uitvielen :o
Nu heb ik zitten kijken en zag ik de "canon EF 75 - 300 f/4.0 - 5.6 III" tegen voor €125,- bij fotokonijnenberg en bij foka Rotterdam voor de zelfde prijs (wat voor mij zeker dichter bij is.)
Bij fotokonijnenberg zie ik ook nog de "Canon EF 75 - 300 f/4.0 - 5.6 III USM" staan voor €179,-.

Ze liggen allebei in mijn budget. Dus wou ik hier vragen :P zou ik een van deze lenzen kunnen nemen (zoja welke van de twee) of zou ik voor de 70 - 300 moeten gaan.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 20:41 
Lid
Fotografie

Ik snap nog steeds niet wat je met je lens wilt.
1. Wil je een zoomlens voor het maken van foto's van speurende honden. Foto's die overdag worden gemaakt (neem ik aan)?
2. Wil je een lens voor het maken van nachtfoto's?

Als je een hond beeldvullend wil hebben en die hond is op zo'n 50 meter afstand, dan denk ik dat een 200mm lens net te klein is. Een 300mm lens zal hier mogelijk een betere oplossing zijn. Een 200mm met convertor (1.4x of 1.7x) maakt van je 200mm lens ook een 280mm resp, een 340mm. Nadeel van een convertor is dat dit ten koste van je lichtgevoeligheid van je lens gaat. De vraag die je zelf moet beantwoorden is of er nog wel genoeg licht is op het moment dat je de speurende hondenfoto's gaat maken. Bij een 200mm lens moet de sluitertijd al gauw in de buurt van de 1/200sec komen, bij een 300mm lens al snel in de buurt van de 1/300sec, zeker omdat de hond ook beweegt...
Als het te donker wordt kun je de sluitertijd verkorten door de iso-waarde te verhogen, maar op een gegeven moment krijg je vanzelf ruis in je foto.
Bij een lichtgevoelige lens (f/2.8 bijvoorbeeld) heb je minder licht nodig wanneer je dit vergelijkt met een f/4.5 lens voor het maken van een foto met een sluitertijd van 1/200sec.
Voor een lichtgevoeliger lensje heb je wel meer geld nodig.
Al met al: als ik naar je budget kijk, dan zou ik een niet-zo-lichtgevoelige 70-300mm lens nemen.

Voor avond- en nachtfotografie kun je elke lens gebruiken. Waarom je hiervoor perse je telelens wilt inzetten ontgaat mij volledig...
Avond- en nachtfoto's maken met een groot diagfragma (kleine f-waarde) leidt tot foto's met een kleine/beperkte scherptediepte. Ik zou met de camera op statief gewoon een f-waarde van f/10 of kleiner instellen. Bij een iso-waarde van 200 kan de sluitertijd (afhankelijk van het beschikbare licht) van enkele seconden oplopen tot enkele minuten.

Ik kan wel zeggen dat je een lens van 2000 of 3000 euro moet aanschaffen, maar als je dit geld er niet (voor over) hebt, heb je volgens mij niks aan dit advies. In de fotografie geldt wel dat elke waar naar zijn geld is. Als je dus 200 euro te besteden hebt, dan gewoon een lens aanschaffen van 200 euro (tenzij je op basis van de vorige reacties toch besluit om nog even door te sparen).

Als je een fotozaak in de buurt van Rotterdam zoekt, is Kamera Express (Capelle a/d IJssel) of Foka (Rotterdam) wellicht een winkel waar je naartoe kunt gaan, maar er zijn zeker ook andere winkels in de buurt waar je een 70-300mm kunt kopen :)

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 21:55 
Lid

Henry schreef:
Ik snap nog steeds niet wat je met je lens wilt.
1. Wil je een zoomlens voor het maken van foto's van speurende honden. Foto's die overdag worden gemaakt (neem ik aan)?
2. Wil je een lens voor het maken van nachtfoto's?

Eigenlijk voor beide. Heb een nieuwe camera en wil eigenlijk nu alles tegelijk

Henry schreef:
Als je een hond beeldvullend wil hebben en die hond is op zo'n 50 meter afstand, dan denk ik dat een 200mm lens net te klein is. Een 300mm lens zal hier mogelijk een betere oplossing zijn. Een 200mm met convertor (1.4x of 1.7x) maakt van je 200mm lens ook een 280mm resp, een 340mm. Nadeel van een convertor is dat dit ten koste van je lichtgevoeligheid van je lens gaat...

Met het speuren wat ik hier als voorbeeld neem gaat het om hond samen met baas erop. Anders is het een raar gezicht heb ik op sommige momenten gemerkt.

Henry schreef:
Voor avond- en nachtfotografie kun je elke lens gebruiken. Waarom je hiervoor perse je telelens wilt inzetten ontgaat mij volledig...

In de havens hier is het wel eens makkelijk om een stuk water te overbruggen of een stuk wat niet begaanbaar is.

Henry schreef:
Als je een fotozaak in de buurt van Rotterdam zoekt, is Kamera Express (Capelle a/d IJssel) of Foka (Rotterdam) wellicht een winkel waar je naartoe kunt gaan, maar er zijn zeker ook andere winkels in de buurt waar je een 70-300mm kunt kopen :)

Welke fotozaak zou u / je dan aanbevelen.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 22:50 
Lid
Fotografie

Een 70-200mm lens is voldoende om een baas met speurende hond er beeldvullend op te krijgen.
Met een 70-200mm kun je ook avond- en nachtfoto's maken, maar dit alles kan ook met een 70-300 of een 75-300mm lens.

Een 70-300mm of een 75-300mm lens is goedkoper dan de 70-200mm lenzen (vraag me niet waarom). Als je er 200 euro aan uit wilt geven kun je gaan voor een nieuw exemplaar bij een van de grotere internetshops (denk ook aan een klein bedrag voor de verzendkosten), of je gaat op Marktplaats zoeken...

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 23:54 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

Een 70-300mm of een 75-300mm lens is goedkoper dan de 70-200mm lenzen (vraag me niet waarom).

Vrij simpel de 70-200 is lichtsterk, een L lens en echt een kwaliteit beter.

@paboer Ik zou de 70-300 en de 75-300 niet nieuw kopen! Het zijn lenzen die veel beginners kopen en na 1 a 2 jaar willen er heel veel toch graag een lens met wat meer kwaliteit.
Ik zie dat er voor de 70-300 IS USM cq 300 euro 2de hands wordt gevraagd. De USM gaat je heel veel schelen op die afstand.
En vraag je af waarom je nu 200 uit geeft en dan uiteindelijk toch die IS wil hebben! Zeker bij lange afstanden kun je met IS een hoop schelen!

http://link.marktplaats.nl/303152950 Hier een linkje die man vraagt 70 euro! Scheelt dus even 60 euro op dit bedrag een heel verschil.
De 75-300 is wel 30 jaar geleden ontwikkeld, in die tijd een top lens voor een kleine prijs. Een beetje wat de 70-300 IS USM nu is. In de loop der jaren is die iets aangepast, maar nog steeds een redelijk goede lens, door zijn oude leeftijd is die toch goed aan de prijs.
Ik heb de 75-300 een tijdje van Vincent(vioto) mogen gebruiken, en vond het een prettige lens. Toch wilde ik graag een lichtsterke lens.
Als ik zeg dat een 75-300 een prima lens is, is dat gerelateerd aan zijn prijs. Koop je een 300 F2.8 dan is die 30 keer beter, maar hij is ook 30 keer duurder!

Groet Niels

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 12:55 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Vrij simpel de 70-200 is lichtsterk, een L lens en echt een kwaliteit beter...

Nagtie, je hebt ook niet-zo-lichtsterke 70-200mm lenzen (een f/4 lens bijvoorbeeld) en die zijn toch duurder dan de 75-300mm lenzen.
Wellicht komt dit omdat de kwaliteit van het glas en de behuizing beter is, maar waarom kunnen of willen ze dit dan ook niet bij een 75-300mm lens toepassen?

De link naar de lens op Marktplaats (zie post van Nagtie hierboven) kan je aan een mooi lensje helpen. Mijn tip als je de lens wilt hebben: niet in het openbaar bieden, maar een e-mail met je bod sturen en een mededeling dat je het zo snel mogelijk wilt afhandelen :)

Ik zie trouwens dat er op dit moment op Marktplaats een aantal 75-300mm lenzen worden aangeboden...

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 18:04 
Lid

Ik zal eens kijken, ik heb eigenlijk liever geen 2e hands maar zal toch wel eens kijken. Iedergeval bedankt voor jullie reactie's.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende