Het is 16 mei 2025 02:09

Auteur Schoonmaken lens + camera
 Schoonmaken lens + camera
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 09:37 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aangezien er wat troep op de lensen en sensor van de 400d zit, wil ik eindelijk eens flink goed gaan schoonmaken.

Nu wil ik sowieso een blaasbalgje gaan halen om de 'grote' stofjes en haartjes van de lens en uit de camera te blazen. Nu zit ik echter ook met vlekjes op de lens zelf. Is het mogelijk deze schoon te maken met van die vochtige brillendoekjes waar je je bril mee schoonmaakt?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 09:50 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou geen vochtig brillendoekje gebruiken. Sommige mensen gebruiken het wel, maar ik adviseer altijd van niet.
Als je duizenden euro’s uitgeeft voor camera spullen dan ga jij hem toch ook niet zomaar reinigen met glassex om zo een paar euro uit te sparen? (ik weet niet of het goed werkt en weet ook niet wat voor agressieve dingen erin zitten

Ik zou gewoon een lensdoekje kopen en daarmee over je glas heen wrijven.
Als je een nieuwe gebruikt was hem eerst aangezien die blauwe van Camera-Express stofjes los laat. (die zijn verdomd irritant om eraf te krijgen :( )

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 10:10 
Lid

mwah, ik zie brillendoekjes niet perse als glassex hoor. brillen kunnen ook qua prijs aardig in de papieren lopen, dus ik ga ervan uit dat het zeker geen bagger is. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: ik meende ergens gelezen te hebben dat lenzen dat er op lenzen een soort van coating zit oid. ik vroeg mij af of die brillendoekjes hier geen kwaad tegen kunnen?

wat betreft die lensdoekjes waar je het over hebt: die kunnen gewoon met de normale was mee? En kan ik met die doekjes ook opgedroogde regendruppels van de lens halen? mag ik zo'n doekje bijv. nat maken oid?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 11:05 
Lid

polariteit schreef:
mwah, ik zie brillendoekjes niet perse als glassex hoor. brillen kunnen ook qua prijs aardig in de papieren lopen, dus ik ga ervan uit dat het zeker geen bagger is. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: ik meende ergens gelezen te hebben dat lenzen dat er op lenzen een soort van coating zit oid. ik vroeg mij af of die brillendoekjes hier geen kwaad tegen kunnen?
mijn brilglazen zijn van kunststof. er zijn ook glazen die echt van glas zijn.
deze hebben allebei andere eigenschappen.
je kan het er wel mee schoonmaken. maar ik zou het niet zo snel doen. (persoonlijke keuze)

polariteit schreef:
wat betreft die lensdoekjes waar je het over hebt: die kunnen gewoon met de normale was mee? En kan ik met die doekjes ook opgedroogde regendruppels van de lens halen? mag ik zo'n doekje bijv. nat maken oid?

ja die hebben een label waarop staat hoe je ze moet wassen (mijne is al meerdere malen met de donkere was mee geweest ;) )
ik loop niet zo snel in de regen met mijn camera, dus ik weet niet of het opgedroogde regendruppels weg haalt.
en als je zo'n doekje in de was doet kan je hem heus wel nat maken ;)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 11:13 
Lid

ok tnx voor de reactie :)

Mijn laatste vraag stel ik niet geheel goed: Ik bedoelde of je zo'n lensdoekje nat mag maken en dan de lens schoonmaken ermee? dus met een natte doek op de lens. ;)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 13:33 
Lid

volgends mij wel.

ik heb zelf een flesje van zeis gehad met vloeistof.
hiermee kan ik op zo'n doekje spuiten om het schoon te maken (gebruik het nooit)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 13:35 
Lid
Fotografie

Ik zou ze afvegen voor ze drogen :D
En anders het lensdoekje een heel klein beetje vochtig maken.

Die van mij gaan ook geregeld in de was, maar meestal doe ik ze met de hand in een bakje lauw water met wat wasmiddel.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 21:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Met zo'n doek wel heel goed uitkijken of er geen vuil opzit! Ooit een lens van een compact verknalt doordat er een korreltje zand in zat (stom stom stom). Nu gebruik ik van die schoonmaakvelletjes voor één keer gebruik. Sinds kort ook in bezit van een http://www.cameranu.nl/artikel/33173/Le ... Klear.html en dat werkt erg fijn voor kleine vlekjes, zeker ook voor druppels! op de achterkant van de pen zit een kwastje, ook handig!

Groetjes,
José

BerichtGeplaatst: 19 jan 2010 07:52 
Lid

Heb afgelopen weekend een schoonmaaksetje van de hama gekocht, ook met 1x-gebruiken-velletjes en een blaasbalgje en een kwastje en een vloeistof.

heb het nog niet getest. ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2010 22:56 
Lid
Fotografie

Een goede opticien zal altijd papieren doekjes afraden! Heel simpel omdat papier van hout is gemaakt, en daardoor altijd mini krasjes achterlaat.

Verder kan je glas wel wat hebben, de coating op je objectieven is te vergelijken met die van je bril. Dus met gewoon een stoffe brillen doekje, met wat spiritus (verdund) gaat allemaal prima!

Ik heb voor mijn bril bij de opticien een spuitje met een spulletje gekocht en daarbij zitten dan zachte doekje.. En dat werkt prima!
Ik heb daarnaast een aantal doekjes bij Deal extreme besteld. dat zijn 9 van die doekjes voor nog geen 2 euro, terwijl bij de opticien er 3 a 4 euro per doekje wordt gevraagd!

Inderdaad wel eerst even wassen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp