Jammer dat er nog niemand op gereageerd heeft. Toen ik het voor het eerst las had ik wat weinig tijd, maar dat kan ik nu denk ik wel een beetje goedmaken
De natuurlijke houding zal denk ik altijd lastig zijn.
Je trekt de duif immers uit zijn hok en plaatst hem in een nieuwe omgeving.
Nu zijn mensen wat inteligenter en kunnen ze zich waarschijnlijk wat sneller aanpassen naar een nieuwe omgeving. Maar zo'n dier kan een beetje gestrest raken en heeft langer dan 1 minuut nodig om zich weer natuurlijk te gedragen.
Dus ik denk dat iedere opstelling die je maakt vreemd zal zijn. Of je moet de dieren in hun hok gaan fotograferen. En dat wordt weer een andere uitdaging.
Als het om de kleurechtheid gaat, dan is het belangrijk dat je je licht onder controle hebt. voor een natuurgetrouwe weergave heb je een lichtbron nodig die een enkele kleurtemperatuur heeft, maar wel een volledig spectrum uitstraal.
Twee TL-lampen in de variant gewoon en daglicht levert voor het oog wel een leuk resultaat op, maar om te fotograferen is TL-licht het meest vervelende licht wat er is. De normale huis-tuin-en-keuken tl heeft de nare eigenschap dat het licht fluctueert en dan met name in het kleurenspectrum. Dit neem je met ht oog niet waar omdat het 50 keer per seconde gebeurd, maar je snapt wel wat er gebeurd als de sluitertijden op 1/100 liggen, dan heb je dus 1 zo'n piek van je TL en weet je vooraf nooit wat je nu vastlegt. Misschien is het licht wat roder en de andere keer wat groener. Daar schiet je dus niets mee op.
Nu heb je ook TL-balken die gebruikt kunnen worden als normlicht. Deze zijn in ieder geval wel zo dat ze het volledige kleurenspectrum bieden en dit probleem dus niet geven. Nadeel is dat ze ongeveer 30 euro per stuk kosten en je er met eentje niet bent.
Want je wilt je duif uitsnijden en dan weer verder gebruiken. Je dient hem met het licht als het ware te isoleren. Je wilt een egaal uitgelichte omgeving waarin je makelijk je duif vrijstaand kunt maken met software. Je zit dus niet te wachten op een verloop in je achtergrond. Je wilt gewoon een egale kleur eromheen in een andere kleur dan dat er in de duif zit (dan is het vrijstaand maken namelijk een peulenschil)
Wat je nu schetst aan spullen is een beetje weinig daarvoor. Qua grootte kun je het ongeveer vergelijken met productfotografie. Om een egale achtergrond en ondergrond te maken heb je al minimaal twee lampen nodig. Eentje erachter en eentje eronder. Als je er eentje achter zet, dan verlicht dit de achtergrond egaal (met bijvoorbeeld een softbox of door een transparant stuk melkglasachtig plastic). De ondergrond is dan echter ietsjes donkerder, daarom verlicht je ook van onderen.
Maar met die twee lampen heb je dus je ondergrond onder controle. de bovenkant of voorkant van de duif is echter nog te donker. Daar is dan nog een extra licht voor nodig.
Dus misschien is een lamp van boven of schuin ervoor ook nog handig.
je komt dus op drie lichtbronnen uit. Als je dit met flitsers gaat doen, dan denk ik dat je een ander probleem gaat krijgen. Je kunt de duif neerzetten en rustig even wachten totdat meneer of mevrouw duif een beetje gesetteld is. Natuurlijk heb je de instellampen aanstaan omdat je anders niets ziet. Nou geweldig, duif relaxt, jij klaar voor de foto en je drukt af. PATS. Duif schrikt zichzelf de rambam vanwege de flits. Kun je weer minuten wachten totdat het allemaal weer peace en vree is voordat die duif weer rustig is. Tenzij je eerste foto meteen goed is, want dan hoeft er geen tweede gemaakt te worden. Helaas zijn theorie en praktijk meestal in theorie aan elkaar gelijk en niet in de praktijk. Dus een tweede foto maken vraagt weer veel tijd.
Continu licht is dan misschien een betere oplossing, maar dan heb je ook wel redelijk veel licht nodig. je hebt geen zin om nog steeds met iso 1600 te moeten werken. En continu licht kan ook wel een beetje in de papieren gaan lopen.
betreft je vraag over wat je met de softbox kunt ga ik mezelf een hele lap tekst schrijven voorkomen. Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar op een andere plaats heb ik al eens een stuk geschreven over wat je met verschillende lichtvormers op flitsers kunt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=64766Alle opstellingen staan er ook bij. Je ziet daar wat je met een enkele lamp en een knuffelbeer kunt doen. En je ziet dat de ondergronden ook niet altijd even egaal zijn omdat je met de schaduw van je onderwerp te maken hebt bij één lichtbron.
Hoop dat ik je een beetje op pad heb kunnen helpen