Het is 19 jun 2025 22:51

Auteur Glansplaat oid
 Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 12:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Aangezien ik me nog wel eens met productfotografie e.d bezig hou, ben ik op zoek naar materiaal dat een spiegelbeeld van het onderwerp geeft.
Nu heb ik eerder al eens een glasplaat gebruikt, dit werkt idd, maar ik heb ergens gelezen dat iemand een glansplaat gebruikt dit omdat het materiaal dun is (bij de glasplaat zie je achterin toch vaak een overgang en dus een rand, door de dikte van het glas).
Ik heb wel van die spciale plateau's gezien voor product fotografie, maar ik wil eigenlijk een platte plaat (dus geen pootjes) en nog liever; een alternatief zodat ik geen 50 euro neer moet leggen voor 1 stukje plaat van 65 bij 65 cm.
Wie ohw wie heeft wat tips voor iig een witte glansplaat en evt ook zwarte glansplaat?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 14:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Toevallig zag ik hier
een tip met plexiglas en stuk zwart papier eronder voor reflectie te krijgen .

Wordt besproken in de 1e minuut
Wellicht een goedkope oplossing voor je ;)

groeten
Eric

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 14:23 
Lid
Fotografie

Dunne gladde plastic plaatjes, spuit er een kleur verf overheen en daarna blanke lak :wacko
misschien dat het iets is ,.. denk er zomaar ineens aan :blush

Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 16:19 
Lid
Fotografie

Thx voor jullie reactie!
@Eric, ben helemaal blij met de link. Ik geloof dat je alleen nog steeds wel dezelfde dikte hebt als glas, maar dat ga ik eens uitzoeken, iig een grote kanshebber dat ik daarvoor ga.
@Martin, thx voor je inventieve ingeving :D het is zeker een idee, alleen kom ik dan al snel bij het probleem dat zowel het schilderen als spuiten over het algemeen niet geheel glad wordt, het risico van oneffenheden dat je geheid op de foto ziet lijkt mij qua kans wat aan de grote kant, maar inventief vind ik het wel! :upc

Mochten nog meer mensen ideeen hebben hoor ik het naturlijk graag!
Ik ga zo eens eerst online kijken wat er te vinden valt aan plexiglas en diktes ervan :)

Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 17:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je hebt een gekleurd glas nodig. Of een kunststof. In ieder geval iets wat niet transparant is. Transparant spul met iets eronder gaat een ander effect opleveren.

Neem een glasplaat van bijvoorbeeld 6mm dik. Je onderwerp staat erop. De reflectie van het oppervlak is wat je wilt hebben. Maar door de dikte van het glas krijg je een tweede reflectie door de onderkant van de glasplaat, 6mm verderop. En dat probleem heb je ook bij een spiegel.
Je krijgt dus een dubbele reflectie.

Wat Martin zegt kan, je kunt op een plaat (hout of zo) gaan spuiten en dat met blanke lak afwerken. Maar om dit perfect te krijgen (zoals op een auto) is vakmanschap nodig.

Ga anders eens op zoek naar glanzend acrylaat. Dit is een kunststof waarvan de oppervlakte glanzend is en dit levert dus ook maar één reflectie op. De platen zijn niet zo gek duur en in allerlei kleuren verkrijgbaar. Vrij makkelijk schoon te maken (Let op met krassen)

Profiel op dit foto forum
 Glansplaat oid
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 23:43 
Lid
Fotografie

@jeroentje, bedankt voor je reactie!
Oke dus dat werkt dan hetzelfde als met een glasplaat begrijp ik uit jou verhaal.
Ik zal eens kijken of ik wat tegenkom in een van de bouwmarkten en anders maar op het web, hier ben ik ook het e.e.a al tegen gekomen, maar kan niet goed beoordelen of het de goede zijn die ook glanzen. Nou ja, ik ga eerst even in de buurt scheumen ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp