Het is 28 maart 2024 22:13

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Overstappen naar Full Frame camera
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 21:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hi all,

Sinds een tijdje denk ik erover om over te stappen naar een FF camera, heb een beetje te voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen maar ben er nog niet helemaal uit omdat ik mogelijk de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM en EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ga aanschaffen maar hier niets meer aan heb wanneer ik straks een FF camera heb... Ik ben erachter dat ik Urban en avond/nacht fotografie erg leuk vind en denk ik vanwege ruis beter weg te komen met FF en daarom beter kan wachten met de twee objectieven die ik nu op het oog heb. Ik heb een aantal objetieven waar ik straks niet meer aan zal hebben maar ook een leuke Sigma, de Sigma 70-200mm F/2.8 II EX DG APO macro HSM, ik zie dat deze voor zowel EF als voor EF-S geschikt is, mag ik er vanuit gaan dat ik deze dan straks nog steeds met plezier kan gebruiken? Ik zal niet meteen genoeg budget hebben om meteen een zoomlens te kopen... Houd ik dan ook nog de 200mm zoals ik die nu op mijn APS-C camera heb? Daar kan ik namelijk niets over terugvinden op de site...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
De 70-200 voor Canon past fysiek inderdaad op alle camera's van Canon, dus ook full-frame.
Test het in de winkel, want soms wil de electronica van Sigma-modellen wel eens niet helemaal communiceren (lang en ingewikkeld verhaal, ik bespaar het je)
Op je laatste vraag; je verliest natuurlijk het voordeel/nadeel van de crop op een APS-C camera

Maar kun je voor de 17-55 en 10-22 misschien niet beter kijken naar objectieven uit de gewone EF-reeks? Ben je alvast op de toekomst voorbereid. Ik had destijds een 18-55 en een 80-200 en die zijn vervangen door een 17-40 en 24-105 (had al wel telebereik) en toen ik een non-EFS-camera kocht, wist ik dat ik geen nieuwe objectieven hoefde te hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je Jeroen, maar ik kan niet en de lenzen aanschaffen en de camera :) Zo rijk ben ik helaas niet, hahahaha. Het is het een of het ander, met de lenzen ben ik goedkoper uit maar als ik geen van de lenzen kan gebruiken die ik nu al heb dan heb ik dus voorlopig helemaal niets meer als ik een ff aanschaf. Dat is wat mij aan het twijfelen brengt. Wanneer ik bij de specificaties kijk op kamera express bij de sigma die ik heb staat er niet bij dat ik bij een FF verlies zal lijden, daarom vraag ik me hoe het nou precies zit. Op de site van Sigma zie ik dat er trouwens echt niets te krijgen is voor de 5D :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 67
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
just my 2ct:
Ik zou zeker geen 'niet fullframe capabele' objectieven kopen als je ook maar een beetje overweegt om fullframe te gaan.

Ik zou dus liever een alternatief zoeken voor de objectieven die je nu uitgezocht hebt, wat wel fullframe aan kan. Wellicht zijn dat duurdere objectieven maar dan heb je er later tenminste nog wat aan.

Logisch dat je niet EN een aantal nieuwe objectieven kan kopen EN een nieuwe fullframe camera. Wat je eerst doet moet je natuurlijk zelf beslissen.
Maar objectieven die geschikt zijn voor fullframe kun je prima gebruiken op een 'niet-fullframe' camera.... dus ik zou alleen nog maar fullframe objectieven kopen als ik jou was.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 22:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je target, met het oog op ff zal ik me dan voorlopig focussen op EF lenzen, wat ik echter jammer vind is dat Sigma (merk wat me wel bevalt) bijna niets compatible heeft voor fullfram Canons... Maargoed...

Thanks in ieder geval!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 22:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2237
Woonplaats: www.schendelbeke.be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
elke sigma lens waar dc niet opstaat kan je gebruiken op ff

greets


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 22:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 112
Woonplaats: Arnhem
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
@korandoke: Je bedoelt DG? Want voor mij is het ook niet duidelijk of ik - mocht ik naar fullframe gaan - mijn 24-70 f/2.8 nog kan gebruiken... En op de site staan alleen maar objectieven met DG.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 23:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nacht fotografie, en urban kun je toch heel goed vanaf statief doen? Als je een goed statief koopt, wat van de 2500 voor een FF toch wel te doen, dan kun je prima ook bij slecht weer op iso100 of iso 200 blijven footgraferen, gebruik je daarbij het ETTR verhaal, dan Duckie (door mij gepost) dan denk dat je nog heel lang veel plezier kan hebben.

Verwacht van een FF geen wonderen, als je nu last van ruis hebt, omdat je een foute instelling doet zal je dat met FF ook hebben. Normaal gezien zal de ruis natuurlijk minder zijn..

maar goed wil je toch een FF dan kun je idd beter een meer FF gericht objectief kunnen aanschaffen. In vergelijking met de 17-55 zou je misschien beter kunnen kiezen voor een 24-105 of een 24-70mm De prijzen liggen wat anders, maar budget lenzen op een FF schroeven zou ik niet zo snel doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 23:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 112
Woonplaats: Arnhem
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Maar bij bijvoorbeeld concertfotografie in kleine zaaltjes met licht van niks (rood en zo)... Ik ben benieuwd hoeveel verschil een FF daar dan zal maken. Aangezien ik daar, met wat voor instellingen dan ook, altijd iets moet compenseren voor iets anders. (Snellere sluitertijd, hogere ISO, meer ruis.. het houdt niet op met heen en weer schuiven).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 23:27 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2237
Woonplaats: www.schendelbeke.be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
http://www.sigmabenelux.com/product-vergelijker
op deze link vul je de cam gegevens in en krijg je per onderwerp het geschikte objectief
bedoel echt wel dc en niet dg dus de butget lenzen zijn de dc serie
hier zie je de de lenzen van dc serie dus de eerste 8 lenzen zijn niet voor FF geschikt
http://www.artencraft.be/TheDigitalExpe ... fault.aspx

wat betreft ruis, met een 5D heb je op 1600 iso geen ruis

greets


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 13:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1623
Woonplaats: Leiderdorp
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik volg even mee. Ik wil mijn kitlens 18-55 EFS over een poosje vervangen. Mag gerust een Sigma zijn.
Ik ben niet een fanatiek groothoekgebruiker, maar ik erger me groen en geel aan de lijnen die wegtrekken. En met het oog op de toekomst, wil ik ook een lens die geschikt is voor een FF camera, zodat ik dan niet wéér opnieuw moet gaan beginnen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 14:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
korandoke schreef:
wat betreft ruis, met een 5D heb je op 1600 iso geen ruis

greets


Wedden dat ik met een 5D ook op 100 iso ruis kan maken?
Het verschilt wel veel, maar als je verkeerd belicht (waar ik zelf ook nog geen held in ben) zal je met elke camera ruis kunnen krijgen. Of het nu een hasselblad, een 1D een 5D 50D of een 350D is. ruis is voor een deel bepaald door het formaat van de sensor, maar voor een groot deel ook door belichten.
Ik ken namelijk ook fotografen die met een 500D ruisvrije beelden kan maken.

Groet Niels


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 14:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een 5D hebt zul je echt wel verschil merken...
Als je het overweegd voor een bepaald doel, kun je voor niet te veel ook zo'n camera huren om zo te zien wat je wilt.

Maar goed wat betrefd sluitertijden, diafragma zal het het zelfde verhaal blijven. Alleen zou je in theorie dus een hogere iso kunnen instellen. (als je dus op de juiste manier belicht. waar ettr bij kan helpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 16:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 112
Woonplaats: Arnhem
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hmm dus in kleine zaaltjes met slecht licht blijft het behelpen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 16:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De betere crop camera's kunnen ook steeds beter met ruis overweg.
Daarnaast ben ik het helemaal eens met Nagtie over:
- nachtfotografie, 100iso en een statief
- dat een ff ook ruisfoto's kan leveren door hem verkeerd in te stellen.

Let op! Bij een full frame camera ga je ook weer last krijgen van lensfouten waar je bij een cropcamera afscheid van had kunnen nemen (ff-lens op een cropcamera).

M.b.t. je 200mm. Op een ff is deze 200mm, op een cropcamera is deze door een cropfactor van bijvoorbeeld 1,5 een 300mm geworden. Als je van veel zoom houdt, dan verlies je hier dus iets als je een ff camera koopt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 17:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tja FF objectieven op een crop is altijd goed natuurlijk.
Alleen duur dus zou dit persoonlijk alleen doen als je de overstap naar FF open wilt houdenof zelfs al zeker weet in de toekomst over te stappen.

Ik zie wel voordelen van FF in Urban zoals er vaaj een kleine brandpunt zonder crop gewenst is e.d.
Ruis en dynamisch bereik zijn zeker ook voordelen maar wel wat zwak om alleen hiervoor de overstp te maken.
Urban foto's vaak behoorlijk bewerkt enzo en een statief is relatief goedkoop.
Ten 2e loopo je ook met eendure camera door bouwval heen die bovendien meer dan eens wat klim en vliegwerk vereist om op die plek te komen.

Teven heeft canon pas in de pro line een beschermend huis om zijn cam.
Ben ook van mening dat als je fullframe gaat je ook moet kiezen voor kwaliteit in je objectief.
Een objectief met voldoende glas zodat ie op een FF past is nog maar een half verhaal namelijk.

De kans bestaat wel dat het allemaal steeds gewilder gaat worden en er meer en meer fullframe gaat komen.
Heb op een overleden forum al een keer uitgebreid geschets waarom ik dat denk maar blijft glazen bol kijken natuurlijk.
Zeker gezien de prijs van cropglas veel lager kan liggen zal de cropcam niet of niet zomaar verdwijnen maar als het algemener zou worden en de prijs van de camera's zelf hierdoor kunnen zakken bestaat de kans dat je er zelf ook eentje wilt wel natuurlijk.

Ik ben i.i.g. heel blij met mijn FF en als het geld eenmaal uitgegeven is heb ik er dan ook geen seconde spijt van gehad.
Met uitbreiding van het glaswerk wordt ik er wel iedere aan herinnerd dat ik gekozen heb voor FF :s


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 18:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Allen bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan gehad. En uiteraard is het zwak om alleen over te stappen voor Urbex e.d. en dat is het natuurlijk niet alleen, heb er veel over mogen lezen en er zijn natuurlijk voors en tegens. Toch geven veel FF'ers (zoals Dave) aan dat zij blij zijn een FF camera te hebben.

Misschien ben ik te enthousiast om de nadelen tegen de voordelen af te wegen... Ik heb nog een paar dagen om erover na te denken...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 19:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tuurlijk ben je blij met een FF camera.
Ik zal niet gaan verkondigen dat je beter een 50D kan kopen dat zal natuurlijk stom zijn.
Maar je zal moeten afwegen wat je moet gaan kopen als je een FF gaat kopen. Je zult een aantal nieuwe objectieven moeten kopen, die duurde zijn dan wat je nu in gedachten hebt.

Ik vraag me af of die vele euro's op wegen tegen een probleem dat simpel te verhelpen is als je weet hoe je goed moet belichten, waarover een heel simpel geschreven stuk hier op het forum staat. Ik zal dat eerst eens gaan proberen voordat je een paar duizend euro gaat uitgeven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 19:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6153
Woonplaats: Soest
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik twijfel ook al een tijd tussen een A550 of de A850 FF.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen naar Full Frame camera
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 19:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een Nikon D300 en ben daar ook heel blij mee. Omdat ik meer plezier heb van het (gratis) telebereik, zal ik voorlopig niet overstappen op een Full Frame camera. Dat het groothoekbereik minder is en dat de ruisbeheersing ietsje minder is, neem ik graag op de koop toe (de ruisbeheersting van de D300 is trouwens helemaal niet verkeerd, maar dat even ter zijde). Als er een opvolger van de D300 er komt, dan zal ik die dus veel eerder aanschaffen. De reden voor de overstap is dan de filmfunctie (lijkt me toch wel handig om soms eenvoudig een filmpje te kunnen maken) en de naar ik verwacht weer betere ruisbeheersing (maar dat is dus niet de hoofdreden). Het is dus maar waar je zelf behoefte aan hebt :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wilw en 9 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed